FMI ia partea băncilor: Următoarea tranşă, condiţionată de OUG 50/2010

FMI ia partea băncilor: Următoarea tranşă, condiţionată de OUG 50/2010

Rezolvarea problemelor legate de Ordonanţa 50/2010 privind contractele de credite pentru consumatori ar putea fi una dintre condiţiile accesării următoarei tranşe de la Fondul Monetar Internaţional (FMI), a declarat joi preşedintele Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor, Viorel Ştefan, după întâlnirea cu delegaţia FMI. Potrivit acestuia, FMI a solicitat ca OUG 50/2010 să nu se aplice şi la creditele vechi.

Deputatul PSD spune că Ordonanţa 50/2010 se va aplica în conformitate cu legea pe care Parlamentul o va aproba, existând posibilitatea ca proiectul de act normativ să sufere modificări. Potrivit lui Ştefan Viorel, modificările nu exclud şi varianta de a se introduce un amendament de eliminare a prevederilor care vizează contractele de credit aflate în derulare. "Ar trebui până în 15 decembrie să avem OUG 50 modificată, într-o formula agreată de Comisia Europeană (CE), pentru că s-a pus din nou în discuţie faptul că, aşa cum s-a făcut extinderea prevederilor directivei europene prin transpunerea în legislaţie, prin Ordonanţa 50, ar exista şi o posibilitate de declanşare a procedurii de infringement", a spus preşedintele Comisiei pentru buget, finanţe. 

Întrebat dacă şi Comisia Europeană a condiţionat acordarea tranşei de modificarea OUG 50/2010, Viorel Ştefan a răspuns: "Nu, vorbim doar despre FMI". 

Impact calculat în funcţie de interese

Viorel Ştefan a mai precizat că una dintre problemele membrilor comisiei care trebuie să adopte forma finală a Ordonanţei 50/2010 o reprezintă faptul că, până în prezent, nimeni nu a reuşit să facă o evaluare a pierderilor pe care băncile afirmă că le vor avea prin extinderea aplicării prevederilor Directivei 48 şi la stocul de credite.

 "Există diferite scenarii, de la 300 milioane euro până la 900 milioane euro, venite din partea sistemului bancar. Ştim cu toţii, nu este o noutate, că, de când a apărut OUG 50, Asociaţia Română a Băncilor (ARB) a făcut tot felul de scenarii şi evaluări conform cărora, în funcţie de interpretarea prevederilor din Ordonanţă şi aplicarea ca atare, ar putea să fie un impact de 300 - 400 până la 900 milioane euro pe scenariul cel mai pesimist", a spus preşedintele Comisiei pentru buget, finanţe. Membrii comisiei au amânat în urmă cu două săptămâni dezbaterea OUG 50 pentru data de 26 octombrie şi au cerut prezentarea unui studiu de impact. Marţi, şeful comisiei a precizat că Ministerul Finanţelor Publice a trimis o analiză, însă nu deţinea informaţii clare referitoare la impactul asupra populaţiei, sistemului bancar sau bugetului de stat. "Eu nu pot să-mi însuşesc niciunul din aceste scenarii şi nici măcar faptul că ar exista un impact, pentru că nu am nici o informaţie oficială în acest sens", a explicat Viorel Ştefan.  FMI cere aplicarea ordonanţei numai la creditele noi La rândul său, Jeffrey Franks, şeful delegaţiei FMI la Bucureşti, a declarat, citat de Agerpres, că Ordonanţa 50/2010 ar trebui aplicată doar noilor contracte şi nu retroactiv, la cele existente.

"Modul în care Directiva Europeană a fost transpusă în Ordonanţă va produce dificultăţi şi costuri. Sub legea Europeană, ea ar trebui aplicată doar noilor contracte şi nu retroactiv, la cele existente", a spus Franks, după întâlnirea cu membrii Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci.

În opinia acestuia, extinderea aplicării OUG 50/2010 şi la stocurile de credite va crea câteva riscuri economice semnificative.

"Reglementarea existentă poate fi foarte costisitoare, deci trebuie să ne asigurăm că găsim o soluţie care să nu implice costuri pentru bănci, dar să asigure protecţia consumatorului", a precizat Franks.

Totodată, el a adăugat că doreşte îmbunătăţirea protecţiei consumatorilor, o lege mai transparentă şi mai corectă pentru consumatori însă trebuie acordată foarte mare atenţie la retroactivitate.

Întrebat dacă are o estimare a pierderilor pe care băncile spun că le-ar avea prin aplicarea OUG 50, Jeffrey Franks a răspuns că BNR lucrează acum la colectarea informaţiilor de la bănci însă acestea s-ar ridica la câteva sute de milioane de euro. Şeful ANPC, în vizită la Bruxelles  Noile recomandări impuse de FMI României, legate de Ordonanţa 50, nu încurcă în nici un fel planurile Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) de a-şi continua demersul legislativ în cazul retroactivităţii creditelor. Cel puţin aşa susţine şeful Autorităţii, Constantin Cerbulescu.

"Săptămâna viitoare vom merge la Comisia Europeană pentru a discuta problema retroactivităţii creditelor. Noi vom încerca să aplicăm Directiva 48/2009, într-un mod cât mai practic pentru România aşa cum au făcut-o şi celelalte ţări europene", ne-a declarat Cerbulescu.

Potrivit acestuia, nu există de fapt, o problemă a aplicării retroactiv a ordonanţei pentru că aceasta se va aplica din momentul intrării ei în vigoare şi în nici un caz nu va pune băncile să plătească bani încasaţi până atunci. Ce spun clienţii nemulţumiţi ai băncilor "Ceea ce vrea acum Jeffrey Franks este o imposibilitate pentru că modificările ordonanţei se produc deja. Efectele legii se produc de acum încolo. Este o absurditate din punct de vedere juridic pentru că aceste contracte se derulează în urma unor reglementări anterioare", ne-a declarat Silviu Adăscăliţei, unul din reprezentanţii clienţilor nemulţumiţi.

Dacă se vor impune recomandările FMI, acestea nu vor avea nici un efect asupra contactelor aflate în litigiu.  Potrivit acestuia, în cazul Ordonanţei 50 şi condiţionarea ei de luarea banilor de la Fond, FMI îşi încalcă atribuţiile. Calendarul ordonanţei creditelor Pe 21 iunie a acestui an a intrat în vigoare Ordonanţa de Urgenţă nr. 50/2010, cu privire la creditele românilor. De la această dată, băncile au avut 90 de zile pentru a-şi anunţa clienţii că trebuie semnate un set de acte adiţionale la contractele de credit.

După ce a trecut de Senat, fără modificări, Legea pentru aprobarea OUG 50 a intrat în comisiile din Camera Deputaţilor. Pe 22 septembrie actul a fost avizat de Comisia juridică.

La începutul lunii octombrie, actul normativ a trecut şi de Comisia de politici economice. De mai bine de două săptămâni, actul normativ s-a împotmolit la Comisia pentru buget. O nouă dezbatere va avea loc abia peste două săptămâni.

Ne puteți urmări și pe Google News