La Forumul Educaţiei, specialiştii au căutat soluţii pentru asigurarea lefurilor profesorilor sau îmbunătăţirea infrastructurii.
Fonduri europene pentru infrastructură, firme care să se implice în viaţa şcolii din care îşi vor recruta angajaţii, mai mulţi consilieri şcolari care să ţină în frâu fenomenul violenţei din şcoli, o specializare mult mai bună a profesorilor, dar şi salarii pe măsură. Acestea sunt câteva dintre propunerile pe care le-au adus experţii în educaţie după cele trei zile de dezbateri din cadrul Forumului Educaţiei 2010.
Relaţia profesor-elev „a îngheţat” de la domnul Trandafir încoace
În fiecare zi a forumului care s-a încheiat ieri, evenimentul a adunat profesori, elevi, studenţi, dar şi specialişti din Olanda, Finlanda sau Statele Unite ale Americii. Toate iniţiativele strânse vor ajunge şi pe masa ministerului, sub forma unor proiecte. Unul dintre ele ar fi privatizarea şcolilor. „Guverne din întreaga lume încurajează forme variate de privatizare a şcolilor publice, prin contopirea elementelor birocraţiei publice şi întreprinderile private”, a arătat preşedintele executiv Erudio, Cosmin Alexandru.
O altă temă care a stârnit dezbateri aprinse a fost „Paradigma relaţiei profesor- elev”. „De la domnul Trandafir încoace, legătura dintre elevi şi profesorii lor a fost arareori în atenţia factorilor de decizie din viaţa şcolii. (...) De cele mai multe ori, sociologii şi psihologii vin în întâmpinarea acestor cazuri izolat, când în presă apar cazuri de violenţă în care fie un profesor a bătut crunt un elev, fie un elev a băgat în spital un profesor”, i-a provocat pe cei prezenţi la discuţii Ema Pendiuc, jurnalist TVR3 şi moderatoarea workshopului.
Soluţia pentru multe dintre aceste probleme stă într-o finanţare corespunzătoare a sistemului edu caţional. „Studii realizate de UNICEF au arătat că, în ultimii 20 de ani, ţările care au investit mai mult în domeniul educaţiei au avut fluctuaţii negative ale inflaţiei de sub 0,5 procente”, a dat un exemplu Andrei Popescu, coordonator naţional al programului „Tineret în acţiune”.
„Fiecare copil este o elită”
Prezentând elemente din învăţă mântul finlandez, Jukka Kangaslahti, expert în educaţie, a desprins şi câteva elemente ce ar putea fi aplicate cu succes în şcoala românească.
„Calitatea sistemului de învă ţământ nu trebuie să depăşească şi calitatea profesorilor. În Finlanda, profesorii urmează şi master şi apoi se specializează în departamente speciale, concentrate pe practică”, a spus profesorul, anticipând măsura inclusă deja în proiectul legii educaţiei. „Profesorii au un statut special, sunt bine plătiţi, sunt respectaţi şi li se recunosc meritele”, a mai spus expertul. În prezent, salariul unui profesor debutant român (240 de euro) este de 12 ori mai mic decât al unuia din Finlanda (3.000 de euro).
Un alt principiu al şcolii finlandeze, accentuat de specialist, a fost cel al „nonelitelor”: „Am participat la un seminar din cadrul forumului în care se discuta despre elite. Ce sunt elitele? Fiecare copil este o elită într-un anumit domeniu, nu înţeleg diferenţierea”, a subliniat Kangaslahti.
„Între 7 şi 14 ani, un copil finlandez petrece doar 5.400 de ore la şcoală, în timp ce în un elev francez - 8.300 de ore. Nu contează cantitatea, ci calitatea. Copilul învaţă şi în afara pereţilor şcolii foarte mult, nu trebuie să stea prea mult la şcoală”, a mai explicat acesta.
CURSURI VIRTUALE
Connexions, o reţea care adună oamenii prin educaţie
Creşterea preţurilor cărţilor în SUA şi Canada l-a determinat pe Richard Baraniuk, profesor universitar, să fondeze o reţea internaţională cu materiale educa ţio nale.
Platforma http://cnx.org adună oameni din toată lumea care pot încărca materiale educaţionale, cursuri sau tutoriale, cu acces liber pentru toţi cei care fac parte din comunitatea virtuală. „Materialele necesare studenţilor sunt mai scumpe decât cuantumul taxelor de şcolarizare. Noi am «tăiat» intermediatorul şi am dat acces liber tuturor la materiale de calitate”, a explicat Richard Baraniuk.
În România există o idee asemănătoare, inclusă în proiectul legii educaţiei. „Se înfiinţează Biblioteca Şcolară Virtuală şi Platforma Şcolară de e-learning, care includ programe şcolare, exemple de lecţii pentru toate temele din programele şcolare, ghiduri metodologice, exemple de probe de evaluare”, arată textul legii.