Pelicula “Poveste anodină”, de Anocha Suwichakornpong, prima thailandeză inclusă în competiția de la Cluj, a obținut trofeul Transilvania.
A noua ediție TIFF şi-a desemnat câştigătorii: juriul competiției, format din Martin Blaney, jurnalist la publicaţia „Screen International”, Christine Dollhofer, fondatoarea şi directorul festivalului Crossing Europe de la Linz, actrița Monica Bîrlădeanu, regizorii Barmak Akram şi Ineke Smits, a acordat trofeul Transilvania filmului “Poveste anodină”, de Anocha Suwichakornpong. Regizoarea thailandeză nu se aştepta la acest premiu; ministrul Culturii, Kelemen Hunor şi Wim Wenders au fost cei care i l-au înmânat.
Premiul pentru cel mai bun scenariu, oferit de “Evenimentul zilei”, a fost conferit de Martin Blaney şi adjudecat de Răzvan Rădulescu şi de Melissa de Raaf, pentru “Felicia, înainte de toate”. Cel dintâi a povestit că toate reveriile despre cum va regiza el film – căci debutează în lungmetraj – se terminau cu un trofeu pentru scenariu.
Directoarea ICRNY, Corina Şuteu, şi Christine Dollhofer, fondatoarea şi directorul festivalului Crossing Europe de la Linz, au dat premiul special al juriului “Ultimei conversații”, (R. Noud Heerkens, Olanda, 2009).
Imagini daneze şi proteste româneşti
Distincția pentru imagine i-a revenit lui “R”, (R. Tobias Lindholm, Michael Noer, Danemarca, 2010).
Actrița Monica Bîrlădeanu a oferit premiul pentru cea mai bună interpretare, decernat ex aequo Ozanei Oancea (“Felicia, înainte de toate”) şi lui Victor Rebengiuc (“Medalia de onoare”). Din public s-a strigat “Bravo, Ozana!”, iar actrița a replicat “Bravo pentru domnul Rebengiuc!”. Acesta din urmă a declarat că s-a obişnuit cu premiile, ajungând acum la patru pentru “Medalia de onoare”.
Cineastul Barmak Akram şi Eugen Şerbănescu, directorul CNC, au livrat distincția pentru cea mai bună regie într-un mod muzical. Destinatar a fost Călin Peter Netzer, pentru lungmetrajul “Medalia de onoare”; cineastul a spus că e prima dată când e premiat pentru regie şi a reparat gestul lui Rebengiuc, care uitase pe moment numele colegei lui de distribuție, Camelia Zorlescu.
Un moment forte al ceremoniei a fost acela în care Rebengiuc a citit o petiție împotriva noii legi a cinematografiei, patronată de Sergiu Nicolaescu. Toți regizorii români aflați în sală, dar şi alții, o semnaseră, şi numeroşi producători, actori, şi oameni de film au urcat pe scenă la invitația actorului de a le susține demersul. Scena aplauda sala, iar sala aplauda scena.
Giurgiu a subliniat că la protestul lor s-au raliat şi CNC, şi Ministerul Culturii. Kelemen Hunor a promis că la următoarea ediție va sprijini TIFF la fel cum a făcut cu Festivalul de Teatru de la Sibiu şi cu acela Shakespeare de la Craiova. O motivație cu totul şi cu totul specială
Premiul pentru scurtmetraj românesc i-a fost decernat regizorului Adrian Sitaru, pentru pelicula “Colivia”, în timp ce “Trei cartoane” a căpătat distincția Let’s Go digital! Juriul FIPRESCI a mizat pe chileanul “În ziua de Crăciun”, de Sebastian Lelio.
“Gemenele din strada Apusului” (Spania) a fost considerat cel mai bun scurtmetraj din secțiunea Umbre, iar publicul a optat pentru lungmetrajul “Graşii”, de Daniel Sanchez Arevalo, din Competiție.
La Concursul Național de Scenarii HBO, pentru documentar a fost premiat Pavel Cuzuioc (”Doina groparilor”), pentru scurtmetraj, Veronica Niculescu (“Curierul”), iar, pentru lungmetraj, Lucian Tion (“Ronaldo şi Iuliana”).
Distincția pentru debut (Zilele Filmului Românesc) a recompensat-o pe Ozana Oancea pentru interpretarea din “Felicia, înainte de toate” (R. Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, 2009); actrița a vorbit despre tinerii care ar trebui să ştie că uneori premiul pentru debut se obține ceva mai târziu în carieră. Motivația juriului era scrisă de mână pentru ca Ozana Oancea, care lucrează la TIFF de ani buni (dar care nu s-a ocupat de juriu la această ediție pentru a nu genera vreun conflict de interese), să nu o poată citi.
Lazăr, Ciulei şi Wenders
Premiul pentru excelență a fost înmânat de Irina Petrescu şi oferit lui Liviu Ciulei. Acesta nu a fost prezent, dar a trimis un mesaj filmat, în care mulțumea organizatorilor TIFF, publicului clujean şi povestea că nu a mai văzut “Erupția” de 40 de ani. Regizorul Thomas Ciulei a urcat pe scenă pentru a lua trofeul tatălui său.
Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru lungmetraj a fost oferit lui “Eu când vreau să fluier, fluier”, de Florin Şerban. Pe scenă, acesta a observat că poartă aceeaşi cămaşă ca şi la Berlinale şi promite s-o poarte zilnic de acum.
Wim Wenders s-a ales cu premiul pentru întreaga carieră. Preşedintele Academiei Europene de Film a fost aplaudat intens de spectatori, şi a declarat că acest trofeu îl convinge că a realizat ceva în carieră.
Cu distincția pentru întreaga activitate artistică a fost omagiată anul acesta actrița Dorina Lazăr, întâmpinată de public cu ovații prelungi; pe scenă, ea a declarat că încă aşteaptă un premiu de interpretare pentru un rol într-un film realizat de unul din regizorii din noul val.
Mâna de lucru
La TIFF-ul de anul acesta au lucrat 135 de persoane, “fără să număr voluntarii”, a declarat pe scenă directorul Tudor Giurgiu. Festivalul Internaţional de Film Transilvania a fost organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, prezentat de Ursus şi co-organizat de Loteria Română, cu sprijinul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Centrului Naţional al Cinematografiei, Primăriei şi Consiliului Local Cluj Napoca, Consiliului Judeţean Cluj, Programului Media al Uniunii Europene, şi Institutului Cultural Român.
Competiția TIFF:
1. “O soluție rațională (R. Jorgen Bergmark) 2. “Invers” (R. Borys Lankosz) 3. “R” (R. Tobias Lindholm, Michael Noer) 4. “Poveste anodină” (R. Anocha Suwichakornpong) 5. “Graşii” (R. Daniel Sanchez Arevalo) 6. “Felicia, înainte de toate” (R. Răzvan Rădulescu & Melissa de Raaf) 7. “Medalia de onoare” (R. Călin Peter Netzer) 8. “Oraşul diavolului” (R. Vladimir Paskaljevic) 9. “Altiplano” (R. Peter Brosens şi Jessica Hope Woodworth) 10. “Ultima conversație” (R. Noud Heerkens) 11. “Nimic personal” (R. Urszula Antoniak) 12. “Cei mai frumoşi ani” (R. Laurent Perreau)