Pentru că nimeni nu ia în serios campania electorală pentru Parlamentul European, n-am s-o iau nici eu.
E joc de glezne pentru prezidenţiale şi atât. Europarlamentarii români vor fi aleşi în funcţie de cât de bine tunde Băsescu o oaie, cât de serios afişează Geoană mina de om politic responsabil sau cât de prezent e Crin Antonescu la conferinţele de presă duminicale ori pe afişele electorale.
Dincolo de atâtea campanii subsumate prezidenţialelor, există cel puţin una de care nici măcar omniprezenta doamnă ministru al turismului nu pare să aibă habar (deşi i-ar prinde bine). Este concursul de care poate aţi auzit, poate nu, „Cele 7 minuni naturale ale lumii”, organizat de fundaţia „New 7 wonders”, care a angrenat zeci de milioane de oameni în alegerea, în urmă cu doi ani, a celor 7 noi minuni ale lumii. Culmea, acum „concurează” şi o minune românească: Parcul Naţional Retezat. M-am întrebat multă vreme dacă topurile rezultate în urma unui campionat mondial de clickuri au vreun fel de relevanţă. În principiu, n-au. Sunt pierdere de vreme. Totuşi, în acest caz joaca e mai serioasă pentru că miza e mare. Se traduce în bani şi în imagine, care tot bani înseamnă.
Minunile din precedentul top „New 7 wonders” au beneficiat de uriaşe creşteri ale veniturilor din turism. Mai mulţi turişti nu înseamnă neapărat distrugere. Dimpotrivă, poate însemna mai multe fonduri pentru protejare. Nu trebuie să fim naivi; putem fi pragmatici. Slavă Domnului, pe acest pământ sunt mai multe locuri frumoase decât cele pe care le poţi vedea într-o viaţă de om! A le alege pe primele şapte e doar o găselniţă. Dar clasamentele atrag, iar într-o lume aflată într- o continuă alergare, te ajută să-ţi faci o idee, un plan. Te manipulează. Există, chiar şi în vreme de criză, o „armată” de oameni care stă să plece în concediu şi aşteaptă idei. Ministrul turismului, Elena Udrea, s-a lăudat cu fondurile pentru promovarea României pe care le are la dispoziţie şi nu trece o săptămână fără să mai inventeze ceva.
Are munţii Retezat la îndemână. O minune aflată într-o competiţie internaţională onorabilă. Dacă tot suntem acolo, de ce să nu ne propunem să câştigăm? Prea ne-am obişnuit să dăm replica. De ce să nu afirmăm? E nevoie doar de puţin sprijin, de imaginaţie, ca „obiectivul turistic” Parcul Naţional Retezat să-şi primească doza de clickuri care să-l ducă în finală.
Iar de acolo, totul e posibil. Mingea ar fi în terenul publicitarilor şi al celor care ar administra posibila minune. Ar fi „pe valoare”. Nu ştiu dacă munţii Retezat pot fi consideraţi una dintre cele 7 minuni naturale ale lumii. Mulţi spun că ar putea fi.
Acum, Retezatul nu se întrece cu Făgăraşul sau cu Piatra Craiului, ci cu delta fluviului Gange ori munţii Pădurea Neagră. Într-un moment în care se cheltuiesc fonduri importante pentru găsirea unui brand de ţară, de ce n-ar fi Retezatul?
Nu vă cer un click şi gata. Vă rog doar să vă gândiţi la asta. Şi dacă veţi ajunge la concluzia că munţii Retezat merită şansa de a face prima pagină a ziarelor, daţi un click. Pentru susţinerea candidaturii Retezatului în campania „Şapte minuni naturale
ale lumii” se poate vota pe site-ul www.new7wonders.com.