Actriţa face ce ştie mai bine şi ce vinde cel mai bine - un nou film de acţiune. În "Salt", lungmetrajul regizat de Phillip Noyce, are de jucat o încrucişare de Mata Hari şi Wonder Woman.
După vizionarea lungmetrajului "Salt", ştii ce-i lipsea Hollywoodului. O reîncălzire a conflictului ruso-american şi un arahnolog german recrutat de CIA.
Dacă pentru cel dintâi ingredient există o serie de explicaţii plauzibile ("nu prea mai avem idei", "zilele astea e mai sigur ca teroriştii să provină de pe vechiul continent, ca să nu mai fim acuzaţi de rasism în faza de focus-grupuri" şi, nu în ultimul rând, "Şi Greta Garbo, şi Tilda Swinton au vorbit ruseşte în filme, ce, Angelina nu poate?"), al doilea nu e doar un omagiu adus corectitudinii politice.
Nu, întrebarea adecvată nu era "dacă mă ocup cu studiul lepidopterelor, am un loc de muncă asigurat pe la vreun serviciu secret?". Explicaţia furnizată de film, cum că arahnologii pot să intre nestingheriţi în Coreea de Nord, arată cam la fel de rizibil ca şi restul lungmetrajului.
Nord-coreenii, iranienii şi bomba
Angelina Jolie a preluat un rol pe care scenaristul Kurt Wimmer îl scrisese pentru Tom Cruise şi, chiar şi cu o astfel de răsturnare de distribuţie, la "text" nu s-au făcut prea multe modificări. Edwin Salt s-a transformat în Evelyn Salt, iar lungmetrajul începe cu o promiţătoare scenă de tortură, implicând benzină şi lenjerie intimă. Pe protagonistă o scapă de detenţia nord-coreeană bărbatul-arahnolog german (August Diehl) - şi o preia şeful, Ted Winter (Liev Schreiber). Apropo, dacă aţi văzut ultimul film cu el, veţi observa că în "Salt" nu schimbă prea mult macazul.
Sărim în timp doi ani şi ajungem în prezent: Salt e peste poate de fericită, vrea să se lase de spionaj şi să îşi aniverseze mariajul. Când să iasă pe uşa corporaţiei de faţadă, apare un trădător rus care o declară agent dublu pregătit pentru a-l asasina pe preşedintele Rusiei, iar colegii - printre care şi Peabody (Chiwetel Ejiofor), de la secţia de contra-spionaj - vor să lămurească enigma.
Salt fuge în primă fază, apoi pune tunurile pe ei. Da, e foarte bună la confecţionat arme artizanale, la detonat bombe, la împărţirea în dreapta şi-n stânga a grenadelor, la bătaie, la strategie, la diversiuni, la mers cu motocicleta, maşina, camionul, la nevoie, la sărit în puţuri de lift şi, nu în ultimul rând, la explodat orgi.
Deghizările... aici are nişte lacune. În primul rând, Angelina Jolie poate să aibă ce culoare de păr pofteşte şi tot nu se pierde în mulţime, cum vrea filmul să te facă să crezi. În al doilea, nu ştiu pe cine ar convinge când încearcă să treacă drept bărbat. Însă, sare în ochi, ce făcea Bond poate să facă şi Salt. Iar trebuie să salveze lumea, numai că acum începe cu Mecca şi cu Teheranul.
Geopolitică de şanţ
Cu oricâte scene de acţiune ţi-ar ploua în cap, tot ai timp să observi derapaje, iar regizorul Phillip Noyce, care nu pare să se sinchisească prea mult de racordurile propriu-zise, însăilează apt o absurditate cu alta. De pildă, nu te lămureşti cum de poţi găsi căciuli ruseşti de blană pe o autostradă din SUA.
Sau de ce şefilor de servicii secrete le pasă într-atât de angajaţi că nici nu le ştiu numele şi îşi comunică pe walkie-talkie "a mai omorât unul!".
Sau de ce acest spion cu capacităţi supraumane se mărită "ca să pară normală". Sau cât de bine îşi antrenează ruşii agenţii secreţi - începând din fragedă pruncie şi specializându-i în "idiomuri, idiosincrazii şi ideologie"! - de rezistă pe ecran sub cinci minute, după care mor ca muştele.
Cum filmul se învârte în jurul geopoliticii şi al bombelor nucleare, toată lumea menţine o expresie de gravitate şi solemnitate. Iar de câtă bătaie de cap a avut parte scenaristul se vede dintr-un dialog dintre Salt şi un coleg de breaslă, când cel din urmă îi spune (şi nu o dată!) "o să termini prima!".
Discuţia se referea la punerea la punct a unui asasinat, iar dublul sens al cuvintelor anihilează orice urmă de suspans. Oricum, Noyce şi-a pregătit o "cârjă" auditivă - coloana sonoră a lungmetrajului func ţionează ca un bombardament aplicat timpanului.
Dacă Lars von Trier vorbea de "the horror killer", referindu-se la momentul în care vulpea din "Antichrist" vorbeşte şi năruie toată tensiunea, atunci Noyce a realizat cu "Salt" "the action killer". Lungmetrajul "Salt" are premiera astăzi.