Operatorul de televiziune prin cablu, telefonie fixă și internet UPC a fost obligat de justiție să restituie sumele de bani încasate ilegal din contractele de fidelizare încheiate cu abonații. În plus, o serie de prevederi din actele adiționale la contractele de abonat au fost catalogate de magistrații Curții de Apel Cluj ca fiind ilegale.
Directorul Oficiului pentru Protecția Consumatorului (OPC) Cluj, Mircea Radu, susține că după decizia Curții de Apel Cluj care a respins acțiunea formulată de UPC, compania va trebui să restituie banii încasați ilegal. „E vorba de peste 90.000 de abonați care au fost taxați în fiecare lună, cu 1,8 lei în plus. Așteptăm ca UPC să se conformeze de bună voie, iar dacă nu, vom iniția o campanie de informare a abonaților pentru a-și putea încasa banii”, spune Mircea Radu. În cursul anului trecut, sute de clujeni au sesizat OPC că firma UPC facturează sume mai mari decât cele din contractele pe care le-au semnat. În urma acestor sesizări, OPC Cluj a emis o decizie prin care s-a dispus încetarea practicii comercile incorecte și restituirea sumelor de bani încasate în plus. „Mi-au majorat abonamentul” UPC Cluj Napoca a fost amendat de mai multe ori de către OPC Cluj pentru practici comerciale incorecte. Mai multe sute de clujeni au reclamat faptul că au primit de la OPC o ofertă foarte avantajoasă care urmărea fidelizarea clienților. Grigore Boroș, pensionar, a reclamat faptul că a primit o ofertă de fidelizare în urma căreia ar fi trebuit să achite pentru următoarele 24 de luni un abonament lunar de 22 de lei. Boroș susține că din iunie 2009, abonamentul lunar pentru serviciile UPC a fost majorat la 23,8 lei. „În actul adițional este specificat că prețul e de 22 de lei pentru următoarele 24 de luni. Când am văzut că au majorat prețul unilateral am fost la casierie unde erau și alți clienți nemulțumiți. Acolo mi s-a spus dacă sunt nemulțumit să contactez conducerea”, povestește Boroș. Când clienții nemulțumiți au solicitat rezilierea contractelor de închiriere s-au izbit de o altă prevedere din actul adițional, scrisă cu litere foarte mici, și care stabilea că dacă abonatul sau societatea renunță la contract trebuie să achite o suma de 100 de lei. Pe de lată parte, clujeanul Radu Pop spune că a vrut să facă reclamație pentru că semnalul oferit de firmă era foarte slab, dar nu a avut unde să o înregistreze. „Mi s-a pretins suma de 200 de lei ca să pot rezilia contractul”, susține Pop. UPC a pierdut irevocabil Compania UPC a atacat în instanță decizia OPC Cluj prin care s-a constatat existența unor practici ilegale. Cele două instanțe care au judecat cererea de suspendare formulată de UPC, Tribunalul Cluj și Curtea de Apel Cluj, au decis că nu există nicio bază legală prin care decizia OPC să poată fi suspendată. Reprezentanții UPC au negat faptul că ar fi adoptat practici comerciale ilegale, dar și faptul că există prevederi care i-ar fi împiedicat pe abonați să rezilieze contractele. „Modificarea tarifelor la serviciile prestate a fost prevăzută în „Condiții generale de afaceri”, din anexa la contractele încheiate de clienți cu societatea noastră, condițiile și modalitatea de renunțare la contractul de furnizare sunt stabilite în aceeași anexă, iar perceperea unei taxe de reziliere înainte de termen a fost admisă de părți prin actele adiționale încheiate”, se arată într-un document semnat de avocații companiei UPC. De asemenea, reprezentanții UPC susțin că abonații au avut posibilitatea să renunțe la contract fără să plătească o taxă de despăgubire, dar doar până în momentul operării modificării contractului în baza de date a companiei.