Modelul Nano produs de Tata Motors va înlocui bicicletele şi scuterele indienilor.
Lăstunul Indiei“ a fost lansat ieri la Salanul Auto de la New Delhi. Maşina de 2.500 de dolari, botezată Nano, este cel mai ieftin autovehicul de pe piaţa mondială. Autoturismul produs de compania Tata Motors nu va ajunge, însă, în Europa, din cauză că nu respectă normele ecologice impuse, dar va fi folosit în India, Rusia şi în alte ţări asiatice. Dotare Micuţul Nano pe patru roţi, cu aspect de Mini, a fost lansat, ieri, pe acordurile melodiei „2001: Odiseea Spaţiului“, de Stanley Kubrick. Considerată de reprezentanţii Tata Motors o realizare în industria auto similară cu „primul zbor spre Lună“ pentru umanitate, maşina nu va fi prea convingătoare pentru asiaticii mai bogaţi. Are patru locuri, un motor de 33 de cai-putere şi o capacitate cilindrică de aproximativ 625 de cm cubi. Caroseria este facută din plastic, asamblată cu adeziv special, iar dotările sunt minime: nu are aer condiţionat, nu are airbaguri, are doar un ştergător de parbriz şi spaţiu în portbagaj doar cât să încapă o valiză. Producătorii sunt însă optimişti în privinţa vânzărilor: peste 1 milion de asiatici vor cumpăra modelul în fiecare an, majoritatea indieni care vor să înlocuiască plimbarea pe două roţi cu cea pe patru. „Lasaţi-mă să vă asigur pe dumneavoastră şi pe criticii noştri că am proiectat un autoturism care va îndeplini toate standardele de siguranţă şi toate normele internaţ ionale de mediu“, a declarat preşedintele grupului, Ratan Tata, citat de presa internaţională. Până în septembrie, maşina va ajunge în aproape toate reprezentanţele Tata din India. Auto low cost Indienii de rând, care până acum nu-şi puteau permite o maşină, sunt foate încântaţi. „Este un vis devenit realitate. Abia aştept să cumpăr maşina, iar soţia mea va fi foarte fericită“, s-a entuziasmat ieri Ashok Singh, un indian prezent la eveniment.
În următori anii, „săracii“ Asiei vor avea însă de unde alege. Ford a anunţat, săptămâna aceasta, că va produce un autoturism de mici dimensiuni în India, în decurs de doi ani, iar Renault Nissan vrea să construiască un autoturism de 3.000 de dolari în colaborare cu compania indiană Bajaj Auto. Lansarea modelului Nano a venit într-un moment în care valul de nostalgie care a cuprins consumatorii stimulează vânzările modelelor de mici dimensiuni, BMW Mini şi Fiat 500 Cinquecento. Compania contrastelor Tata Motors este compania care a surprins cel mai mult piaţa auto în acest an. În timp ce se pregăteau de lansarea celei mai ieftine maşini din lume, reprezentanţii producătorului se luptau pentru preluarea mărcilor de lux Jaguar şi Land Rover. Preşedintele grupului auto, Ratan Tata (70 de ani), are o avere ce îl clasează printre cei mai bogaţi oameni din India. Potrivit declaraţiilor sale, visul său a fost mereu să le ofere indienilor o maşină accesibilă. Tata Motors este cel mai mare producă tor auto din India. Compania a intrat pe piaţa românească în primăvara anului trecut. Analiştii susţin că, pentru pieţele din Asia, modelul va fi un succes, mai ales că preţul său este de două ori mai mic decât al celui mai ieftin autoturism de pe piaţă, Maruti 800. PIAŢĂ Motorizarea Asiei Rusia şi Asia vor depăşi până în 2009 piaţa auto europeană în materie de vânzări şi producţie de maşini. Dacă chinezii au început deja să invadeze pieţele din Europa cu maşini ieftine, Renault şi Volkswagen şi-au anunţat deja planuri de extindere în Rusia, cumpărând fabrici de aici. În 2009, vânzările din China şi India vor ajunge la peste 23 de milioane de autovehicule, depăşindu-le pe cele din Europa.