În ce domenii ferite de criză găseşti un loc de muncă

În ce domenii ferite de criză găseşti un loc de muncă

Oferta de joburi a crescut uşor în primele şase luni, în special în sectoare precum IT, bănci sau industria alimentară, spun reprezentanţii firmelor de recrutare.

Deşi criza ne ameninţă cu revenirea, există sectoare care au reuşit să se menţină în perioadele dificile pe linia de plutire şi au dat drumul la angajări. "De circa un an de zile s-au detaşat câteva domenii vedetă unde a crescut numărul de angajări, acestea fiind sectorul bancar, industria alimentară, IT şi bunurile de larg consum", a spus, pentru EVZ, Eugen Dumbravă, managing partner al companiei de consultanţă Habar Consulting.

Acesta a menţionat că e vorba de sectoare care nu s-au confruntat cu scăderi de salarii pe fondul crizei, ci chiar cu uşoare creşteri, în special în ultimul timp. Sunt segmente de business care au cunoscut şi ele o perioadă de recul, din cauza problemelor financiare, datorită exporturilor, care au avut un parcurs foarte bun în 2010, dar şi al faptului că deservesc unele nevoi de bază, cum este domeniul alimentar, acestea au performat bine în ultimul timp. Eugen Dumbravă spune că, în domeniile menţionate, se fac angajări "pentru toate poziţiile". Raportat la anul 2010, primele şase luni din 2011 au adus o creştere anemică a ofertei, spune specialistul.

Cât timp petreci cu căutările

Ideea că ar exista anumite sectoare vedetă, unde oferta de forţă de muncă a crescut în ultimul timp nu este, însă, împărtăşită de alţi consultanţi din domeniulHR. Potrivitspecialistului în resurse umane George Butunoiu, de la începutul anului, putem vorbi de "un uşor optimism în rândul managerilor, dar creşterea ofertei de muncă este anemică". În schimb, există companii care au performat şi performează în continuare bine în criză şi care fac şi angajări.

Fie oferta focalizată sau nu în câteva domenii, intervalul de timp pe care un român îl petrece până la găsirea unui loc de muncă este mare. "Pe pieţele dezvoltate, este nevoie de circa şase luni pentru găsirea unui nou loc de muncă, în vremuri normale. În criză, intervalul s-a extins la opt luni. De asemenea, dacă înainte de criză românii găseau un nou loc de muncă într-o lună-două, acum trebuie să se pregătească pentru o perioadă mult mai îndelungată", spune Butunoiu. "Cei care sunt cu adevărat buni în domeniul lor ar face bine să urmeze calea antreprenoriatului." GEORGE BUTUNOIU, specialist HR RECRUTARE

Sfaturi pentru persoanele care vor să se angajeze

O persoană care tocmai şi-a pierdut locul de muncă şi a ocupat anterior doar poziţii executive, într-un domeniu care a suferit mult de pe urma crizei, deci unde oferta de muncă este redusă, ar face bine să se recalifice într- un domeniu cu mai multe oportunităţi, spune Eugen Dumbravă. "De exemplu, ar putea apela la cursurile gratuite puse la dispoziţie de agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncă", precizează specialistul.

George Butunoiu consideră, însă, că un curs de recalificare nu poate asigura pe nimeni că găseşte un nou loc de muncă, tocmai pentru că nu se poate vorbi despre anumite sectoare care şi-ar fi revenit. Aşa încât, cele mai multe şanse le are cel care se va concentra pe domeniul în care are deja experienţă. "În paralel, solicitantul de job ar face bine să se informeze pe internet, în rândul prietenilor şi chiar să ţină legătura cu unii angajatori, pentru a fi la curent cu oportunităţile care apar", spune Eugen Dumbravă. Cum te prezinţi la interviu

Dacă, odată chemat la interviu, candidatul nu se prezintă cum trebuie, tot efortul depus până atunci este în zadar. "Trebuie să fie atent la aspect, înainte de toate, la felul cum vorbeşte, la semnalele pe care le transmite", a spus George Butunoiu.

În opinia lui Dumbravă, cel mai important pentru o persooană care şi-a pierdut locul de muncă este să reuşească să se angajeze undeva, deoarece, dacă este eficient, va reuşi să îşi păstreze locul de muncă în interiorul unei firme. Ce şanse au specialiştii

Persoanele care au ocupat funcţii de conducere şi sunt în căutarea unui job, ar face bine să-şi activeze în permanenţă profilul de pe site-urile de specialitate şi să apeleze la firme de head-hunting.

O altă soluţie ar fi demararea unei afaceri pe cont propriu, perioada crizei oferind o serie de oportunităţi. "Cei care sunt cu adevărat buni în domeniul lor nu trebuie să aibă reţineri, ci ar face bine să urmeze calea antreprenoriatului. Aceştia vor putea cu siguranţă să demareze cu succes un business", spune Butunoiu.

Ne puteți urmări și pe Google News