Drumul la care se lucrează de 10 ani, sub viteza melcului. Performanţa ar putea fi înscrisă în Cartea Recordurilor

Drumul la care se lucrează de 10 ani, sub viteza melcului. Performanţa ar putea fi înscrisă în Cartea Recordurilor

Drumul naţional dintre Petroşani şi Simeria, având 80 km, reprezintă cea mai îndelungată lucrare de reabilitare din România. Comuniştii l-au construit de la zero în şase ani. Reparaţiile durează însă de 10 ani şi tot nu s-au încheiat

Singura cale de comunicaţie rutieră dintre Valea Jiului şi centrul judeţului Hunedoara este DN 66. Drumul era făcut "praf" la începutul actualului mileniu. Abia în 2002, Guvernul Năstase a reuşit să înceapă procedurile pentru reabilitare, iar lucrările efective au fost demarate în 2003. În octombrie 2011, drumarii spun că mai avem de aşteptat cel puţin o jumătate de an până ca drumul să fie aşa cum s-a promis cu 10 ani în urmă: o şosea expres, cu benzi late şi asfalt ca-n palmă.

"Tronsonul dintre Baru şi Haţeg va fi recepţionat, probabil, luna aceasta. Pentru celelalte două tronsoane, Petroşani - Baru, repectiv Haţeg - Simeria, vom putea face recepţia lucrărilor în primul semestru al anului viitor. Abia anul acesta am reuşit să depăşim problemele majore legate de exproprierile de terenuri şi să putem intra în linie dreaptă", spune directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, Sorin Lucaci. Lucrări complicate

După ce au reuşit să reabiliteze doar câte opt kilometri pe an din DN 66, drumarii mai au serios de lucru în mai multe puncte ale traseului. Se lucrează la podul de la ieşirea din Petroşani spre Baru, mai precis aproape de Peştera Bolii, la consolidarea pasajului din apropierea localităţii Băniţa şi la stabilizarea versantului din zona satului Merişor.

Urcarea de pe Dealul Haţegului spre Simeria aşteaptă şi ea să fie lărgită la două benzi, iar carosabilul trebuie refăcut pe câţiva kilometri între Plopi şi Ruşi, zonă pe care mai e de lucru şi la un pod. Aproape de Bretea Română se circulă alternativ, doar pe o bandă. Valoarea cheltuielilor pentru reabilitare este de 42 de milioane de euro, fără TVA Motive, care mai de careTermenul iniţial de finalizare a reabilitării celor 80 de kilometri de drum dintre Petroşani şi Simeria fusese stabilit pentru toamna lui 2006. Când s-a împlinit primul termen, pe toată lungimea traseului erau aproape 20 de îngustări la o singură bandă, şi niciun kilometru întreg pe care să fie turnate toate cele trei straturi de asfalt necesare.

Preşedintele Consiliului Judeţean, Mircea Moloţ, începuse încă de pe atunci să-i tragă de mânecă pe drumari, însă n-a avut prea mult succes. În câteva ocazii acesta a invitat la o plimbare pe DN 66 resposabili din Ministerul Transporturilor, i-a zguduit serios în maşină, până la Petroşani şi înapoi, după care-i întreba pe fiecare: "Vă place cum e drumul?".

Vina nu poate fi însă dată doar pe stilul tipic românesc de a începe proiecte de utilitate publică pe terenuri care nu aparţin statului. Firma grecească Prodeftiki apăruse în 2003 pe tronsonul dintre Baru şi Haţeg cu toate că provocase scandaluri în urma altor lucrări efectuate în România. "Alungarea" firmei greceşti,  făcută pe motiv că nu îşi respectase obligaţiile contractuale, şi desemnarea altui constructor au contribuit serios la întârzierea-record a întregii operaţiuni. Alunecările de teren produse în urma ploilor abundente din 2005 şi 2006 în zona Merişor - Băniţa au provocat întârzieri majore pe "bucata" dintre Petroşani şi Baru, iar majorările de preţuri la materialele de construcţii din perioada 2004 - 2007 au pus mari probleme constructorului CCCF Bucureşti.

Întârzierile la plată provocate de Ministerul Transporturilor mai ales în perioada 2006 - 2008 au completat tabloul unei reabilitări exasperante, mai ales pentru şoferii nevoiţi să facă mai mult de un drum pe lună de la Petroşani la Deva, sau invers.

Ne puteți urmări și pe Google News