În schimbul unui comision de 15%-20% din valoarea daunelor obţinute, o firmă reprezintă în justiţie interesele victimelor accidentelor rutiere, suportând costurile din timpul procesului.
Şoferii beţi, vitezomanii sau cei neatenţi la volan ar putea plăti sute de mii de euro despăgubiri materiale. Cum? Legea 136/1995 precizează foarte clar la articolul 49 că "asigurătorul acordă despăgubiri pentru prejudiciile de care asiguraţii răspund".
Aceeaşi lege specifică faptul că asigurătorul recuperează sumele plătite drept despăgubiri în cazul în care accidentul a fost produs cu intenţie sau dacă s-a încălcat vreo regulă de circulaţie. Spus mai simplu, cei care au avut de suferit de pe urma unui accident cer bani de la firma de asigurări, obligată prin lege să plătească despăgubiri, iar aceasta va încerca să şi le recupereze de la şoferii vinovaţi.
Nivelul maxim al despăgubirilor prin poliţa RCA este stabilit de Ministerul Finanţelor. Astfel, pentru accidente produse în 2010, în cazul pagubelor materiale se plătesc până la 500.000 de euro, în timp ce pentru vătămări corporale şi decese se poate ajunge până la 2 milioane de euro. Anul viitor, limitele vor ajunge la 1.500.000, respectiv 3.500.000 de euro. "PENTRU MINE E O DATORIE MORALĂ" A înfiinţat firma după ce fratele a murit în accident de maşină
Pe 7 ianuarie 2007, în comuna Straoane, judeţul Vrancea, două surori de 16, respectiv 19 ani, care mergeau spre biserică, au fost lovite de un şofer care mergea cu viteză şi sub influenţa alcoolului şi au decedat. Erau singurii copii ai familiei Matei.
O tragedie cumplită. În cazuri asemănătoare, victimele accidentelor de circulaţie renunţă să ceară despăgubiri. Le descurajează fie onorariul avocaţilor, fie lipsa de încredere că vor obţine vreun ban de la cel care este vinovat de producerea accidentului.
Familia Matei a fost reprezentată în justiţie de Gestione Sinistri, o firmă care se ocupă special de obţinerea despăgubirilor din urma accidentelor cu victime. Pentru că au preluat procesul după câteva termene, şi un avocat ceruse deja o sumă de despăgubire mai mică decât ar fi vrut reprezentanţii firmei, la finalul procesului au reuşit să obţină 50.000 de lei. Şoferul a fost condamnat la 3 ani de închisoare cu suspendare.
Despăgubiri în două faze
Cei de la Gestione Sinistri spun că lucrează la aproximativ 15 cazuri în toată ţara şi că nu sunt o firmă de avocatură.
"În primă fază facem toate actele şi încercăm să ajungem la o înţelegere pe cale amiabilă cu firma de asigurări. Dacă nu se rezolvă, în faza a doua ajungem în instanţă", explică Sorin Chiriac, administratorul firmei. Toate serviciile sunt făcute în schimbul unui procent din eventualele despăgubiri care ar fi obţinute în instanţă. "În general, procentul nostru e între 15% şi 20% din ceea ce obţinem la final. Nu cerem niciun avans sau vreo altă sumă de-a lungul procesului. Oricum, ne evaluăm succesul doar în funcţie de sumele obţinute ca despăgubiri, pentru că nu pierdem niciun proces", adaugă administratorul firmei Gestione Sinistri. Cea mai mare despăgubire obţinută până acum a fost de 150.000 de lei.
Un proces durează în jur de 2 ani
Firma s-a înfiinţat în urma unui accident rutier. În urmă cu aproximativ 10 ani, administratorului i-a murit fratele într-un accident rutier în Italia. "Pentru mine e mai mult o datorie morală. La început mi-a fost foarte greu, la fiecare caz retrăiam ce mi s-a întâmplat", povesteşte Sorin Chiriac.
Despre firmă n-ar spune că e chiar un mare succes în afaceri. "Un proces durează în medie doi ani. Însă, de exemplu, avem un caz la care am depus dosarul acum, iar primul termen a fost stabilit la anul, în toamnă. E foarte greu să suportăm cheltuielile pe o perioadă de timp atât de lungă. Din cauza asta preferăm să selectăm cazurile", spune administratorul. Firma are 6 colaboratori, consultanţi şi avocaţi.
"E greu să se implice cineva ştiind că va obţine bani probabil peste 2 ani. Din câte ştiu, suntem singura firmă specializată pe acest domeniu, dar ar fi bine să apară mai multe, poate şi instanţele ar urgenta rezolvarea pentru astfel de cazuri".