Extensiile din păr purtate de vedete se recoltează din templele hinduse.
Drumul strălucitoarelor extensii folosite de majoritatea celebrităţilor feminine începe în templele hinduse indiene unde femeile se lasă rase în cap în semn de venerare a zeilor. După un proces de depigmentare şi colorare care durează 29 de zile, începe în India şi se sfârşeste la o fabrică din Italia, părul sacrificat este transformat în minunate extensii pentru care femeile plătesc mii de dolari, relatează „Spiegel“.
Angelina Jolie, Cameron Diaz, Gisele Bundchen sau Celine Dion cheltuiesc chiar şi 6.000 de dolari pe lună pentru a-şi „împrospăta“ şuviţele false. Foarte puţine ştiu însă că în spatele unei şendiţe de coafură, care durează patru ore, se află o întreagă afacere care începe în templele hinduse din India şi care se ridică la milioane de dolari. Pentru hinduşi, tăierea părului este un ritual străvechi.
Copiii sunt raşi în cap pentru a avea noroc în viaţă, iar adulţii, în semn de mulţumire faţă de zei. „Este o tradiţie, nu o afacere,“ spune Manibhen Yashwanthpur, o femeie de 30 de ani din satul indian Chikkatirupathy, care a mers într-un templu din apropiere, unde s-a lăsat tunsă pentru a-i mulţumi zeului Venkateshwara, care i-a scăpat soţul de patima băuturii. Nu a auzit de extensii şi nu ştie că părul ei va ajunge peste o lună în cele mai sofisticate saloane din lume. Fabrica de şuviţe „Fără şuviţe albe, 51 de centimetri, calitate excelentă, netratat chimic“, apreciază despre noua achiziţie Mayoor Balsara, patronul celei mai mari companii indiene care exportă părul strâns de călugării din temple. În urmă cu opt ani, când a fost deschisă, fabrica lui din Bangalore cumpăra un kilogam de păr de la templele hinduse cu 30 de dolari.
Astăzi, preţul a urcat până la 600 de dolari pentru un kilogram, spune Balsara, care trimite lunar peste trei tone de păr către Europa. Balsara are 300 de angajaţi, dintre care 50 lucrează direct în temple, unde monitorizează procesul de păstrare a părului. După ce sortează şuviţele după mărime şi culoare şi le aranjează atent în mănunchiuri, angajaţii le trimit către compania Nepi, din Italia, care va depigmenta şi colora şuviţele, în funcţie de cerinţe.
Italienii dau „viaţă“ şuviţelor după o metodă numai de ei ştiută. „Este cam ca formula Coca-Cola“, spune David Gold, patronul fabricii de extensii, care se întinde pe zece hectare. De aici, şuviţele iau drumul saloanelor din întreaga lume, grupate în cutii, în funcţie de regiunea unde sunt trimise. TEMPLELE COSMETICE
Afacere de milioane de dolari
În afacerea şuviţelor, templele sunt organizate ca adevărate companii, ale căror venituri anuale pot ajunge şi la 170 de milioane de dolari. Lăcaşele sfinte pot cheltui un sfert din veniturile obţinute pentru extindere sau renovare, însă restul banilor sunt obligate să-i doneze în scopuri caritabile. Competiţia între temple a devenit deja strânsă, fiind organizate chiar şi târguri şi licitaţii între lăcaşuri. Celebrităţile sunt principalele beneficiare ale părului sacrificat în temple. În 2005, vânzarea extensiilor pe piaţa americană a crescut cu 110%, aducând companiei profituri de peste 20 de milioane de dolari.