Noua peliculă a lui Christopher Nolan, despre un hoţ specializat în extragerea informaţiilor din subconştientul fiinţelor umane, şi-a aliniat tagma criticilor la picioare.
"Ideile sunt ca nişte paraziţi. Odată prezente în mintea umană, lasă o urmă de neşters care va fi păstrată undeva.
Filmul («Inception/Începutul » - n.r.) presupune că există indivizi ca pabili să intre în universul intim şi personal al viselor şi să fure aceste informaţii", spune Christopher Nolan despre lungmetrajul pe care îl coace de vreun deceniu.
Iar sinopsisul se dovedeşte la înălţimea efortului depus: "Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) este un hoţ priceput, cel mai bun în domeniul periculoasei arte a extracţiei, adică al furtului de informaţii şi secrete preţioase din subconştientul oamenilor în timp ce aceştia visează, când mintea lor este cel mai mult vulnerabilă.
Rara abilitate a lui Cobb i-a conferit un statut de profesionist extrem de căutat, de o valoare inestimabilă în complicata lume a spionajului tehnologic, dar l-a făcut în acelaşi timp să piardă tot ceea ce era mai important pentru el şi l-a transformat într-un fugar internaţional.
Acum i se oferă o şansă să recapete tot ceea ce a pierdut: o ultimă misiune i-ar putea reda viaţa de dinainte dacă reuşeşte un lucru imposibil, opusul extracţiei de informaţii: implantarea lor în mintea cuiva. Însă un inamic periculos urmăreşte fiecare mişcare a lui Cobb şi a echipei sale, în scopul de a-i împiedica să-şi ducă la îndeplinire misiunea. Iar Cobb este singurul care ar fi putut anticipa acest lucru".
Pomul lăudat
La această intrigă de zile mari, Nolan şi-a adăugat o distribuţie cu moţ chiar şi pentru un blockbuster: Michael Caine, Marion Cotillard, Ellen Page, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Cillian Murphy şi Tom Berenger.
"Iată un lungmetraj imun la spoi lere", se entuziasmează cel mai cunoscut critic de film, Roger Ebert, care nu se lasă cu una, cu două:"Este un număr de jonglerie care îţi taie respiraţia" şi totodată "complet original". Expertul reclamă imposibilitatea de a găsi o lacună în complicatul fir narativ al
"Inception/ Începutul" şi crede că puţini regizori vor încerca să "recicleze" acest film deoarece "când Nolan a părăsit labirintul, a aruncat şi harta".
Blockbuster á la Jung
"Delirant" este verdictul dat de criticul Michael Phillips în "Chicago Tribune", care utilizează primul adjectiv pe care îl auzi în film; de altfel, specialistul face paralele între lookul lungmetrajului şi operele lui Salvador Dali şi M.C. Escher. Justin Chang ("Variety") încadrează filmul într-o ecuaţie similară, doar că artistul catalan este înlocuit cu Magritte.
De parcă n-ar fi fost de ajuns, cronica te informează şi cu privire la elementele din opera lui Jung pe care le încorporează pelicula. Textul lui Xan Brooks din "The Guardian" începe cu "azi-noapte am visat că am văzut «Inception/ Începutul» (...)" şi de fineşte pelicula drept "«Afacerea Thomas Crown» a simţurilor".
Criticul Richard Roeper susţine că noua creaţie a lui Christopher Nolan este "unul din cele mai ameţitoare, provocatoare şi frumoase filme din secolul XXI, meritând multiple nominalizări la Oscar", în timp ce Wesley Morris, în "The Boston Globe", îi ţine hangul - îl laudă pe regizor pentru că se supune provocării de a-şi exercita imaginaţia asupra culturii corporatiste.
Lungmetrajul lui Nolan a avut ieri premiera în SUA. "In ception/ Începutul" va putea fi văzut în România de pe 30 iulie.