Un client al Royal Bank of Scotland a vrut să plătească printr-o tranzacţie on-line 225 de lire. Bărbatul susţine că, deşi a achitat o singură dată, i s-a luat o sumă dublă şi nu i s-au oferit explicaţii.
"Pe 14 iulie 2010 am făcut o plată on-line, în valoare de 225 de lire sterline, pentru achitarea unor examene. Însă am avut surpriza să constat că banca mi-a perceput 500 de lire, cu toate că am plătit o singură dată. Era imposibil să achit de două ori din moment ce nu pot selecta în momentul plăţii decât o dată aceeaşi valoare", afirmă cu indignare Robert S., bucureşteanul de 34 de ani, păgubit.
Când a încercat să clarifice situaţia, nu a reuşit. "Angajatul de la RBS cu care am stat de vorbă mi-a spus că sigur eu am plătit de două ori şi a refuzat să verifice ce s-a întâmplat".
"Banca nu are nicio vină"
Reprezentanţii RBS explică faptul că clientul are o tranzacţie blocată şi una trimisă direct la decontare fără cod de autorizaţie. "Dacă tranzacţia trimisă la decontare avea acelaşi cod de autorizare cu cea blocată, atunci am fi putut debloca tranzacţia manual fără probleme. În astfel de cazuri, banca noastră nu are niciun fel de vină, banca acceptatoare o dată a blocat suma, după care a trimis şi o decontare fără cod de autorizare", explică reprezentanţii băncii, care mai spun că dacă s-a făcut o singură tranzacţie suma se va debloca după 31 de zile.
"Dacă din greşeală banca acceptatoare va trimite decontare şi pentru această tranzacţie, atunci clientul va trebui să completeze un formular de dispută pentru a putea noi iniţia refuz la plată", mai spun experţii băncii. Pentru ca banii să fie decontaţi mai repede de 31 de zile, bărbatul trebuie să obţină de la organizaţia unde a trimis banii o aşa-numită cerere de reversare. "Am contactat clientul pentru a clarifica situaţia", mai spun oficialii RBS.
Ce spune legea
Reprezentanţii organizaţiilor care se ocupă de protecţia consumatorului spun că, potrivit legii, "în cazul în care un utilizator al serviciilor de plată neagă faptul că a autorizat o operaţiune de plată executată, prestatorul de servicii trebuie să demonstreze că operaţiunea de plată a fost autentificată, înregistrată corect, introdusă în conturi şi nu a fost afectată de nicio defecţiune tehnică ori de alte deficienţe. În plus, în cazul unei operaţiuni de plată neautorizate, prestatorul de servicii de plată are obligaţia ca imediat să ramburseze plătitorului suma aferentă operaţiunii de plată neautorizate respective", spune Mihai Titichi, şef serviciu juridic al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România.
Dacă problema nu se rezolvă amiabil, poate fi depusă o reclamaţie la comisariatul local pentru protecţia consumatorilor.