DRIVE-TEST EVZ: BMW 330d xDrive, o „fiară” rezonabilă
- Adam Popescu
- 26 martie 2009, 00:00
BMW 330d xDrive propune un paradox uriaş: rezerve aproape nelimitate de putere completate de o manieră neverosimilă de gestionare a consumului.
E discutabil dacă între preocupările imediate ale unui client dispus să dea un sac de bani pentru una dintre versiunile de top din portofoliul BMW se regăseşte şi consumul. Fie pentru că ştie şi preţuieşte acest lucru ori fie pentru că pur şi simplu o face din obligaţie (vezi reglementările tot mai draconice ale UE în privinţa noxelor), constructorul german a pus la punct o tehnologie - EfficientDynamics - prin intermediul căreia „un monstru” al şoselelor să consume cam tot atât carburant cât un banal model de clasă mică sau compactă.
6 l/100 km
Totuşi, ceea ce susţine BMW că poate maşina pe care am testat-o recent - 330d xDrive - frizează imposibilul şi nu ne referim, desigur, la performanţele dinamice. Vă invit să luam notă. Vorbim aşasar despre o versiune cu un motor de 3.0 litri, diesel, cu şase cilindri dispuşi în linie, transmisie integrală şi o masă proprie de 1,7 tone. Graţie celor nu mai puţin de 245 de cai-putere şi a cuplului maxim imens de 520 Nm, 330-ul care face obiectul discuţiei poate sprinta de la zero la 100 km/h în mai puţin de şase secunde (5,9 - mai exact) şi nu se opreşte din accelerare decât la 247 km/h. Ok, nimic nelalocul lui până aici. Informaţia cu adevărat şocantă abia acum urmează: consumul mediu indicat de producător este de… 6,5 l/100km!
Din capul locului trebuie să spunem că în timpul alocat acestui ultim capitol în testul nostru n-am atins cifra respectivă. După parcurgerea unui traseu de peste 250 de kilometri, care a cuprins secţiuni cu drumuri urbane, lungi pasaje petrecute pe drumuri naţionale, dar şi o consistentă porţiune de serpentine, computerul de bord ne-a comunicat un foarte rotund… 6 l/100 km. Nu este nicio greşeală. Acul ceasului care indică rezerva de combustibil anunţa că două treimi din plinul făcut iniţial a rămas neconsumat.
În mod neaşteptat, traficul din ziua respectivă - o sâmbătă - a fost mult mai liniştit ca de obicei. Asta nu trebuie să vă facă să înţelegeţi că am ales să rulăm „bătrâneşte” - ar fi fost păcat! Aproape nicio maşină ajunsă din urmă nu a rămas nedepăşită, mai ales că această acţiune se distingea plăcut printr-o uşurinţă nefirească şi o rapiditate deopotrivă apetisantă şi dădătoare de siguranţă.
Atâta vreme cât puterea peste medie a unui autoturism este gestionată cu cap, herghelia de cai-putere păstrată permanent în rezervă poate fi un destoinic cavaler al siguranţei. Dacă admitem că nu armele ucid, ci oamenii, la fel trebuie acceptat că nu maşinile puternice poartă vina tragediilor de pe şosele, ci şoferii imprudenţi sau nesimţiţi care uneori ajung să le conducă.
Desigur, nu oricine va putea achita 45.000 de euro (cu TVA), şi asta fără frunzărirea consistentei liste de opţionale - gest care va fi neîndoielnic penalizat prin pierderea unei alte importante sume de bani, doar pentru privilegiul de a contribui în joacă (şi poate fără să ştie) la „salvarea” planetei. Fie că ne place sau nu, pentru cei mai mulţi dintre noi, viaţa nu este ca o cutie cu bomboane de ciocolată.
TEST EVZ
BMW 330d xDrive