În SUA, ca în România: Şcoli şi universităţi inutile pentru piaţa muncii
- Ana Bâtc ă
- 5 martie 2011, 23:23
Problema unui învăţământ prea teoretic, decuplat de nevoile reale ale mediului de afaceri nu este doar în România. Profesori din cea mai mare economie a lumii acuză acelaşi lucru: absolvenţi insuficient pregătiţi care nu-şi pot găsi de lucru, în paralel cu firme care nu reuşesc să recruteze candidaţi cu abilităţile de care au nevoie.
Mary Walshok, profesoară la Universitatea din San Diego, California, spune că şcolile, liceele şi universităţile americane pregătesc elevii şi studenţii mai mult teoretic decât practic. Acest lucru este cu atât mai dăunător cu cât tehnologiile se dezvoltă foarte rapid.
"Este foarte bine să ai o educaţie generalistă bună, însă mai târziu vei avea nevoie de cunoştinţe specifice care să te ducă la angajare", a declarat Mary Walshok, autoarea cărţii "Acoperind golurile din piaţa americană a muncii" ("Closing America’s Job Gap"), pentru Bloomberg TV.
De exemplu, un absolvent bun şi inteligent de studii de literatură poate să nu ştie să scrie lucruri tehnice sau poate să nu ştie să creeze site-uri web, foarte căutate în lumea afacerilor. "În acest caz, persoana respectivă are nevoie de un training suplimentar pentru a-şi putea folosi studiile generale într-un mediu foarte aplicat", afirmă profesoara.
Ce e de făcut? "Firmele cer agenţiilor guvernamentale pentru forţa de muncă să asculte care sunt nevoile angajatorilor şi să creeze programe de studii care să pregătească oamenii pentru aceste locuri de muncă", spune Mary Walshok.
Sfaturi pentru tinerii care vor un serviciu bun "Nu staţi degeaba aşteptând să apară un job, întoarceţi-vă la şcoală, folosiţi internetul, dobândiţi noi abilităţi. Persoanele cu abilităţi multiple care sunt mereu în proces de învăţare vor fi cei mai căutaţi pe piaţa muncii şi vor avea cele mai bune joburi", îi sfătuieşte profesoara Mary Walshok pe absolvenţii care stau fără joburi.
Ea spune că în SUA sunt multe exemple de tineri care se întorc la şcoală pentru a face cursuri de câteva săptămâni sau câteva luni prin care să dobândească noi cunoştinţe.
Profesoara a dat ca exemplu sistemul de sănătate, unde în clinici sunt introduse diferite sisteme electronice şi întreg personalul, de la infirmiere până la manageri, face training-uri pentru a obţine noi cunoştinţe şi abilităţi astfel încât să nu rişte să-şi piardă joburile.