După festivalurile de la Berlin, Bruxelles sau Copenhaga, coproducţia româno-britanică-maghiară Katalin Varga, regizată de Peter Strickland şi produsă de Tudor şi Oana Giurgiu este prezentată în secţiunea Horizon a festivalului de la Karlovy Vary.
Într-un an în care întreaga lume experimentează criza economică, festivalul de film de la Karlovy Vary, ajuns la cea de-a 44-a ediţie, îşi păstrează ţinuta de gală, cu câteva sute de filme care vor avea aici premiera internaţională sau europeană, sute ziarişti acreditaţi din toată lumea şi doi invitaţi care dau adunării din mica staţiune cehă aerul hollywoodian spre care aspiră, în ultimii ani, aproape toate festivalurile continentale: Antonio Banderas, care-şi va prezenta aici cea mai nouă producţie pentru care a preluat rolul de regizor, „Summer Rain”, şi John Malkovich, care va primi Globul de Cristal pentru Contribuţia Artistică adusă Cinematografiei Mondiale.
La luxosul Grand Hotel Pupp, o clădire a cărei istorie începe în anul 1700 şi care, de-a lungul timpului, a avut oaspeţi celebrii, de la Whoopi Goldberg, Gregory Peck, Alan Alda, până la Michael Douglas sau Ornella Muti, mişună limuzinele de lux, care aduc la scara cu covor roşu regizori şi actori, critici de film şi presă. Protocolul va fi de grad zero abia joi, când la acelaşi hotel vor fi aduşi importanţii oaspeţi, ce urmează să apară la festival vineri.
Până atunci, amatorii de film se vor delecta cu opt premiere mondiale, „The Greatest”, regizat de Shana Feste, a deschis festivalul, iar „The Boat That Rocked”, de Richard Curtis, va fi proiectat în ultima zi, după decernarea premiilor. Cel mai aşteptat titlu din competiţie este „Piggies”, de Robert Glinski, un film despre un băiat care ajunge şeful lumii interlopre.
20 de ani de libertate
”Cei care aveau 20 de ani în 1994, când festivalul a fost organizat pentru prima dată de un grup de tineri adunaţi în jurul actorului şi producătorului Jiri Bartoska (de atunci şi până astăzi preşedinte al festivalului), au acum deja copii de şcoală. Majoritatea celor care au venit anul acesta la festival s-au născut după 1980 sau chiar în ’90, mulţi după acel memorabil 1989, anul în care harta politică a Europei Centrale şi de Est s-a schimbat radical. Ce s-a întâmplat înainte de asta ştiau doar de la părinţi şi de la şcoală. Concepte precum „viză de intrare în ţară” sau „reglementări în schimbul de valută” nu mai înseamnă acum nimic pentru ei, nu mai au nicio legătură cu perioada aşa numit socialistă”, spune Eva Zaoralova, directorul artistic al festivalului.
Într-un moment în care Europa sărbătoreşte 20 de ani de la căderea Cortinei de Fier, selecţia de filme la Karlovy Vary a respectat dorinţa de a şti a celor pentru care aceste vremuri sunt doar legendele părinţilor. „Într-o secţiune specială, numită „20 de ani de libertate”, au fost selecţionate producţii din Rusia, Bulgaria, Ungaria, Serbia, Polonia, spaţiul fostei Germanii Democrate şi cel al fostei Cehoslovacii, fiecare dintre ele redând o anume dimensiune a trecutului, de cele mai multe ori fără să-l condamne, alături de o anumită fotografie al prezentului, căruia nu-i ignoră părţile întunecate”, spune Eva Zaoralova.
Este vorba de filme precum „Babka” (Babusya), al regizoarei şi scenaristei ruse Lidia Bobrova, care mai are un premiu obţinut, în 2003, la Karlovy Vary (Cel mai bun regizor), „Iubită Emma, Draga Bobe” (Sweet Emma, Dear Bobe), al regizorului maghiar Isvan Szabo, care a căpătat recunoaşterea internaţională pentru cu filme ca „Age of Illusions” (1964), „Tatăl” (1966) sau drama istorică „Mefisto”, care a primit în 1981 premiul Oscar pentru cel mai bun film străin şi premiul FIPRESCI la Cannes, în acelaşi an, pentru cel mai bun scenariu. Alături de acestea şi multe altele, filmul „Vieţile altora”, al regizorului german Florian Henckel von Donnersmark, aduce şi la Karlovy Vary povestea spionilor din Berlinul de Est, care a obţinut deja Premiul European pentru cel mai bun film, un premiul BAFTA, Oscarul şi Cesarul pentru cel mai bun film străin.
Filmele româneşti, vedetele festivalurilor europene
„Spre deosebire de români, regizorii cehi fac filme ermetice, rezervate acestui spaţiu cultural. Românii sunt răsfăţaţii festivalurilor mari de film în ultimii ani, astfel încât ne-am dorit să avem cât mai multe producţii româneşti în festival”, spune Lenka Tyrpakova, coordonator de programe în cadrul Festivalului de la Karlovy Vary. Au mai puţină şansă, având în vedere că evenimentul vine după o serie importantă a manifestărilor de gen, printre care festivalul de la Berlin sau cel de la Cannes.
După succesele internaţionale obţinute la Berlin (Ursul de Argint pentru contribuţie artistică deosebită), sau la Festivalul de la Copenhaga (Marele Premiu), coproducţia româno-britanică-maghiară Katalin Varga, regizată de Peter Strickland şi produsă de Tudor şi Oana Giurgiu (Libra Film) a fost selectat la Festivalul de Film de la Karlovy Vary, desfăşurat în perioada 3-11 iulie, şi va fi prezentat în cadrul secţiunii Orizonturi/Horizons. Organizatorii de la Karlovy Vary şi-ar fi dorit, în competiţie, filmul „Francesca”, al regizorului român Bobby Păunescu, care o are pe Monica Bârlădeanu în rol principal, însă acesta a preferat Festivalul de Film de la Veneţia, la care a fost selecţionat.
De asemenea, şi-au dorit în festival şi filmul „Poliţist, adjectiv”, al regizorului Corneliu Porumboiu, premiat la Cannes, însă selecţia pentru Cehia se închide la numai două săptămâni după festivalul de pe Croazetă, astfel încât nici participarea acestei producţii nu a fost posibilă.
Se bucură, însă, de una dintre producţiile româneşti de top, Katalin Varga, care împarte secţiunea „Horizons” cu alte 26 de filme importante precum „Adam Resurrected”, al lui Paul Schrader, regizorul american care a colaborat, printre altele, cu Martin Scorsese pentru „Taxi Driver”, ocazie cu care a primit o nominalizare la Globul de Aur pentru scenariu şi, totodată, a căpătat curajul de a face propriile filme (printre care „American Gigolo” sau ”Mishima: a Life in Four Chapters”), filmul „Away We Go”, al regizorului laureat cu Oscar şi cu Globul de Aur (pentru filmul să de debut, American Beauty), Sam Mendes, sau filmul „Atena-Istanbul”, al regizorului grec rezident în Paris Nikos Panayotopoulos, deţinător al unui premiu la Locarno şi participant cu ceva tradiţie la Karlovy Vary.
Filmul Katalin Varga, povestea unei femei trecute prin experienţa unui viol în urma căruia a rezultat un copil, a fost prezentat de curând şi în selecţia oficială a Festivalului de Film din Edinburgh (Marea Britanie) şi va mai participa la Festivalul de Film de la Melbourne (secţiunea Panorama, 24 iulie- 9 august), Era New Horizons, desfăşurat în Polonia la Wroclaw (23 iulie- 2 august) şi la Festivalul de la Chungmuro, Korea (24 august- 1 septembrie).
Filmul a fost deja achiziţionat pentru distribuţia internaţională în 10 ţări, lansarea Franţa fiind programată în luna septembrie, iar cea în Marea Britanie în octombrie. În România, filmul va avea premiera în sălile de cinema în luna octombrie.
Katalin Varga vizează „Premiile Academiei Europene de Film”
„Ne-am bucurat foarte mult pentru selectarea filmului la Festivalul de la Karlovy Vary. Se întâmplă foarte rar ca un film care a avut premiera la un festival foarte important, cum este cel de la Berlin, să continue să fie prezentat la festivaluri de prima linie, iar festivalul de la Karlovy Vary este cel mai important festival din centrul şi estul Europei”, a declarat, pentru Evenimentul Zilei, Tudor Giurgiu.
„De curând, filmul a primit un premiu important, pentru interpretare, la festivalul de la Bruxelles. Ceea ce ne dorim în prezent este ca filmul „Katalin Varga” să se afle pe short-list-ul Premiilor Academiei Europene de Film. El a fost deja propus pentru „descoperirea” anului, dar ne-am dori să se întâmple acelaşi lucru şi pentru secţiunea de interpretare. Nominalizările vor fi anunţate în luna septembrie”, mai spune acesta.