Şeful statului a enumerat, astăzi, în cadrul şedinţei de prezentare a raportului Comisiei prezidenţiale de Analiză a Regimului Politic şi Constituţional, opţiunile sale privind revizuirea Legii Fundamentale. Preşedintele Traian Băsescu a afirmat că, în opinia sa, cea mai bună variantă pentru România ar fi forma de regim semiprezidenţial, şi nu unul parlamentar, care "nu exprimă voinţa poporului". Băsescu a mai apreciat că "putem opta pentru un sistem unicameral, prin eliminarea unei Camere", deoarece, în prezent, Senatul şi Camera Deputaţilor sunt prea asemănătoare.
Vă prezentăm cele zece soluţii propuse de Traian Băsescu, pe baza raportului:
- Regimul politic- România nu are nevoie de un regim prezidenţial, dar nici unul paramentar, care nu exprimă alegerea electoratului
- Mecanismul dizolvării Parlamentului trebuie pus în acord cu regimul. Dizolvarea legislativului este pretutindeni un ultim recurs la rezolvarea crizelor politice. În Constituţia noastră, dizolvarea este legată exclusiv de eşecul formării guvernului în primele două luni de după alegeri. Ştiu că există interpretarea potrivit căreia o asemenea prerogativă acordată Preşedintelui i-ar spori în mod nemăsurat puterea.
- Forma Parlamentului- avem un sistem bicameral în care cele două Camere sunt foarte asemănătoare din punct de vedere al prezentării. Putem opta pentru un sistem unicameral, prin eliminarea unei Camere
- Trebuie să regândim imunitatea aleşilor. Maximizarea protecţiei politice deja existente, a protecţiei asigurate pentru opiniile şi convingerile politice, pentru deciziile aleşilor naţiunii trebuie însoţită de eliminarea protecţiei pentru fapte de ordin penal.
- Credibilitatea Parlamentului- redarea credibilităţii; Parlamentul trebuie aşezat in poziţia sa de unică instanţă de legiferare
- Reorganizarea administrativă- este necesar să renunţăm la organizarea administrativă de acum 40 de ani, un sitem greoi. Propun o împărţire în 9-12 judeţe
- Recredibilizarea Curţii Constituţionale, ca garant al supremaţiei Constituţiei
- introducerea referendumului obligatoriu, adică Parlamentul să fie obligat să adopte o lege în domeniul care a făcut obiectul referendumului. Nu este admisibil ca în urma organizării unui referendum, chiar dacă populaţia doreşte adoptarea unei legi, Parlamentul să poată ignora voinţa cetăţenilor.
- Definirea rolului şi structurii Consiliului Superior al Magistraturii. Deşi nu a fost avut în vedere de către membrii Comisiei, consider că o regândire a dispoziţiilor constituţionale referitoare la această instituţie e necesară.
- Clarificarea şi punerea în aplicare a drepturilor cetăţenilor-definirea drepturilor economice şi sociale ca drepturi fundamentale
Traian Băsescu a mulţumit membrilor comisiei şi a subliniat că momentul revizuirii Constituţiei este unul foarte important.
- Am cerut partidelor după alegerile din 2004 o reflecţie constituţională
- Constituţia a produs disfuncţionalităţi intre instituţiile statului
- Avem nevoie de o Constituţie care să nu ne împingă în conficte, ci să ne scoată din ele, deoarece conflictele consuma timp şi energie
- O ţară care vrea să se modernizeze şi este impiedicată de propria lege fundamentală trebuie să găsească resurse să depăşească acest blocaj
- Avem nevoie de o privire nouă şi nepărtinitoare, a celor care nu au fost implicaţi în redactarea şi modificarea Constituţiei, în 1991
- Guvernul ar trebui să îşi asume răspunderea pe cele patru coduri
- Administraţia Prezidenţială a cerut Comisiei să fie transparentă, am preferat ca raportul să fie prezentat public şi nu pe surse
- Pentru a avea succes, această iniţiativă, pe care am dorit-o de la începutul mandatului, trebuie dezbrăcată de orice personalizare
- Ceea ce propun eu trebuie să fie în interesul public. Modul în care se va revizui Constituţia este opţiunea românilor
Preşedintele Senatului, Mircea Geoană, consideră că "statul român este reflecţia unui spirit extrem de politizat, fiind remarcată mai degrabă nevoia împărţii puterii, decât aceea de reformare a statului".
- Este nevoie de o dezbatere politică sănătoasă
- Statul român nu este adaptat unei societăţi dinamice
- Nu este suficientă doar o modificare a cadrului constituţional, ci şi o amplă reformă a statului în ansamblul său, a Guvernului, nu ca entitate politică, ci ca structură
- Guvernul nu trebuie să abuzeze de Ordonanţe de Urgenţă sau Ordonanţe simple. Trebuie să arătăm respectul nostru faţă de Parlament şi să credibilizăm faţa acestuia
- Trebuie să luăm decizii care să ducă România în faza modernizării
- Trebuie să avem sprijinul consistent al cetăţenilor
Premierul Emil Boc a afirmat că reforma Constituţiei trebuie să crească gradul de responsabilizare a autorităţilor statului în raport cu cetăţenii.
- Nu trebuie să ne sperie revizuirea cadrului constituţional. Avem nevoie de o nouă reformă constituţională
- Reforma constituţională trebuie să rezolve cel puţin două mari probleme, prin soluţii echilibrate care să elimine blocaje apărute anterior şi să asigure administraţiei locale dreptul de decizie, odată cu regândirea sistemului de privilegii în sectorul public
- Autorităţile centrale nu trebuie să decidă soarta colectivităţii locale
- Guvernul va analiza oportunitatea iniţierii reformei constituţionale, arătând că evoluţia Constituţiei indică nevoia unei reforme
- Interesele cetăţenilor sunt prioritare
Preşedintele Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, a dorit să puncteze că, pe lângă dezbaterea care trebuie să aibă loc cu cetăţenii, cu societatea civilă instituţionalizată, contează foarte mult pe parlamentari, pe capacitatea de a fi obiectivi în acest demers.
- Dincolo de clarificarea în marea măsură a puterilor vorbim, în primul rând, de asumarea unei noi construcţii a Parlamentului şi nu în ultimul rând de imunitatea parlamentară, cea care de-a lungul timpului a distrus imaginea Parlamentului
- Este important ca în aceste etape, şi de revizuire a Constituţiei, dar şi de funcţionare a Parlamentului, să trecem la o acţiune responsabilă a tuturor parlamentarilor
O nouă constituţie pentru Băsescu?
ŞTIRE ACTUALIZATĂ LA ORA 12:25 Băsescu a scos astăzi din sertar raportul Comisiei prezidenţiale de Analiză a Regimului Politic şi Constituţional, pe baza căruia ar urma să lanseze oficial dezbaterea privind modificarea Legii fundamentale. Printre cei invitaţi la Palatul Cotroceni se numără liderii PDL şi PSD, Emil Boc şi Mircea Geoană, în calitate de premier, respectiv preşedinte al Senatului, nu însă şi preşedintele PNL, Călin Popescu-Tăriceanu. Prezentarea raportului a fost întârziată cu aproximativ o jumătate de oră deoarece şeful statului a discutat cu premierul boc şi cu preşedintele Senatului.
Lipsa liderului opoziţiei este explicată, potrivit unor surse apropiate preşedinţiei,prin faptul că invitaţiile nominale s-ar fi făcut „nu în mod partinic“, ci „pe linie de instituţii ale statului“. Astfel, liberalilor li s-a trimis doar o invitaţie formală, adresată grupurilor parlamentare. Singura excepţie - ministrul justiţiei, Cătălin Predoiu, autosuspendat din PNL pe durata mandatului.
Pe lista invitaţiilor figurează însă Roberta Anastase, preşedintele PDL al Camerei Deputaţilor, Daniel Buda (PDL) şi Toni Greblă (PSD), şefii comisiilor juridice din parlament, Ion Vida, preşedintele Curţii Constituţionale, jurişti şi studenţi la facultăţile de Drept.
Conţinutul raportului a fost ţinut sub cheie, cu toate că documentul i-a fost prezentat lui Băsescu încă din octombrie. (Anca Simina) DESCĂRCAŢI AICI PROPUNEREA DE MODIFICARE A CONSTITUŢIEI.
Ce părere aveţi despre modificările propuse de preşedintele Traian Băsescu? Ar funcţiona mai bine o Constituţie revizuită astfel? Ce alte aspecte ar trebui să ia în calcul specialiştii în modificarea Legii Fundamentale?