Creşe de stat, cu reguli şi dotări de privat, din toamnă
- Cristina Olivia Moldovan
- 27 iulie 2011, 12:05
Conceptul de educaţie timpurie intră şi în creşele de stat. Aduce reguli noi şi specialişti care au învăţat că bebeluşii au şi alte nevoi decât hrana şi somnul.
A duce copilul la o creşă de stat reprezintă, pentru mulţi părinţi, ultima soluţie pe care o iau în calcul. Pe de o parte, un loc se obţine greu, pe de altă parte, părinţii ştiu că în cele patru/opt ore copiii lor sunt supravegheaţi, hrăniţi, schimbaţi şi nimic mai mult. Personalul este puţin, copiii mulţi, iar atenţia individuală acordată copilului pare o pretenţie exagerată.
Creşele de stat nu dispun de specialişti care să interacţioneze cu micuţii, să le stimuleze dezvoltarea, să-i incite la joc şi cunoaştere.
Un prim pas spre schimbare se va face din toamnă, prin înfiinţarea de creşe şi pregătirea a 173 de specialişti în cadrul proiectului "Mai multe centre de îngrijire pentru copilul tău, mai multe oportunităţi de angajare pentru tine", finanţat din fonduri europene şi desfăşurat deocamdată doar în Bucureşti.
Doi specialişti la 20 de copii
Înfiinţarea creşelor An-Tan-Te înseamnă crearea a 780 de locuri până la finalul anului 2012 (în 13 creşe noi), cu grupe de 15-20 de copii, de care se vor ocupa cel puţin două persoane specializate în educaţia timpurie, alături de personalul de îngrijire.
În această toamnă se deschid primele două creşe, în Sectorul 1 şi Sectorul 5, fiecare cu cel puţin 120 de locuri. Sunt creşe de stat, iar sumele pe care le vor plăti părinţii vor fi mai mici decât cele practicate de grădiniţele private.
În cazul copiilor mai mici de doi ani, condiţia pentru a fi primiţi este ca părintele aflat în concediu de îngrijire a copilului să revină la muncă.
- Pe siteul www.antante.org puteţi găsi, din toamnă, informaţii legate de înscriere.
"Lasă-l să urle, că face plămâni" - interzis în creşă
Violeta Vijelie, coordonator de comunicare în cadrul proiectului, spune că principiile educaţiei timpurii care se vor aplica în aceste creşe au la bază ideea că fiecare copil este diferit, are propriile nevoi, pe care le comunică adulţilor.
"Personalul pe care îl pregătim în cadrul acestui proiect învaţă cum să recunoască mesajele transmise de cei mici şi să le identifice nevoile. În aceste creşe nu se va aplica zicala «lasă- l să urle, că face plămâni!»".
Violeta Vijelie mai spune că activităţile din aceste creşe vor avea la bază o programă în conformitate cu nevoile copilului şi etapele de dezvoltare. Pe lângă îngrijire şi activităţi specifice vârstei, cei mici au parte şi de afecţiunea personalului. "Din opt ore cât stă la creşă, un copil mic are nevoie ca douătrei ore să fie ţinut în braţe, să audă bătăile inimii, pentru că acest lucru îi conferă siguranţă".
Cătălina Ulrich, conferenţiar la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii Bucureşti explică importanţa educaţiei timpurii. Specialistul precizează că nimic nu este mai bun decât îngrijirea oferită de mamă şi ataşamentul dintre ea şi copil, însă accesul micuţului la servicii de foarte bună calitate, cu specialişti bine pregătiţi, îi aduce avantaje foarte mari. "El este sprijinit în dezvoltarea lui într-o manieră specializată, i se oferă un context corect de învăţare, sprijin emoţional şi suport de dezvoltare".
Şi părinţii au nevoie de cursuri să-şi înţeleagă copiii
Cătălina Ulrich este de părere că şi părinţii ar trebui să cunoască principiile educaţiei timpurii, că ar trebui să înţeleagă că primii trei ani de viaţă sunt foarte importanţi pentru dezvoltarea micuţilor şi să să fie mai atenţi la confortul lor emoţional.
"Vedem des prin parc bebeluşi care plâng şi părinţi care reacţionează greşit, acuzând copilul că este răsfăţat. Dar cum poate fi răsfăţat un copil atât de mic? El are o problemă pe care vrea să o comunice, dar părintele nu înţelege acest lucru".
Implementarea programelor de educaţie timpurie în ţările dezvoltate a arătat că, atunci când programele au fost de calitate, au avut un efect pozitiv asupra abilităţilor intelectuale şi sociale ale copiilor, precum şi asupra performanţelor şcolare.
"În centrele unde se aplică regulile educaţiei timpurii, copilul este sprijinit în dezvoltarea lui într-o manieră specializată, i se oferă un context corect de învăţare, sprijin emoţional şi suport de dezvoltare.“ CĂTĂLINA ULRICH, conferenţiar la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei EFECTE
Copiii la creşă, mamele la muncă
Proiectul menţionat este derulat de Direcţia Generală de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi compania de consultanţă Bernard Brunhes International.
Scopul demersului este susţinerea şi promovarea egalităţii de şanse, sub mai multe aspecte: accesul copiilor la educaţie timpurie, posibilitatea de reluare a activităţii de către femeile care au devenit mame, distribuţia echitabilă a responsabilităţilor între cei doi părinţi.
La finalul proiectului, 173 de persoane vor fi calificate în domeniul educaţiei timpurii, 780 de persoane se vor reintegra profesional, 212 vor fi angajate în centrele nou create şi 205 persoane, care lucrează deja în creşe de stat, vor fi specializate. 20 de copii vor fi într-o grupă la grădiniţele An-Tan-Te, iar de ei se ocupă cel puţin doi specialişti, alături de personalul de îngrijire