Reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor au solicitat companiei să-şi notifice clienţii cu privire la noua taxă, fără a da însă şi vreo amendă.
În urma articolului publicat în ediţia din 14 iulie a EVZ, "RCS&RDS pune o taxă forţată de 5 lei pe abonat", Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a analizat taxa de mentenanţă percepută de operatorul de telefonie mobilă, cablu şi internet, considerând-o ilegală.
Suprataxele trebuie aprobate de consumatori
Reprezentanţii ANPC afirmă că această taxă a fost percepută fără notificarea prealabilă a consumatorilor, încălcându-se astfel prevederile legale stabilite prin articolul 10, literele "f" şi "h", din Ordonanţa de Guvern nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor.
"Consumatorii trebuie să plătească pentru serviciile sau produsele de care beneficiază sume stabilite cu exactitate, în prealabil. Majorarea preţului, tarifului, taxelor, comisioanelor, dobânzilor, penalităţilor şi a altor eventuale costuri stabilite iniţial e posibilă numai cu acordul scris al consumatorului", afirmă Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC.
În plus, clienţii trebuie să fie notificaţi în scris cu privire la orice modificare ca urmare a prevederilor contractuale referitoare la valoarea dobânzilor, comisioanelor sau penalităţilor, cu cel puţin 30 de zile înainte.
Fără amenzi
Cu toate acestea, reprezentanţii ANPC s-au rezumat momentan doar să solicite companiei RCS&RDS să intre în legalitate prin notificarea consumatorilor cu privire la noua taxă, fără a aplica şi vreo amendă.
"Noi i-am invitat doar la o discuţie în care să le spunem că practica la care au apelat nu e legală. Fiecare Comisariat Judeţean de Protecţia Consumatorilor care a primit astfel de reclamaţii să le cerceteze şi apoi să aplice amenzile corespunzătoare", conchide Cerbulescu.
Mai mulţi clienţi RCS&RDS au reclamat faptul că în ultimele două luni au primit facturi cu 5 lei mai mari, după ce firma a introdus, fără să-i anunţe, o taxă de mentenanţă. Dacă în prima lună pe factura emisă de companie, cei 5 lei apăreau separat, la categoria taxe, pentru ca fiecare client să vadă clar costurile, din a doua lună valorile sunt trecute sec la total.
"Am cerut firmei RCS&RDS să intre în legalitate prin notificarea consumatorilor cu privire la noua taxă.", CONSTANTIN CERBULESCU, preşedinte ANPC
CU O LUNĂ ÎNAINTE
Clienţii trebuie să anunţe compania
Deşi oficialii firmei RCS&RDS au adăugat noi taxe fără să ceară acordul clienţilor, conducerea companiei le solicită celor care doresc să-şi modifice contractul să-i anunţe cu 30 de zile înainte.
Mai mulţi clienţi ai operatorului au acuzat firma că limitează dreptul de modificare a contractelor. Mai exact, foarte mulţi cititori ai ziarului ne-au semnalat faptul că este foarte dificil să schimbe sau să rezilieze un contract.
Spre exemplu, Adrian A., din Bucureşti, îşi doreşte o grilă de programe mai variată, dar a trecut aproape un an şi încă n-a primit-o. Alt cititor, Andrei S., a vrut să renunţe la telefonul mobil, de care nu are nevoie şi pe care nici nu l-a solicitat.
În ambele cazuri, demersurile celor doi s-au lovit de un zid. Asta pentru că reprezentanţii companiei RCS&RDS explică sec: orice reziliere se face cu 30 de zile înainte, potrivit contractului semnat.