Afaceri fara traducator

Afaceri fara traducator

Companiile straine care „vorbesc” aceeasi limba au invatat sa-si eficientizeze afacerile si sa se sprijine reciproc in tarile in care sunt prezente.

Danone are contract de telefonie mobila cu Orange, iar in fata fabricii de lactate sunt parcate autoturisme Peugeot si Renault. Carrefour lucreaza cu BRD Societe Generale, are abonamente la Orange si masini de la Renault. Aceeasi institutie bancara acorda leasing cu o perioada mai lunga de rambursare a creditului pentru masinile „franceze” din gama Dacia, Renault sau Nissan.

Prin aceeasi banca cu actionariat francez se realizeaza principalele tranzactii financiare ale companiei Distrigaz Sud, detinuta de Gaz de France. De altfel, Carrefour si BRD sunt doi dintre principalii parteneri ai congresului NATO (aprilie 2008), care se va desfasura la Bucuresti, eveniment important pentru revenirea unei Frante active intre membrii Aliantei Nord-Atlantice.

Intr-o Europa fara granite vamale, putem pune aceste parteneriate intre companii provenind din aceeasi tara pe seama nationalismului economic? Sau este o metoda de optimizare a afacerilor, pe baza cunoasterii psihologiei si culturii partenerului?

Eficienta contra nationalism

„Nu poate fi vorba despre nationalism de business. Traim intr-o Europa fara granite”, spune seful de la Carrefour Romania, Jacobo Caller Celestino. „Noi nu avem doar parteneri francezi. Lucram de exemplu cu Raiffeisen, cu Omniasig. In plus, nu mai suntem doar francezi, compania este listata la Bursa si are operatiuni pana in Asia”, explica el.

Convingerea managerului spaniol al companiei franceze este impartasita de Valentin Balasoiu, care conduce compania Perseco, unicul furnizor de ambalaje al McDonald’s. „In afaceri pe termen lung nu poate fi vorba despre nationalism. O afacere este creata in Franta, dar poate fi  condusa de un indian in Germania... de exemplu. La aceste aspecte de dezvoltare preponderent globala a companiilor se adauga acum transferul ultrarapid al informatiei”, spune Balasoiu.

Potrivit acestuia, multinationalele obisnuiesc sa lucreze cu aceiasi parteneri in toate tarile in care sunt prezente, numai pentru a-si eficientiza operatiunile. „Pe de alta parte, este vorba si despre mandria de a intra in parteneriat cu anumite branduri. Daca vorbim despre nationalism, acesta nu poate exista decat ca parte a mesajului  emotional, al marcilor”, spune Balasoiu.

Turcii cu turcii

Astfel de parteneriate nu se realizeaza doar intre companii franceze. Petrom, detinuta de compania austriaca OMV, isi va muta birourile, din 2009, la Straulesti, intr-un minioras construit de o firma austriaca, Alpine. Zona este decontaminata tot de niste austrieci, compania Strabag.

In mallurile construite de grupul turc Anchor sunt supermarketuri G’market si bancomate Credit Europe Bank, ambele turcesti. In plus, unul dintre cei mai importanti locatari ai cladirii de birouri recent lansate de Anchor langa mallul din Drumul Taberei este tot o firma turceasca, Dogan, actionar majoritar al televiziunii Kanal D, in care si Ringier, care editeaza EVZ, detine 25%.

Angajatii de la Romtelecom si Germanos vorbesc la mobil prin Cosmote, iar salariile le primesc in conturi Bancpost, in urma unui parteneriat intre companii, care au principalii actionari in Grecia.

Loganul ne scoate in lume

Deocamdata, un astfel de parteneriat intre companii romanesti este greu de imaginat, chiar si pentru simplul fapt ca nu mai mult de zece firme autohtone si-au consolidat afacerile peste granite.

Valentin Balasoiu este increzator ca brandurile romanesti pot fi la fel de puternice. Profesionalismul si managementul calitatii le va duce acolo.

„Industria auto poate fi un exemplu foarte bun”, spune Balasoiu, desi Loganul este o masina creata initial in Romania (si dezvoltata ulterior in America de Sud, Maroc, India), dar gandita de ingineri francezi, la sediul Renault din Paris.

FRANCEZI

Afaceri pe val

Companie                              Venituri in  2007* (mil. €)

Carrefour Romania                               850 BRD                                                          720 Dacia                                                        2.000 Orange                                                     1.200 Gaz de France                                         1.000

*) calcul EVZ bazat pe estimarile de crestere anuntate de companii

Ne puteți urmări și pe Google News