Chiar dacă în platou au bătut palma cu milionarii, în viaţa reală micii antreprenori au rămas cu buza umflată. De vină ar fi condiţiile impuse de „lei”.
Arena leilor”, aflată la un nou sezon pe TVR 2, face o echilibristică delicată între conceptul economic „business-angel” şi convenţiile unui scenariu regizat într-un studio, în care nu tot ce pare adevărat se întâmplă şi în realitate. Au fost 69 de câştigători ai ediţiilor difuzate până acum, dar numai 5-6 dintre aceştia au ajuns să şi negocieze concret derularea unei afaceri.
Deşi emisiunea îi face să simtă gustul victoriei, ei află de fapt că nu tot ce zboară se mănâncă. Investiţia promisă, de maximum 100.000 de euro, foarte rar ajunge să se materializeze.
Afaceristă în Italia
Valentina Ciobănescu a fost câştigătoarea ediţiei 44 şi „a devenit”, potrivit prezentării de pe site-ul TVR, partener de afaceri cu doi investitori din Arena, Radu Ioan Tudorache şi Mirela Roşca. Aceştia au preluat 60% din afacere, investind împreună 60.000 de euro. „Din 2007, mă ocup de credite cu BRD în România şi cu Unicredit în Italia. Îmi doream să mă extind prin deschiderea a 120 punte de lucru, să angajez personal românesc şi să lucrez cu toţi străinii din Italia”, a mai declarat aceasta.
S-a înscris on-line la emisiune, la îndemnul unuia dintre angajaţii săi. „Mi-au pus destul de multe întrebări la telefon pentru a se lămuri despre ce anume era vorba şi au luat apoi decizia să vin la preselecţie. M-au chemat şi la înregistrarea emisiunii, spunându-mi să pregătesc un plan de afacere pe care să-l prezint şi pe care să-l susţin”, povesteşte aceasta.
„După concurs, am avut două întâlniri cu doamna Roşca la firma dânsei. Am avut împreună cu ea două contacte cu reprezentanţii a două bănci, pentru a semna contracte de colaborare, dar nu mi-au convenit condiţiile. Ulterior, am avut şi o altă întâlnire cu Radu Tudorache, care, la fel, a venit cu nişte condiţii care mie nu mi-au plăcut foarte mult”, mărturiseşte Valentina.
Azi, Valentina priveşte în urmă împăcată cu ideea. „În virtutea a ceea s-a întâmplat ulterior cu băncile, a fost mai bine că nu am demarat afacerea la anvergura la care doream să o facem”, a precizat aceasta.
Câştigător de ocazie
„Eu de fapt am vrut să iau legătura cu un câştigător de la o emisiune anterioară şi am sunat la TVR”, se amuză astăzi Atilla Toth, câştigătorul ediţiei 39. Creează şi produce jucării pentru copii. A vrut să se intereseze despre câştigătorul anterior, căruia i s-a oferit şansa construirii, în parteneriat cu Radu Tudorache, a unui parc de distracţii în aproprierea Bucureştiului, care nu s-a mai realizat.
Producătoarea emisiunii l-a convins însă să participe şi el. Premiul său consta într-o investiţie de cel puţin 60.000 de euro din partea Cristinei Bâtlan. „După emisiune mam întâlnit cu soţul doamnei Cristina Bâtlan şi am discutat despre un Shopping Center în Bucureşti. Din păcate, proiectul respectiv s-a anulat. Am mai început câteva proiecte împreună, dar au existat neînţelegeri şi relaţia s-a încheiat”, a declarat Atilla.
„Îmi pare rău, nu sunt bancă”
„Am vrut să-i dau în judecată la un moment dat”, povesteşte un câştigător care doreşte să-şi păstreze anonimatul. „Am câştigat ediţia, am ajuns acasă, am sunat-o pe producătoarea emisiunii să-mi dea numărul «leului» care a spus că mă susţine, dar am primit doar adresa de email. Corespondenţa a durat trei luni”, mai spune acesta. Între timp, a demarat investiţia, crezând că «leul» va intra în joc.
Acesta însă ezita, iar timpul trecea. Într- un moment de disperare, concurentul i-a scris un e-mail milionarului: „Mi-a cerut o garanţie imobiliară. Eu nu aveam casă, dar părinţii mei au fost de acord să garanteze pentru mine. I-am scris: prezint garanţii imobiliare, semnez un contract de exclusivitate cu firma dumneavoastră pe un termen de 10 ani, îmi acordaţi o finanţare de 15.000 de euro rambursabilă în patru ani. Faţă de aceste condiţii, obligaţiile mele atât practice, cât şi morale sunt perfect îndeplinite”.
„Leul” l-a rugat să-l contacteze pe un director din subordinea lui, care spunea însă că n-are nicio idee despre ce vorbeşte. După încă un schimb de e-mailuri, investitorul din emisiune a dat verdictul: „Îmi pare rău, dar eu nu dau împrumut simplu, nu sunt bancă. Eu am vrut să te ajut, dar nu ai reuşit să convingi. Scopul emisiunii «Arena Leilor» era să se intre în parteneriat, nu să se dea împrumuturi fără dobandă”. Nici în ziua de azi, concurentul nu a înteles cu ce a greşit. „Nu am fost parteneri niciodată pentru că afacerea nu a mai demarat. A fost mai bine că nu am ajuns la anvergura pe care doream s-o facem.”
VALENTINA CIOBĂNESCU, câştigătoarea
TVR NU-ŞI ASUMĂ RESPONSABILITATEA
Un exemplu de afacere bună, dar în care „leii” nu s-au mai înţeles Cristina Bâtlan, „leu” pentru două ediţii consecutive în „Arena”, a bătut palma pentru 12 propuneri de afaceri, din care doar una s-a materializat. Bâtlan, deţinătoare a unei cunoscute mărci de pantofi de damă, s-a retras însă din cel de-al treilea sezon. „Sper ca noii milionari să facă o treabă mai bună decât am reuşit eu”, a spus ea.
Andrei Ştefan, câştigătorul ediţiei 35, a venit cu o propunere de deschidere a unui call center şi e printre puţinii care, cel puţin la început, a avut succes. În afacerea sa, Gyorgy Baba, Cristina Bâtlan şi Radu Tudorache urmau să investească 60.000 de euro pentru 60% din acţiuni, împărţite în mod egal. „A fost un proiect bun, de care Andrei s-a ocupat foarte mult, cu rezultate bune pe timp de criză. De la un punct însă, Gyorgy nu a mai vrut să participe la afacere, apoi am stabilit s-o închidem, fiindcă nu ne mai înţelegeam ca parteneri”, a declarat cel mai tânăr business-angel din emisiune, Cristina Bâtlan.
Despre „eşecul” parteneriatului cu ceilalţi câştigători, Cristina spune: „Concurenţii au crezut că banii plus parteneriatul cu «leii» le sunt de ajuns pentru o afacere de succes. Mai trebuie însă multă dăruire personală”.
Răzvan Nicolescu, directorul TVR 2, aminteşte că formatul emisiunii facilitează, practic, contactul dintre „lei” şi participanţi, în vederea înţelegerii sistemului antreprenorial. „După emisiune urmează o verificare a informaţiilor şi a planului de afaceri prezentat. Devine o relaţie directă între cei doi potenţiali parteneri, iar rolul echipei de producţie din TVR încetează în acest moment. Promisiunea din cadrul emisiunii dintre «lei» şi câştigători nu are valoare de contract”, a declarat acesta.
ISTORIC
„Arena Leilor”, un format internaţional cumpărat
Cel de-al treilea sezon este difuzat pe TVR 2 începând cu 12 aprilie, în fiecare zi de luni, începând cu ora 21:00, şi în reluare sâmbăta de la ora 19:30. Formatul este deţinut de Sony Pictures, care rulează în 20 de ţări cu diverse denumiri: „Dragons’ Den” în Marea Britanie sau „Shark Tank” în SUA.
Milionarii din Top 300 care şi-au luat titulatura de „lei” au fost Cristina Bâtlan, Radu Ioan Tudorache, Gyorgy Baba, Călin Fusu, Mirela Roşca, Marius Ghenea, Carmen Săndulescu, Sorin Paşa, Dragoş Anastasiu, Florin Talpeş, Mircea Tudor, Ruxandra Hurezeanu şi Teodor Frolu.
Suma maximă jucată a fost de 100.000 de euro din partea lui Radu Tudorache, pentru 80% din afacerea Silviu Ionuţ Doroşcanu, care a venit în Arena cu o propunere inedită: înfiinţarea unei ferme de vipere, după ce a aflat la că veninul său este la mare căutare în industria farmaceutică. Afacerea nu s-a mai concretizat. În 2008, Tudorache a reuşit însă să demareze patru mici afaceri cu câştigătorii.