MultiAir, hocus-pocus tehnologic

MultiAir, hocus-pocus tehnologic

Cel mai nou motor realizat de Fiat, grupul ale cărui autoturisme au cea mai mică amprentă poluantă din Europa, creşte puterea, dar diminuează consumul şi emisiile.

Grupul Fiat, din care face parte şi Alfa Romeo, se poate mândri cu o serie de motoare pe cât de moderne, pe atât de ecologice. Mărturie stă un studiu european, potrivit căruia autoturismele produse de concernul italian au cea mai scăzută amprentă poluantă de pe piaţă. Şi nu de ieri-de azi, ci de trei ani.

În 2009, emisiile pe întreg grupul Fiat au fost de 131 de grame de dioxid de carbon pe kilometru, o medie care a permis gigantului auto italian să conducă ierarhia de specialitate. Poziţiile următoare au fost ocupate de Toyota, PSA Peugeot-Citroen, Renault şi Hyundai-Kia.

Reglementările europene prevăd impunerea unui prag maximal pentru emisiile de dioxid de carbon de 130 g/km, începând din 2015.

În anul centenarului, Alfa Romeo a adus în România noua tehnologie MultiAir dedicată motoarelor pe benzină.

Noile propulsoare dezvoltate de Fiat Powertrain Technologies (FPT) au ca punct central un sistem de control electro-hidraulic al valvelor, prin intermediul căruia se asigură reducerea consumului de carburant graţie controlului direct al fluxului de aer din motor.

Alături de scăderea consumului şi a emisiilor de CO2 - cu 10 % -, tehnologia garantează şi o creştere a puterii - cu acelaşi procent.

Specialiştii Alfa Romeo şi FPT susţin că sistemul MultiAir poate fi aplicat cu succes şi pe motoarele alimentate cu motorină.

Premieră Alfa: sistemul „Stop-start”

Primul motor dezvoltat cu noua tehnologie are patru cilindri, o capacitate de 1.4 litri, este alimentat cu benzină şi poate fi regăsit în gama Alfa Romeo MiTo. Italienii oferă acest propulsor în trei versiuni - cu 105, 135 sau 170 de cai-putere (ultimele două supraalimentate).

Concomitent cu lansarea unităţii 1.4 MultiAir, Alfa introduce pe cel mai mic model al său şi un sistem de tip „Stop-start”, care taie alimentarea cu carburant atunci când maşina se opreşte la semafor sau stă blocată într-un ambuteiaj.

Fără taxă de poluare

În România, singura versiune a noului motor 1.4 MultiAir comercializată momentan este cea intermediară, care dezvoltă 135 de cai-putere. În oferta MiTo, noul motor înlocuieşte nu foarte vechiul 1.4 T-Jet de 120 CP.

Comparativ cu acesta din urmă, 1.4 MultiAir stă mai bine la aproape toate capitolele. În primul rând respectă normativul Euro 5, lucru care îl scuteşte pe client de plata taxei de poluare. Noul motor livrează cu 15 cai-putere mai mult (tot la 5.000 rpm), consumă cu 0,5 litri de benzină mai puţin la suta de kilometri (în regim mixt) şi emite doar 129 de grame de dioxid de carbon (faţă de 145). Cuplul maxim (disponibil la 1.750 rpm) a scăzut însă de la 206 Nm - cât oferea T-Jet - la 180 Nm.

Performanţele maşinii au fost îmbunătăţite la rândul lor. Un MiTo echipat cu unitatea 1.4 MultiAir - 135 CP sprintează de la zero la 100 km/h în 8,4 secunde şi accelerează până la viteza maximă de 207 km/h. Reperele vechiului MiTo 1.4 T-Jet 120 CP erau 8,8 secunde, respectiv, 198 km/h.

Veleităţi validate de test

Am condus zilele trecute primul MiTo MultiAir înscris în circulaţie în România şi am reuşit să obţinem un consum urban (8,2 l/100 km) foarte apropiat de cifra oficială indicată de producător (7,4 l/100 km). Biciuită fără milă, maşina a sorbit 13,5 l/100 km - mulţumitor pentru cât de distractiv ni s-a părut.

În afara oraşului, într-o plimbare absolut relaxată, media surprinsă de computerul de bord a coborât la 4,8 l/100 km - excelent, dacă avem în vedere consumul indicat de producător: 4,5 l/100 km.

Noutatea se plăteşte

Firesc, noua versiune MiTo MultiAir 135 CP este mai scumpă decât cea pe care o înlocuieşte. Surprinzător - şi nu într-un mod plăcut -, ea costă exact cât făcea înainte vârful de gamă 1.4 T-Jet - 155 CP. Care, din această vară, are un preţ mărit.

Mai exact, cel mai accesibil MultiAir poate fi achiziţionat cu 17.820 de euro cu TVA (preţ de listă, 17.120 - cu reducerea disponibilă în această perioadă). Vechiul 1.4 T-Jet - 120 CP costa 16.220 de euro. Versiunea de top - 1.4 T-Jet - 155 CP - are acum un preţ de 18.420 de euro cu TVA (17.720 de euro - cu oferta momentului).

Ne puteți urmări și pe Google News