Criza favorizează celulita

Criza favorizează celulita

Din cauza ratelor, româncele au lăsat-o mai moale cu tratamentele de remodelare corporală, mergând la salon doar pentru coafură şi manichiură. Cei mai siguri clienţi sunt bărbaţii.

Industria de frumuseţe a intrat într-o şedinţă prelungită de tratament anticriză. Vrândne vrând, saloanele trebuie să-şi facă urgent un peeling: să-şi reevalueze angajaţii, să-şi caute un spaţiu cu o chirie mai mică şi, dacă e cazul, să-şi ajus teze preţurile cu adaos peste limita bunului-simţ. În caz de întârziere a rezultatelor la nivel financiar, multe dintre saloanele de frumuseţe vor fi nevoite să se supună unui tratament-şoc: lacătul pe uşă.

L’Oreal, numărul unu mondial în cosmetice, a anunţat în noiembrie 2008 închiderea a două uzine din Europa, pentru a-şi reduce costurile în contextul crizei financiare, acţiunile companiei fran ceze scăzând pe burse cu aproximativ 38% de la începutul anului. Dacă rujurile şi alte produse mai ieftine încă se mai vând, nu acelaşi lucru se poate spune despre produsele de „lux”, precum cele de îngrijire de înaltă calitate. Explicaţia: femeile au început să renunţe la tratamentele de îngrijire a pielii.

Managerii de saloane din Capitală spun că primele puncte negre pe faţa industriei au apărut pe la sfârşitul anului trecut. Acum, la început de martie, când saloanele ar fi trebuit să zumzăie de lume, aprecierile celor din branşă indică un număr de clienţi la jumătate faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Iar un bilanţ al ultimelor trei luni arată profituri cu 30%-40% mai mici.

Fără împachetări, doar cu manichiură-pedichiură

Româncele au renunţat la mofturile de tip masaj anticelulitic, ridicare de sâni prin stimulare musculară, slăbire cu aromoterapie şi împachetări cu parafango, miere sau ciocolată în tunel cu ultrasunete, care sunt scumpe şi trebuie făcute musai cu o regularitate strictă pentru rezultate vizibile. Şi, dacă e vorba de economie, fiecare îşi mai cumpără o cremă de corp sau una de faţă şi o foloseşteatentacasă. Deo cam dată, nu e dracul atât de negru încât doamnele să se dezică de coafor, manichiură, pedichiură.

Fericiţi sunt însă managerii de saloane rezervate bărbaţilor. Fideli şi fără mari probleme financiare, domnii nu au renunţat la serviciile de îngrijire: vin cu re gu laritate la tuns, manichiură şi chiar la tratamente faciale.

„La electro poţi să renunţi” Florina V. lucrează într-o firmă de PR din Bucureşti. Până în decembrie 2008, combina regimul vegetarian cu şedinţe de aerobic şi un abonament de remodelare corporală (electrostimulare+împachetare cu parafango+masaj anticelulitic). Plus coafură, manichiură şi pedichiură. Plătea aproape 1.300 de lei pe lună, fără bacşiş.

„Am renunţat la abonamentul de electrostimulare, încerc să mă îngrijesc mai mult şi mai bine acasă. La păr mă aranjez mai rar, iar pedichiura mi-o fac singură”, spune tânăra. Şi abonamentul de aerobic l-a schimbat, şi-a luat numai cu patru intrări şi plăteşte la jumătate, plănuindu-şi să compenseze cu alergatul în parc.

„Se simte, se simte bine criza şi la noi. Spre deosebire de coafor şi manichiură, unde n-o poţi lăsa mai moale, la noi a scăzut numărul clienţilor cu până la 50%”, spune Alina Pescaru, proprietara unui salon din zona Armenească. „Ştiţi cum e: de tuns nu te poţi tunde singur, dar la electro (electrostimulare - n.r.) poţi să renunţi. Eu nu sunt foarte optimistă cum că s-ar rezolva foarte repede. Următoarele două luni ar putea fi mai bune, că vine vremea de plajă şi femeile vor să mai piardă câţiva centimetri, dar previziunile mele nu sunt prea fericite”, adaugă Pescaru.

„Nu se pot abandona”

Anda Ceauşu e de zece ani în industria frumuseţii şi are un salon la Iancului. Spune că, de când a venit criza economică şi în România, clientele ei s-au împărţit în două tabere: unele care nu au probleme financiare, dar sunt panicate, nu ştiu dacă să continue sau nu cu vizitele dese la salon, şi altele care au rărit tratamentele. „Lunile decembrie şi martie, pe care le ştiam foarte bune, au fost cu 30%-40% mai slabe decât în alţi ani. S-a renunţat uşor la tratamentele de corp, solar şi masaj. Epilatul se face mai rar, acasă, cu lama, şi nu cu o ceară bună, la salon. Faţa, unghiile şi părul rămân, pentru că sunt la vedere. Femeile sunt conştiente că nici nu se pot abandona total, dar nici nuşi mai permit să experimenteze noi creme, noi tratamente”, explică Ceauşu.

Ea crede că în şase luni se vor alege apele. Vor dispărea micile saloane de cartier, care mizau pe clienţii cu buget redus, dar vor dispărea şi saloanele de fiţe, în care „au, nu au treabă, vin să-şi plimbe cheile de la maşini doamnele amante sau soţii de bani gata”.

Chiria mută saloanele din loc

Un salon din Capitală s-a mutat, cu servicii cu tot, din centru, de lângă Cişmigiu, în Bucureştii Noi. Motivul: chiria care a crescut odată cu creşterea euro. „Numărul clienţilor a scăzut cu 40%. Femeile îşi mai fac tratamente de îngrijire acasă, investesc într-un aparat de epilat. E mult mai importantă rata decât abonamentul de remodelare corporală”, arată Valentin Tănasă, manager al salonului.

Primul segment care a intrat în criză - cel de tratamente corporale. „Acestea sunt din categoria ori le faci, ori nu le faci deloc. Şi-atunci, majoritatea alege să nu le mai facă. Lasă, că oricum mă îmbrac şi nu se vede celulita. Dar va veni vara, probabil că multe dintre cliente or să-şi reconsidere priorităţile”, se arată optimist Tănasă. Soluţiile la care va apela el - reducerea numărului de angajaţi şi specializarea personalului: „Le voi plăti cursuri, un singur om să ştie şi cosmetică, şi masaj”.

SOLUŢIE DE MOMENT: OFERTE PROMOŢIONALE

„Noi venim cu jumătate din banii de tratament”

„Să rămânem toţi în priză, ofer preţuri anticriză!” e noul motto al unui salon din Piaţa Romană, care a ieşit în stradă în căutarea clientelei pierdute. Pe flu tu raş sunt scrise pre ţuri mai mult decât avantajoase:

  • „spălat+coafat+mani+pedi+tuns scurt” - 30 de lei,
  • „extensii de unghii/ gene+spălat+coafat+tuns scurt” - 50 de lei,
  • „tratament facial+masaj anticelulitic+împachetare la cald 30 minute” - 70 de lei.

Saloanele de cartier au găsit o salvare de moment: au scăzut preţurile cu până la 20%.

„Când furnizorii au crescut preţurile, mi se pare un gest sinucigaş ca tu să le scazi. Nu vor supravieţui mulţi aşa: se vor închide şi centre mici, şi centre mari”, crede Ionela Boicea, de la un salon bucureştean, care nu se plânge încă de clienţii izgoniţi de criză.

Supravieţuire cu bucluc

Claudia Cotiga, managerul unui salon din Piaţa Rosetti, a apelat la politica tarifelor promoţionale încă din decembrie 2008. Cotiga îşi îmbie clientela la răsfăţ cu mesajul: „Ca să treci criza cu bine, noi venim cu jumătate din banii de tratament”.

Aici, 12 şedinţe de electrostimulare simplă costau 324 de lei, acum se fac la 200, 12 împachetări anticelulită cu nămol costau 660 de lei, acum numai 370. „Mai mici de atât nu pot fi preţurile. Serviciile noastre sunt afectate foarte tare, oricât am încerca noi să facem promoţii. E greu să supravieţuim, dar nu imposibil”, punctează Cotiga.

Scazi preţul, scazi calitatea

Oferte de primăvară şi de criză are şi Alina Pescaru, în salonul ei de lângă Armenească: la achiziţionarea unui abonament de minimum 800 de lei, primeşti, gratis, unul nou. „Nu am umblat încă la preţuri, chiar dacă s-au scumpit toate, pentru că noi lucrăm cu produse de import, cu preţuri în euro”, spune ea.

Nici Anda Ceauşu nu a modificat încă preţurile, dar s-ar putea să fie nevoită să le mărească, în perioada următoare, cu 15%. „Dacă scazi preţurile, scazi şi calitatea. Noi nu avem o ceară românească de calitate, nu avem creme special concepute pentru salon, folosim linii inter naţionale, care suferă din pricina aceleiaşi crize. Tarifele lor au crescut odată cu euro şi vor continua să meargă în aceeaşi direcţie”, crede Ceauşu. NEAFECTAŢI

Domnii se respectă: în fiecare săptămână, un tratament la ochi

Şi dacă proprietarii de saloane de înfrumuseţare dedicate deopotrivă doamnelor şi domnilor au probleme financiare, managerii de centre rezervate exclusiv bărbaţilor nu se simt deloc atinşi de criza financiară. Mult mai puţine la număr decât cele mixte, centrele cu servicii pentru reprezentanţii sexului tare nu-şi fac griji din cauza numărului de clienţi (peste 30% expaţi), nici nu se tem să mai adauge, dacă e cazul, câţiva lei la preţ. Deocamdată, un bărbat din Capitală plăteşte, în medie, 300-400 de lei pe lună, fără bacşiş, pentru minimum de îngrijire.

„Clienţii noştri - avocaţi, manageri, oameni de afaceri - nu au probleme financiare. Sau cel puţin nu aşa de grave încât să renunţe la vizita periodică la salon”, spune Mihai Zlotea, de la un salon dedicat exclusiv bărbaţilor din Bucureşti. „Cei mai mulţi vin o dată pe săptămână la manichiură. Alţii, tot o dată pe săptămână, la tuns sau la tratamentul pentru pielea sensibilă din jurul ochilor, iar la tratamentul special pentru faţă, o dată la trei săptămâni”, spune managerul.

FIDELI. Bărbaţii nu-şi dezamăgesc cosmeticienele: fie criza cât de rea, nu renunţă la manichiură şi la tratamentele faciale (Foto: Răzvan Vălcăneanţu)

CENTRELE SPA

Muşterii au rămas, dar cheltuiesc mai puţin

Masaj cu pietre vulcanice, cu uleiuri esenţiale, din cap până-n picioare, hidroterapie (masaj cu apă - ploaie tropicală, apă rece, apă caldă) sau tratament facial antiîmbătrânire (care conţine creme cu perle şi extract de caviar).

Aşa şi nu numai te relaxezi la spa, centrele de frumuseţe şi relaxare, unde te poţi bucura de cele mai bune tratamente pentru un tonus fizic şi psihic perfect.

La spa, moda pe val în materie de frumuseţe şi sănătate, o şedinţă de tratament facial de întinerire costă cel puţin 140 de lei, un tratament cu perle şi caviar - peste 400 de lei, un abonament antistres rezervat bărbaţilor costă peste 800 de lei şi durează o lună, iar un pachet de relaxare, şi pentru el, şi pentru ea, trece şi de 1.000 de lei şi durează opt săptămâni. Spa-urile au început să tremure din cauza crizei mondiale încă din luna noiembrie 2008.

„Clienţii noştri fideli - expaţi, managerii de top, angajaţi ai marilor companii, cu salarii mult peste medie - au rămas, însă a scăzut suma alocată acestui răsfăţ”, explică Oana Ioan, director de marketing şi PR la un spa bucureştean.

Cele mai mari probleme au venit, până acum, pe segmentul cadou şi corporate. „Noi, în decembrie şi nu numai, aveam foarte multe cereri la abonamentele pentru angajaţii marilor companii şi la cadourile cu servicii spa pentru partenerii de afaceri. Acestea au scăzut acum cu până la 60%”, precizează Ioan. Decembrie a fost o lună aproape moartă. Acum, la început de primăvară, cererile şi-au mai revenit niţel, dar, „comparativ cu martie 2008, este o lună cu 30-40% mai slabă”.

CITIŢI ŞI:

Ziua în care au aflat ce este criza

Criza globală s-a întâlnit cu domnul Florea la Mioveni

Harta şomajului pe timp de criză

Oraşul care intră în şomaj

Criza ruşinii loveşte educaţia

Din aprilie, sănătatea costă mai mult

Criza schimbă obiceiurile de consum

  • Urmează în „Evenimentul zilei”: Unul dintre cei trei operatori privaţi de transport feroviar de călători ia în calcul retragerea de pe piaţă. Criza se face simţită şi în alte sectoare de transport. Pe rutier rămân tot mai multebilete nevândute, iar falimentul bate la uşă. Singurele care mizează pe criză pentru a-şi creşte afacerea sunt companiile aeriene low cost.
  • Scrie-ne pe adresa romaniincriza@evz.ro despre cum te afectează pe tine criza. Povestea ta poate deveni subiect al campaniei EVZ.

Ne puteți urmări și pe Google News