Dacă în februarie 2008 se înmatriculau peste 21.000 de automobile noi, anul acesta, în aceeaşi lună, au fost înscrise în circulaţie numai 7.100.
Criza sapă tot mai adânc în piaţa auto locală. Numărul de înmatriculări de autoturisme noi în România a scăzut de trei ori în luna februarie, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 7.182 de maşini, arată Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Piaţa este în scădere cu 66,5% faţă de nivelul de 21.423 de maşini, înregistrate în a doua lună a anului trecut.
În primele două luni ale anului, numărul de înmatriculări de maşini noi a scăzut de peste două ori în ţara noastră, de la 50.918 la 20.965 de automobile.
La nivelul Uniunii Europene (UE), numărul de înmatriculări consemnat în februarie este în scădere cu 18,3%, la 944.721 de automobile, faţă de 1.151.702 de unităţi, înregistrate în circulaţie în perioada similară a anului trecut. Tot la nivelul UE, piaţa românească ocupă poziţia a 16-a în funcţie de numărul de înmatriculări noi din februarie, coborând de pe locul 11 ocupat în aceeaşi lună a anului trecut.
Reprezentanţii Porsche România, importatorul unor mărci cunoscute precum Volkswagen, Audi, Skoda sau Seat, spun că declinul pieţei auto locale a fost cauzat în primul rând de taxa auto introdusă la 1 iulie 2008, apoi de înăsprirea crizei în România, care aproape a dus la dispariţia creditării. Nu în ultimul rând, a apărut contracţia normală a pieţei după mulţi ani de creştere accelerată. „Piaţa auto locală a scăzut în principal din cauza importurilor masive de maşini vechi şi din cauza limitării accesului la credite”, ne-a declarat responsabilul cu relaţiile cu presa de la Renault, Sorin Arecco.
Companiile din industria auto locală îşi pun mari speranţe în programul de înnoire a parcului auto naţional, numit şi „Rabla”. Guvernul şi-a propus ca în acest an să înlocuiască 60.000 de maşini vechi cu unele noi, însă, în lipsa creditării, ţinta pare greu de atins. Creşteri în Germania şi în Polonia
Cel mai mare declin al numărului de înmatriculări din spaţiul UE a fost consemnat luna trecută în Letonia. Dacă în februarie 2008 erau înregistrate în această ţară 1.858 de autoturisme, anul acesta, în aceeaşi lună, au fost înmatriculate doar 443 de maşini, cu 76,3% mai puţine. Şi în Lituania, situaţia este similară. În februarie 2009 au fost înmatriculate cu 73% mai puţine maşini, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut.
Însă nu peste tot piaţa scade. Germania, cea mai mare piaţă a blocului comunitar, a consemnat o creştere de 21,5% în februarie, la peste 277.700 de maşini noi înmatriculate, urcând cu 4% după primele două luni ale lui 2009, la 467.125 de unităţi. Şi în Polonia numărul de înmatriculări de automobile noi a crescut, cu 7%, până la 30.194 de unităţi. CONCURENŢĂ
Piaţa second şi-a continuat avântul
Dacă piaţa autoturismelor noi suferă con tracţii dureroase, numărul înmatriculărilor de automobile second-hand a consemnat o creştere de 15% în a doua lună a acestui an. Astfel, dacă în februarie 2008 au fost înscrise în circulaţie în România 15.569 de maşini folosite, în ace eaşi lună din 2009 au fost înmatriculate 17.950 de unităţi.
Creşterea se explică prin explozia importurilor de maşini second-hand, odată cu introducerea după 1 iulie 2008 a unei formule a taxei de poluare auto care avantaja achizi ţi ona rea de automobile folosite. Acest lucru a determinat ca anul trecut numărul de maşini folosite înmatriculate să-l depăşească pe cel de automobile noi înscrise în circu la ţie.
Astfel, în 2008, înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut cu 8,6%, la 285.504 unităţi, în timp ce înregistrările de maşini rulate au urcat cu 151,4%, la un nivel-record de 310.885 maşini. EFECTELE CRIZEI
Ratele la maşină, majorate şi de bancă, şi de leasing
În ultimele luni, atât băncile, cât şi com paniile de leasing au majorat costurile finanţării unui autoturism. Spre exem plu, la o maşină în valoare de 12.500 de euro, pe o perioadă de 48 de luni, şi un avans de 20%, rata plătită de către o firmă în februarie anul trecut era de 252 de euro. În prezent, în aceleaşi condiţii, la o nouă contractare, rata lunară este cu 34 de euro mai mare, adică 286 de euro.
Mergând pe acelaşi principiu, directorul Automobile Dacia, François Fourmont, a demonstrat, zilele trecute, că tot ce ţine de costurile cumpărării unui automobil cu o valoare de 8.000 de euro, a crescut semnificativ în ultimul an. „Dacă luăm o familie compusă din două persoane, care a împrumutat de la bancă întreaga sumă necesară, în lei, printr-un credit pe 12 ani, rata lunară a crescut foarte mult. Astfel, în iunie anul trecut, nivelul dobânzii era de 8,9%, rata lunară totaliza 357 de lei, iar venitul minim necesar pentru a avea acces la credit era de 1.000 de lei”, spunea şeful Dacia citat de Mediafax.
Astfel că, în luna ianuarie anul acesta, dobânda a crescut la 17%, rata lunară a ajuns la 620 de lei, iar venitul minim necesar pentru a putea contracta finanţare a urcat la 1.650 de lei, potrivit datelor Dacia.
Mai mult François Fourmont crede că în curând vom asista la dispariţia creditului auto. Afirmaţia vine după ce acesta a prezentat cifrele legate de partenerul Dacia în leasing. Potrivit acestuia, ponderea maşinilor vândute în leasing a crescut de la 20% în noiembrie 2008 la 56% în februarie 2009. (Paul Barbu)