Un elev de clasa a XII-a, din Capitală, vorbeşte despre ce nu-i place la sistemul românesc de învăţământ şi despre cum ar vrea el să fie profesorii.
Chiulul face parte din normalitatea vieţii de licean, la fel ca şi preocuparea pentru Bac sau visele pentru facultate. Radu Alexandru este elev în clasa a XII-a la Colegiul „Spiru Haret”, din Capitală, şi deja şi-a ramificat viitorul în trei mari pasiuni: filosofia, matematica şi muzica.
Vrea să fie profesor universitar de filosofie, dar nu în ţară, undeva „în spaţiul anglo-saxon”, iar hotărârea de a pleca nu prea are de-a face cu câştigatul banilor, ci cu dorinţa de a scăpa de o societate plină cu „sclavi”, adică oameni fără personalitate, care aşteaptă să li se spună ce să facă. Crede în reformă, dar a renunţat la a mai crede în oamenii care îşi lasă elevii să copieze la examene sau îi pun să tocească.
„Colegii care merg la ASE se gândesc doar să facă bani”
EVZ: Ţi se pare în regulă şcoala aşa cum e acum? Radu Alexandru: Sistemul educaţional? Nu. N-aş vrea să repet ce spune toată lumea, că e învechit, dar nu e funcţional. Scoate doar tocilari, nu oameni de valoare, după părerea mea.
Dar tu nu eşti tocilar din câte îmi dau seama... Eu sunt produsul autoînvăţării mele, nu a altceva. Doar un profesor de română m-a ajutat până acum, dar în rest am des coperit singur. Foarte puţi ni profesori te ajută să-ţi descoperi talentul, majoritatea sunt pe sistemul: să toceşti cărţi întregi fără să înţelegi nimic.
Cum ai vrea să fie şcoala atunci? Vreau să fie ca în sistemul american, unde anual poţi să-ţi alegi tu ce materie vrei, cu credite ca la facultate, cursuri. Se mai schimbă pasiunile pe parcurs, dar mi se pare inutil să le faci pe toate, la nivel de specializare.
Şi ştie elevul ce să aleagă? Ar trebui să ştie, că doar e viaţa lui. Până la urmă, în clasa a XII-a, ar cam trebui să ştie ce vrea. Eu, de exemplu, m-am schimbat, că m-am pregătit pentru Medicină. Adică părinţii voiau Medicina sau Dreptul şi eu m-am gândit la Psihiatrie pentru că era cea mai apropiată de filosofie şi ce voiam să fac. Dar era prea mult de muncă, inutil, şi acum mă lupt cu Bacul. Până acum nu mă interesa Bacul pentru că era examen de admitere la facultate.
Colegii tăi sunt la fel de hotărâţi, le dă şcoala nişte repere pentru cum să-şi construiască viitorul? Nu prea. Le dau repere mai mult părinţii. Majoritatea se duc la ASE sau la Drept, în opinia mea sunt foarte depersonalizaţi cei care se duc în număr aşa mare la aceste facultăţi, pentru că este clar că ei nu au nicio chemare pentru asta, se duc doar fiindcă e la modă, că ieşi manager, că faci mulţi bani.
„Aştepţi până o muri cineva ca să primeşti un post”
Pe lângă faptul că în afară vei avea un salariu mai mare, ce anume te împinge să alegi plecarea? Eu dintotdeauna am vrut să plec, de când eram mic, nu ştiu de ce. Nu prea mi-a plăcut mie ce se întâmplă pe la noi. În primul rând, eu nu mă simt bine aici cu toţi neaveniţii, sunt foarte mulţi pe-aici care pierd vremea, care nu se ţin de treabă. Nu face nimeni performanţă aici şi am ajuns nici să nu fii recunoscut dacă faci performanţă. Majoritatea care vor să facă ceva serios pleacă. Ai terminat facultatea, ai super merite şi ajungi asistent universitar şi stai în postul ăsta până o muri cineva de acolo şi primeşti un loc. Nu e normal. Pierzi timp în umbra unora care e clar că, oricât ar fi fost de buni în trecut, nu au cum să fie buni tot timpul. Până la urmă, rămân în pas cu moda. Şi vin alte valori, tineri, şi trebuie să-i promovezi pe ăia.
Plecarea n-ar putea fi luată şi ca un gest de egoism? Mai crede cineva în revenirea ţării ăsteia? Nu cred că mai crede nimeni în revenirea ţării. Trebuie să schimbi mentalitatea stalinistă şi e foarte greu.
Politicienii spun că vor să facă reformă. Să zicem că ar vrea să facă, dar nu au cu cine. Câţi vor reformă? Profesorii sigur nu vor reformă. Pentru că le-ar distruge o grămadă de lucruri. Nu zic că au salarii imense, că trăiesc bine, dar eu aş putea să garantez că, şi dacă ar avea salarii imense, tot nu ar renunţa la obiceiurile lor, că aşa s-au obişnuit.
Pe lângă faptul că sunt rigizi şi au lecţia lor pe care o spun mai departe, ce alt lucru i-ar face să nu vrea reformă? Inclusiv stilul american, despre care vorbeam, dacă s-ar introduce şi elevii ar putea să aleagă materia, ar alege-o şi după profesor. Şi atunci nu le convine. Că dacă e cineva mai rău, mai dur şi ştie lumea de el, e clar că elevii se îndepărtează.
La facultate ai ocazia să-ţi fructifici pasiunile. Cum crezi tu că vor fi facultăţile de Matematică şi de Filosofie pe care vrei să le urmezi simultan? Mă aştept să fie exact cum am vrut, că doar eu le-am ales, mă aştept să-mi dezvolte şi mai mult impresia bună pe care o aveam şi să descopăr cât mai multe chestii cu care n-am avut contact până acum.
PLANURI
Bacalaureatul, în continuare îmbâcsit
Cu o lună înainte de începerea probelor scrise de la Bac, Radu este din ce în ce mai convins că nici noua variantă a acestui examen nu este mai eficientă. „Nu ştiu ce vor face cu cei care vor fi la anu’ în clasa a XII-a, dar pentru mine nu au fă cut decât să scoată o materie, care era filosofia. Dar, de exemplu, la matematică este un nivel extrem de ridicat”, comentează tânărul ne mulţumit că examenul nu are nicio legătură cu ce se face la clasă.
„Pentru a reuşi e nevoie şi de meditaţii. Să corelezi materii însă e şi treaba profesorilor. Ar trebuie să se ocupe de pregătirea noastră, să ne obişnuiască cu stilurile de exerciţii. Sunt în aşa fel făcute încât nu prea poţi să inventezi tu, trebuie să ştii nişte tipare”, spune elevul care, după un calcul rapid, ştie deja că un 9 la examenul de maturitate îi asigură admiterea la facultăţile pe care le vrea. Şi-a făcut deja planurile pentru următorii cinci ani şi ştie că, dacă va studia cum trebuie, anul următor va putea fi profesor la Centrul de Excelenţă în Filosofie din Capitală.
„O să fiu un profesor mic. O să ţin din când în când un se minar pe vreo temă. Sunt încă învăţăcel”, spune băiatul. După facultate, planul lui e să meargă la ma sterat peste hotare, unde speră să primească şi un post de profesor.
„Nu cred că mai crede nimeni în revenirea ţării. Trebuie să schimbi mentalitatea stalinistă, care e de multă vreme, şi e foarte greu. Altfel nu ai cum să faci ceva.“, RADU ALEXANDRU, elev în clasa a XII-a la Colegiul „Spiru Haret” din Bucureşti
CITIŢI ŞI:
- EVZ dă startul admiterii la facultate
- Ce să faci în facultate pentru a-ţi pregăti viitoarea carieră
- Concurenţă mare la Administraţie şi Jurnalism
- Alege-ţi studiile ce ţi se potrivesc!
- Joburi pentru bani de buzunar
- Echivalarea diplomei, un nou examen
Vezi lista facultăților de stat și particulare 2010