Carte creaţionistă pentru biologie, avizată de minister
- Adam Popescu
- 20 martie 2009, 10:38
O pajişte verde, luminată de razele soarelui, şi câţiva miei care zburdă zglobii şi fericiţi prin iarbă. Aşa arată coperta unui auxiliar didactic creaţionist de biologie, avizat de Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării în 2002. Asociaţia Umanistă Română a protestat ieri în faţa ministerului faţă de avizarea acestei cărţi.
Accesoriul curicular, adică o carte folosită de profesori ca material ajutător, a fost avizat de MECI în 25.07.2002, cu avizul cu numărul nr. 71817. Cartea, numită “Biologie clasa a IX-a – Măiestrie şi strălucire divină în biosferă”, a apărut la Editura Casa Cărţii din Oradea, iar autoarea ei este Maria Popa.
Premieră absolută în Uniunea Europeană
„Un astfel de aviz al ministerului pentru un manual creaţionist de biologie este o premieră absolută în spaţiul ţărilor membre ale Uniununii Europene sau candidate la UE şi, probabil, în întreaga Europă”, a spus Remus Cernea, preşedintele Asociaţiei Umaniste. „Acest aviz înseamnă predarea unei viziuni neştiinţifice asupra speciei umane la orele de biologie”.
Protestatarii din faţa ministerului au cerut reintroducerea teoriei evoluţioniste în programa de biologie pentru liceu (de unde a fost scoasă în 2006) şi anularea avizului pentru accesoriul curicular creaţionist.
Asociaţia ia în considerare să acţioneze în instanţă MECI pentru avizarea acestui accesoriu.
"S-a studiat în cel puţin o şcoală"
„În vestul ţării s-a studiat după el din 2002 până acum. Am primit semnale de la copii care spuneau că „Da, am studiat după acel manual, dar nu am crezut ce se spunea acolo””, spune Cernea. Cartea a apărut în două ediţii şi ambele au fost epuizate, mai spune el.
„Maria Popa a predat biologia la Oradea după acel manual. Avem mail-uri de la elevii ei. S-a predat în cel puţin o şcoală”, a explicat preşedintele Asociaţiei Umaniste.
Răspunsul MECI a fost că e vorba de un accesoriu, nu de un manual. Însă Cernea consideră că acest răspuns este dezamăgitor deoarece „este irelevant dacă e un manual sau un accesoriu. Ne interesează dacă ajung sau nu în şcoli”. Avizul a reprezentat uşa deschisă pentru ca aceste cărţi să ajungă în şcoli: „Acesta este lucrul grav”, mai spune el.
Asociaţia Umanistă Română cere Ministerului Educaţiei şi Cercetării să ţină cont de prevederile Rezoluţiei Consiliului Europei nr. 1580/2007 “Pericolele creaţionismului în educaţie”.
La punctul 19, rezoluţia recomandă ţărilor membre UE ca teoria evoluţionistă să ocupe un loc central în programa de biologie şi să nu accepte predarea creaţionismului ca teorie ştiinţifică, în cadrul orelor de ştiinţă.
"19. Prin urmare, Adunarea Parlamentată îndeamnă statele membre şi, mai ales, autorităţile lor educaţionale: • 19.1 să apere şi să promoveze cunoaşterea ştiinţifică;
• 19.2 să accentueze predarea fundamentelor ştiinţei, istoria, epistemologia şi metodele acesteia, împreună cu predarea cunoaşterii ştiinţifice obiective;
• 19.3 să facă ştiinţa mai uşor de înţeles, mai atractivă şi mai apropiată de realităţile lumii contemporane;
• 19.4 să se opună cu tărie predării creaţionismului ca disciplină ştiinţifică, pe picior de egalitate cu teoria evoluţiei şi, în general, prezentării ideilor creaţioniste în cadrul altor discipline decât religia;
• 19.5 să promoveze predarea evoluţiei ca teorie ştiinţifică fundamentală în programele şcolare".
Asociaţia Umanistă a depus ieri o petiţie la minister prin care au protestat, în afară de avizarea materialului creaţionist, şi faţă de eliminării logicii, a celei de-a doua limbi străine şi faţă de reducerea orelor de sport.