Practicile actualului ministru al tineretului şi sportului, Monica Iacob Ridzi - şi anume, împărţirea de bani pentru „promovare” în presă - seamănă bine cu cele din perioada de glorie ale guvernării PSD: 2000-2004. Există totuşi o diferenţă legată de modul în care sunt alocaţi banii: de data aceasta sumele sunt plătite pentru materiale jurnalistice incluse în calupurile de ştiri, şi nu pentru publicitate de stat, marcată ca atare. Prin urmare, actualii guvernanţi au rafinat o metodă mai veche, după cum arată şi redactorul-şef al „Gazetei sporturilor”, Cătălin Tolontan, unul dintre autorii dezvăluirii.
Metodele lui Adrian Năstase „s-au rafinat”
Cătălin Tolontan, unul dintre cei trei jurnalişti care semnează dezvăluirea din „Gazeta Sporturilor”, susţine necesitatea luării unor măsuri ferme împotriva celor careşi bat joc de banii publici şi speră ca acest caz să nu fie „îngropat”, aşa cum s-a întâmplat cu multe altele de până acum. „GSP cere demisia ministrului Monica Iacob Ridzi. Credem că a dezonorat funcţia pe care o ocupă. Credem că a acţionat împotriva intereselor contribuabilului. Şi credem că e ilegal să cumperi ştiri şi reportaje cu bani publici pentru Ministerul Tineretului şi Sportului (MTS), pentru tine personal şi pentru Elena Băsescu. Aceasta este o incursiune împotriva libertăţii redacţionale şi împotriva dreptului cetăţenilor de a fi corect informaţi”, a arătat Tolontan.
El a amintit că, în urmă cu câţiva ani, EVZ a dezvăluit un document intern prin care guvernul Năstase centraliza publicitatea de stat.
„Acum, asistăm la o rafinare aparentă a acelor metode, care a fost probată de GSP. Sunt contracte semnate, sunt probe materiale, nu ştiu cum pot scăpa aceşti oameni care, din punct de vedere politic, sunt, după părerea mea, expiraţi. Restul e treaba justiţiei”, a conchis Tolontan.
„Mizeria de la MTS e doar vârful aisbergului”
Deşi se declară sceptic cu privire la existenţa unor contracte între „firma de apartament” angajată de MTS şi cele cinci posturi TV (Pro TV, Antena 1, Realitatea, Antena 3, MTV) care ar fi difuzat ştirile plătite de minister, jurnalistul media Iulian Comanescu crede că lucrurile „se vor închide” la acest nivel. „Mă preocupă cel mai tare complicitatea dintre politicieni şi media, care devine din ce în ce mai manifestă în România ultimilor ani”, a spus Comanescu.
„Mizeria care iese la iveală la MTS este doar vârful aisbergului, fiindcă o serie întreagă de astfel de complicităţi se văd cu ochiul liber. Nu ai nevoie de monitorizări cantitative ca să vezi că Elena Udrea râde, cântă şi dansează inclusiv în grila Pro TV, postul care până nu de mult se ţinuse departe de asemenea complicităţi. (...) Recapitulând, episodul «Ridzi» se poate rezuma aşa: guvernul democrat cumpără spaţii editoriale în massmedia liberă, independentă, ba pe deasupra şi duşmană, fiindcă - de câte ori ne-a spus asta preşedintele Băsescu? -, mogulii vor să distrugă România şi pe luptătorii anticorupţie din guvern cu trusturile lor de presă”, a explicat Comanescu.
Extrasele din contractele dintre MTS şi Artisan Grup, o firmă angajată pentru asigurarea „notorietăţii”, dovedesc, potrivit anchetei publicate ieri de „Gazeta Sporturilor”, premeditarea apariţiei ştirilor despre evenimentul „2 Mai - Ziua Tineretului” la cel puţin cinci posturi TV. În perioada 1-4 mai (cu câteva zile înainte de debutul campaniei electorale pentru europarlamentare), statistica ştirilor editoriale nemarcate publicitar, difuzate de posturile menţionate, plus Prima TV, Naţional TV, TVR 1, TVR 2 şi N24 (care nu apar în documentele MTS), arată astfel: 76 de ştiri despre petrecerea din 2 Mai, 30 despre Ridzi, 14 ştiri despre Ridzi şi Elena Băsescu.
În timp ce Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a anunţat că va lua, marţi, o decizie privind eventuale încălcări ale Legii Audiovizualului, posturile TV neagă existenţa unor contracte cu firmele angajate de MTS. Potrivit reprezentanţilor acestora, posturile RTV şi Antena 3 au beneficiat doar de contracte de publicitate pentru spoturile difuzate pe spaţiile de publicitate. „Nu există astfel de contracte. Ştirile nu se fac pe bază de contracte”, susţine bossul Antenelor, Sorin Oancea.
Publicitate marca PSD
În iulie 2004, guvernul Năstase se pregătea intens pentru alegerile prezidenţiale şi parlamentare. De o atenţie deosebită beneficia o mare parte a presei vremii, care urma să reflecteze „obiectiv” activităţile partidului. EVZ publica atunci în premieră un document ce purta antetul Secretariatului General al Guvernului, prin care instituţiilor din subordinea executivului li se cerea ca tot ce înseamnă contracte de publicitate să ajungă pe biroul lui Năstase, pentru aprobare. Cu alte cuvinte, premierul făcea marea împărţeală.
Aici sunt banii dumneavoastră
DE LUX. La Costineşti, s-a dansat îndrăcit pe scena din lemn, care a costat 75.000 de euro Foto: MTS
FOC FĂRĂ FUM. Unul dintre artiştii răsplătiţi cu „generozitate” de ministru din banii publici Foto: MTS
SCUMP, DOM’LE, SCUMP! Câteva sute de spectatori au privit pseudovedete plătite împărăteşte Foto: MTS
ACUZAŢII
PNL a reclamat-o pe Ridzi la Parchet
Partidul Naţional Liberal (PNL) a depus, ieri,o plângere penală, la Parchetul General, împotriva ministrului Monica Iacob Ridzi, pe care o acuză de delapidare şi de abuz în serviciu contra intereselor publice. Anunţul a fost făcut de preşedintele PNL, Crin Antonescu, şi de deputatul Alina Gorghiu. Liberalii reclamă modul în care Ridzi a cheltuit 630.000 de euro pentru organizarea Zilei Tineretului. De asemenea, PNL va solicita Camerei Deputaţilor să dezbată şi să aprobe declanşarea urmăririi penale împotriva ministrului. Acest lucru este considerat necesar întrucât Monica Iacob Ridzi este şi deputat. Procedura presupune o anchetă parlamentară, urmată de un vot în plenul Camerei Deputaţilor. În cazul în care deputaţii decid urmărirea penală, preşedintele Camerei îl va înştiinţa pe şeful statului pentru eventuala suspendare din funcţie. De altfel, liberalii au cerut, ieri, „demisia imediată” a ministrului tineretului şi sportului. (Romulus Georgescu)