Atenţie la promoţiile cu reduceri false de preţuri!
- Marian Păv ăla şc
- 21 iunie 2011, 23:49
Ofertele care promit scăderi de preţuri de până la 70% pot fi uneori adevărate "ţepe". Unii comercianţi majorează preţurile cu puţin timp înainte să înceapă "marea promoţie".
Românii amatori de chilipiruri pot rămâne cu adevărate găuri în buget dacă pică în plasa comercianţilor care doar mimează ofertele promoţionale.
Magazinele de haine şi de încălţăminte sunt cele care apelează des la astfel de metode.
De altfel, de la începutul anului, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) au fost depuse aproape 30 de astfel de reclamaţii care au legătură cu ofertele promoţionale sau lichidările de stoc.
"În perioada 1 ianuarie - 21 iunie 2011, ANPC a înregistrat 28 de reclamaţii privind reducerile de preţuri. Dintre acestea 11 au fost întemeiate, iar două au fost rezolvate pe cale amiabilă", ni s-a comunicat de la biroul de presă al instituţiei.
"Ieri un preţ, azi acelaşi însă e trecut ca promoţie"
Maria Diaconescu admite că este o împătimită a reducerilor, motiv pentru care urmăreşte cu atenţie promoţiile magazinelor. Orădeanca a avut surpriza să observe de-a lungul timpului că multe reduceri sunt de fapt falsuri.
"Spre exemplu, acum o lună am văzut o ofertă promoţională a unui magazin de îmbrăcăminte pentru copii din Complexul Crişul din Oradea. Spuneau că au reduceri de 70%. Intrasem cu doar două zile înainte în acel magazin şi ştiam ce preţuri au. Eram bucuroasă că este o asemenea ofertă. A doua zi am luat bani mai mulţi la mine şi când am ieşit de la muncă m-am dus direct acolo", povesteşte Maria.
După ce a intrat în magazin, şi-a dat seama că la mijloc e un truc ieftin. "Am avut noroc să nu înghit găluşca celor de la magazin pentru că intrasem acolo şi cu câteva zile înainte. De fapt, nu erau reduceri de preţuri decât de maxim 10% la unele produse. Ce făceau cei din magazin? Pur şi simplu majorau preţurile iniţiale cu 60-70%, aşa încât aceleaşi preţuri să pară unele promoţionale. Să pară că sunt reduse cu 70%. Aşa că ieri era un preţ, iar azi acelaşi preţ e trecut ca promoţie", mai spune orădeanca.
Între ilegalitate şi strategie de marketing
Situaţia magazinului care oferă obiecte de vestimentaţie pentru copii nu este singulară. "Sunt foarte mulţi comercianţi de încălţăminte şi îmbrăcăminte care, în anumite perioade, încearcă să-i fraierească pe clienţi, atrăgându- i cu preţuri promoţionale.
Spre exemplu, în Dristor, pe strada Mihai Bravu este un magazin de încălţăminte care mereu are afişate reduceri între 30% şi 50%. De fapt dacă intri des în acel spaţiu comercial îţi dai seama că sunt aceleaşi preţuri, care uneori variază cu 3-4 lei, ceea ce înseamnă undeva la maximum 5% în funcţie de produs", ne-a povestit şi Ana Rainea.
"Adevărul este că toţi patronii unor buticuri de cartier apelează la aceste practici. Eu am magazin de haine şi papetărie şi mă folosesc de astfel de anunţuri. Nu ştiu cât de corecte sunt, însă nu forţez pe nimeni să-mi cumpere produsul. Fiecare produs are un preţ, care e considerat bun sau nu de client. Dacă aş scrie că este la preţ redus cu 90% şi preţul ar fi mare, nimeni nu l-ar cumpăra. Nu ştiu dacă e ilegal, e mai mult o strategie de marketing", ne-a declarat administratorul unui magazin de cartier din zona Pieţei Iancului.
UTIL
Cum se calculează preţul promoţional
Ca să nu fiţi păcăliţi de comercianţi care fac promoţii, e bine de ştiut că aveţi dreptul să cereţi agenţilor economici informaţii în legătură cu preţul unui produs pentru ultima lună.
"Conform O.G. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus", ne-a explicat Mihai Titichi, avocat şi consultant la Centrul European al Consumatorilor din România.
În plus, dacă aveţi dubii în privinţa unor promoţii, puteţi reclama la comisariatul local pentru protecţia consumatorilor, care are dreptul să facă controale şi să dea amenzi.