One Stop Shop - Vezi cu ce ne duce statul cu zăhărelul de un an jumate

One Stop Shop - Vezi cu ce ne duce statul cu zăhărelul de un an jumate

Acum un an şi jumătate, Ministerul Economiei lansa cu fast proiectul ghişeului unic One Stop Shop, finanţat din fonduri europene, care ar fi uşurat viaţa firmelor mici şi mijlocii. Început în ianuarie 2010, ghişeul trebuia să fie funcţional un an mai târziu, însă nici până astăzi nu se ştie nimic de el.

Datorită faptului că i-ar scăpa de birocraţie şi ar scurta durata proceselor de înfiinţare şi de închidere a firmelor, oamenii de afaceri aşteaptă cu nerăbdare acest ghişeu unic.

Proiectul "Simplificarea procedurilor administrative pentru IMM prin introducerea de birouri unice One Stop Shop" costă în total 1,2 milioane de euro, dintre care 85% sunt alocaţi din Fondul Social European.

Potrivit informaţiilor postate pe site-ul proiectului, proiectonestopshopimm.ro, acesta "are ca obiectiv general îmbunătăţirea calităţii şi eficientizarea furnizării serviciilor publice destinate întreprinderilor mici şi mijlocii".

De aceşti bani, autorităţile trebuiau, în linii mari, să organizeze întâlniri cu IMM-urile din România şi să realizeze un portal care să cuprindă facilităţi pentru înfiinţarea unei firme, depunerea declaraţiilor, obţinerea autorizaţiilor, extinderea afacerilor, desfiinţarea întreprinderilor etc.

Promisiune pentru luna martie Întrebaţi de EVZ, la începutul acestui an, despre ghişeul unic One Stop Shop, reprezentanţii Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA) ne-au declarat că "modelul-pilot de birou unic pentru IMM este prevăzut a se lansa în cursul lunii martie, anul acesta".

Cum argumentau oficialii MECMA cele trei luni de întârziere a proiectului? "Perioada de implementare a proiectului, prevăzută iniţial a se încheia în luna ianuarie 2011, urmează a se prelungi, pentru a putea fi luate în considerare evoluţiile relevante care au avut loc atât în România, cât şi la nivel european - până în luna martie 2011, inclusiv", au explicat, pentru EVZ, reprezentanţii ministerului.

Totodată, ei au precizat că, "în vederea realizării unui model care să răspundă cât mai bine nevoilor, prototipul elaborat pentru acest birou unic va fi prezentat şi vor avea loc consultări cu reprezentanţii întreprinderilor mici şi mijlocii din România, în perioada imediat următoare".

Ghinion: amânarea amânării În luna martie nu s-a întâmplat nimic, nici în aprilie şi nici în luna mai. Până şi încercarea de a lansa portalul One Stop Shop la începutul lunii iunie a fost cu ghinion.

Pe 1 iunie, la ora 17.00, Biroul de Presă al Ministerului Economiei a trimis ziariştilor o invitaţie la conferinţa de lansare a modelului-pilot de birou unic One Stop Shop pentru IMM, ce urma să aibă loc joi, 2 iunie.

Cu circa trei ore mai târziu, pe 1 iunie în jurul orei 20.00, ministerul a anunţat că "se reprogramează, pentru o dată ce va fi comunicată ulterior, Conferinţa de lansare a modelului-pilot de birou unic One Stop Shop pentru IMM, ce urma să aibă loc joi, 2 iunie 2011, ora 10:30".

Ce pierd firmele din cauza amânării

Firmele din România, împovărate de birocraţie, pierd anual 222 ore pentru plata taxelor şi depunerea declaraţiilor, potrivit raportului Paying Taxes 2011, realizat de PricewaterhouseCoopers.

Practic, contribuabilul pierde 28 de zile în fiecare an pe drumuri la diverse instituţii ale statului şi la cozi pentru plăţi şi depuneri de documente.

Întârzierea Ministerului Economiei le privează de fapt pe firmele mici şi mijlocii de o facilitate, în condiţiile în care ghişeul One Stop Shop, dacă va reprezenta modelul prezentat acum un an şi jumătate, le-ar aduce economii de timp şi bani. "În conformitate cu politicile europene ce vizează IMM-urile şi în general mediul de afaceri (precum şi cetăţenii Uniunii Europene), activitatea biroului se va desfăşura preponderent online, concentrând progresele de ultima oră din domeniile de interes pentru activitatea IMM-urilor din România şi oferind acces neîngrădit la o varietate de resurse importante pentru iniţierea sau desfăşurarea afacerilor în România, precum şi pentru extinderea afacerilor în afara graniţelor ţării". Asta este, pe scurt, descrierea ghişeului unic, făcută de reprezentanţii MECMA.

Ne puteți urmări și pe Google News