Aproximativ 80% dintre români sunt siguri că nu îşi vor cumpăra în următorul an o casă, un teren sau o maşină, reiese dintr-un sondaj realizat de firma Synovate.
Motivele: mulţi se tem de şomaj (60% dintre respondenţi), de deprecierea leului (71%) şi de scumpirea creditelor (62%), ca efecte ale crizei economice. Mai mult, românii nu sunt dispuşi să facă achiziţii costisitoare şi din cauză că se tem de creşterea taxelor şi impozitelor (46%), dar şi de scumpirea alimentelor (47%), a combustibililor (67%) şi a utilităţilor (48%).
Românii cred că cele mai afectate domenii de criză sunt în acest moment industria auto, construcţiile şi agricultura. Pe viitor, aceştia spun că problemele economice se vor extinde şi vor afecta puternic şi industria asigurărilor, comunicaţiile sau sectoarele financiarbancar şi sanitar.
În ceea ce priveşte industria de retail, mai puţin de jumătate dintre respondenţi cred că lanţurile de hipermarketuri vor fi afectate într-o măsură mare şi foarte mare de criza economică.
Totuşi, aceste companii vor trece mai uşor peste criza economică actuală, comparativ cu firmele mici. Pe de altă parte, aproximativ unul din cinci respondenţi crede că turismul şi educaţia vor fi afectate într-o măsură foarte mare de situaţia economică a României. Renunţă cu greu la lucrurile „de firmă” Chiar dacă sunt conştienţi de criza economică, trei din zece români nu şiau redus şi nici nu îşi vor diminua bugetul pentru diferite cadouri oferite copiilor şi prietenilor. Sondajul arată că doar 9% dintre concetăţeni au renunţat să mai cumpere produse „de firmă”. În acelaşi timp, 30% din totalul respondenţilor nu cumpără produse ce fac parte din categoria mărcilor cunoscute, iar unul din trei respondenţi a redus deja bugetul destinat achiziţionării de articole de îmbrăcăminte.
Tot la capitolul îmbrăcăminte, 30% dintre români intenţionează să micşoreze bugetul alocat acestei categorii de produse. Jumătate dintre români nu au redus şi nici nu vor reduce cheltuielile cu alimentele. În privinţa confortului personal, românii încep să se mulţumească cu mai puţin. În acest sens ei au redus sau îşi vor diminua bugetul pentru achiziţionarea de electronice, electrocasnice, amenajarea locuinţei sau cumpărărea de combustibil.
De asemenea, mulţi sunt dispuşi fie să renunţe, fie să scadă bugetul, la anumite activităţi recreative, cum sunt mesele în oraş cu partenerul, familia sau prietenii, vacanţele sau activităţile de timp liber. Studiul a fost realizat în luna februarie, pe un eşantion reprezentativ de 1.500 de persoane, cu vârste între 18 şi 64 ani.