Fie că eşti, fie că nu eşti de acord să participi la concursurile Reader's Digest, trebuie să cumperi o carte. "Protecţia Consumatorului" a dat amenzi.
O parte dintre participanţii la concursurile cu premii ale revistei Reader's Digest, considerată în Statele Unite publicaţia numărul unu a familiei americane cu venituri anuale de peste 100.000 de dolari, se plâng că sunt păcăliţi şi nu li se acordă premiile promise. În schimb, sunt puşi să cumpere cărţi cu preţuri destul de piperate pentru a intra în posesia premiilor care nu mai sunt apoi acordate.
Din tabăra cealaltă, reprezentanţii în România ai Reader's Digest sunt de părere că e vorba doar de o confuzie, cititorii considerând greşit că participarea la loterii înseamnă automat şi câştigarea premiilor.
"Lozul câştigător" vine prin Poştă
Bucureşteanul Marius Pintilie este unul dintre cei care au primit în cutia poştală materialele promoţionale.
"Timp de doi ani, familiei mele i-au fost trimise plicuri cu materiale prin care mi se spunea că dacă voi participa la campaniile lor am şansa unică de a câştiga fie un premiu instant dacă răspund într-o săptămână, fie un premiu de până la 70.000 de euro la tragerea la sorţi. Le-am răspuns la un moment dat, fiind de acord să particip la loterie. Nu am câştigat, ci doar am plătit peste 50 de lei pentru o carte. Nu am văzut scris nicăieri că acordul de a participa la concurs înseamna să primesc contra cost una din cărtile lor", ne explică bărbatul.
Surpriza era însă pe spatele plicului de răspuns. "Acolo se specifica faptul că trebuia să plătesc o carte. Era scris cu litere foarte mici. Am observat asta după ce am sunat la organizatori", ne spune Marius.
În aceeaşi situaţie este şi Antoaneta din Botoşani. "Am primit un plic aşa-zis personalizat. Era vorba de un concurs, cu numeroase premii incluse, la care puteam participa trimiţând înapoi un formular de-al lor. De fapt, doar am comandat automat o carte. Nu am primit niciun premiu", ne povesteşte femeia.
Ce se întâmplă dacă răspunzi "Nu"
George Onu, din Bacău, a ales să răspundă cu "Nu" la una dintre ediţiile loteriilor. "Eram în concediu şi mi-au venit astfel de plicuri. Era o campanie în care trebuia să trimit înapoi un plic tipizat pe care era scris «Da» - să particip la concurs şi unu cu refuzul, pe care scria «Nu». Le-a trimis un plic cu «Nu». Apoi am fost sunat de la editură şi mi s-a spus că pe materialele editurii este scris că trimiţând răspunsul «Nu» eram de acord să mă înscriu în următorul concurs organizat de Reader's Digest. Adică să cumpăr cartea aferentă următorului concurs care costa vreo 70 de lei. Am căutat acest mesaj şi l-am găsit undeva într-un colţ, cu litere foarte mici", povesteşte băcăuanul.
Poziţia Reader's Digest: "Neînţelegerea concursurilor"
Reprezentanţii Reader's Digest ne-au precizat că: "acordăm întotdeauna premiile din materialele promoţionale, respectând condiţiile menţionate în regulament. Nu s-a întâmplat niciodată până acum să promovăm un premiu şi să ne răzgândim, adică să anulăm tragerea la sorţi sau să desemnăm câştigătorul/ câştigătorii tragerii la sorţi şi să nu acordam premiul/premiile câştigate", ne-a precizat Cristina Popa, asistent relaţii cu clienţii din cadrul Reader's Digest România.
Achiziţionarea unei cărţi nu înseamnă automat câştigarea unui premiu. "Nemulţumirile sunt legate de faptul că unii clienţi interpretează în mod eronat primirea documentelor de participare la concurs ca pe nişte garanţii că deja au câştigat premiile. În documentele noastre promoţionale sunt numeroase menţiuni ale faptului că răspunzând acestor materiale promoţionale, clientul primeşte doar garanţia accesului în tragerile la sorţi şi nu garanţia că ar fi câştigat deja premiile", ne-a mai spus Cristina Popa.
"Nu am văzut nicăieri că acordul de a participa la concurs însemna să primesc contra cost o carte." MARIUS PINTILIE, reclamant
PROTECŢIA CONSUMATORULUI
Amenzi pentru produse necomandate
Conform datelor puse la dispoziţie de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) s-au depus în acest an 20 de reclamaţii legate de activitatea Reader's Digest. "S-a acordat o amendă contravenţională în valoare de 10.000 de lei", ni s-a comunicat de la Cabinetul preşedintelui ANPC.
Motivele amenzii sunt lipsa traducerilor în limba română şi livrarea de produse necomandate. Reprezentanţii Reader's Digest spun în schimb că au regulamente clare, "redactate de avocaţi, ratificate de notar şi înregistrate la Ministerul de Finanţe."