Cadrele didactice care lucrează cu romi vor fi recompensate pentru progresul şcolar al elevilor, iar fiecare şcoală va avea consiliu anti-discriminare.
Noua lege a educaţiei propune ca profesorii care predau copiilor din grupuri dezavantajate să fie recompensaţi atunci când elevii lor progresează. La ora actuală, se bucură de această recompensă profesorii care îi pregătesc pe olimpici.
Un pas înainte pentru incluziunea romilor este şi decizia ca în fiecare şcoală să existe o comisie pentru prevenirea discriminării, alcătuită din 3-5 membri, în funcţie de numărul copiilor din instituţia respectivă. Comisia va acţiona pentru prevenirea discriminării, va crea un cod de conduită pentru elevi şi profesori şi va stabili măsurile care se aplică în caz de disciminare. O structură similară, cu aproape 400 de membri, va fi creată şi la nivel naţional.
Salariu mai mare dacă scade abandonul şcolar
Recompensa pe care o vor primi profesorii pentru rezultate bune obţinute de elevii lor şi pentru reducerea ratei de abandon şcolar în instituţia în care predau înseamnă 15% din salariu, aşa numita gradaţie de merit.
Noutatea a fost anunţată ieri de Oana Badea, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, la lansarea unui studiu privind accesul copiilor romi la educaţia de calitate, realizat de Agenţia "Împreună", cu sprijinul Unicef.
Romi mulţi, şcoala proastă
Cercetarea menţionată arată că şcolile cu un procent mare de romi sunt prost dotate, au biblioteci sărace, laboratoare puţine, săli de sport neamenajate corespunzător şi un număr mare de profesori navetişti. Dacă majoritatea concluziilor studiului erau previzibile, există două rezultate care i-au surprins chiar şi pe autorii cercetării.
Datele adunate de ei au invalidat cele două stereotipii care spun că romii nu-şi trimit copiii la şcoală şi că fetele lor abandonează studiile pentru măritiş. Doar 4% dintre ei au invocat mariajul ca o primă cauză a abandonului şi 9% au nominalizat reticenţa părinţilor faţă de învăţătură. Conform studiului, motivul real pentru care abandonează copiii romi şcoala este obţinerea rezultatelor slabe la învăţătură.
Gelu Duminică, director executiv al Agenţiei "Împreună", este de părere că incluziunea romilor se poate realiza în primul rând prin investiţii financiare serioase în educaţia lor.
"Trebuie să învăţăm să îi privim altfel. Acum sunt consideraţi cetăţeni de mâna a treia, o comunitate tolerată, însă trebuie să ne raportăm la ei ca la o comunitate care ar putea contribui la susţinerea economiei", spune Gelu Duminică.
În 2050 pot susţine economia
El precizează că peste 40% dintre romii din România au sub 18 ani. "Trebuie investit acum, pentru ca în 2050 ei să poată contribui la susţinerea economică a României".
Gelu Duminică citează un raport al Băncii Mondiale, care arată că neincluziunea romilor aduce României anual pierderi anuale de 900 de milioane de euro.
"Trebuie să îi privim altfel pe romi. Sunt consideraţi cetăţeni de mâna a treia, dar trebuie să ne raportăm la ei ca la o comunitate care poate contribui la susţinerea economiei“. GELU DUMINICĂ director executiv al Agenţiei "Împreună"
15% este creşterea salarială a dascălilor care obţin rezultate bune cu elevii romi