Pe piaţa locală a apărut nevoia de asigurări de viaţă cu câştig garantat, care ar oferi siguranţă românilor în privinţa randamentelor obţinute şi ar diversifica totodată oferta de plasamente pe care o au la dispoziţie, a declarat Istvan Kadar, CEO al CIG România, companie de asigurări de viaţă lansată pe piaţa locală în 2009.
El a precizat, într-un interviu pentru EVZ, că o opţiunea stop loss (oprirea pierderilor – n.r.) a permis clienţilor să piardă mai puţini bani şi chiar să realizeze câştiguri de pe urma poliţei în perioada crizei.
Totodată, în 2011, vom avea agenţi de marketing mai bine pregătiţi, deoarece asigurătorii vor fi obligaţi să-i şcolească, mai spune Kadar. Evenimentul Zilei: Mulţi români şi-au desfiinţat poliţele de asigurări de viaţă, nemulţumiţi de performanţa acestora, în perioada crizei. Unele din firmele de profil au fost criticate pentru că şi-au menţinut în criză plasamentele pe pieţe care deveniseră nerentabile, deşi apăruseră între timp alte opţiuni, mult mai rentabile. Cum vă explicaţi? Istvan Kadar: Nu cred că în asigurări firmele îşi pot permite să schimbe plasamentele. Schimbarea plasamentelor este oferită ca o opţiune clienţilor. Dacă e vorba de clienţi educaţi, atunci aceştia se pot gândi că scăderea poate fi de moment, iar după aceea va urma creştere. În plus, într-o perioadă de criză, atunci când randamentele sunt jos, cred că este momentul cel mai bun de investiţie. Sau, dimpotrivă, clienţii se pot gândi că atunci când va veni momentul să îşi retragă poliţa, va fi tot o perioadă de criză şi vor rămane fără nimic... În general, asigurările se încheie pe o perioadă cuprinsă între 5 şi 25 de ani, iar puţină lume poate prevedea ce se întâmplă într-un răstimp atât de îndelungat. Oricum, istoria arată că, după ce o acţiune scade, ea poate să îşi revină şi să recupereze pierderea. Cei care se gândesc la o investiţie pe termen scurt nu ar trebui să cumpere acţiuni.
Firmele de asigurări au o viziune pe termen lung în privinţa câştigului. Nu este ca în cazul băncilor, care se aşteaptă la profit peste un an sau doi. La noi, cu cât profitul este obţinut mai târziu, cu atât este mai bun. Aveţi o opţiune stop loss pentru poliţa de tip unit linked lansată pe piaţa locală. Au fost ajutaţi astfel clienţii companiei să obţină performanţe mai bune pentru poliţele proprii? Da, clienţii care au optat pentru opţiunea stop loss nu au avut pierderi aşa de mari şi au înregistrat chiar câştiguri. Dar opţiunea stop loss nu este ceva obligatoriu – este opţională. Credeţi că ar fi o soluţie introducerea în portofoliul firmei a unei poliţe cu câştig garantat? Da. Cred că piaţa este pregătită pentru lansarea acestui produs. Oamenii caută mai multă siguranţă, iar un produs cu câştig garantat satisface această nevoie. Vom lansa un astfel de fond în aprilie, simultan cu compania din Ungaria. Şi în Ungaria există cerere pentru aşa ceva.
Cum vi se par piaţa locală de asigurări de viaţă şi reglementările acesteia? Romania nu este o piaţă uşoară tocmai pentru că nu este o piaţă matură. Gradul de penetrare al asigurărilor de viaţă este destul de mic, aşa că ne aşteptăm la creşterea pieţei. Cred că 2011 va fi foarte interesant din punct de vedere al reglementărilor. Sunt sigur că mulţi din domeniul asigurărilor nu sunt mulţumiţi în legătură cu anumite legi, dar eu cred că intenţia reglementatorilor este foarte bună, dacă ar fi să vorbim numai de obligativitatea trainingului pentru agenţii de marketing. Credeţi că au fost probleme la nivelul pieţei, pentru ca nu a existat un training riguros al agenţilor de marketing? Nu spun că erau probleme, ci că este un proces normal de dezvoltare a pieţei. Şi în Ungaria am trecut prin această etapă. Nici în Ungaria acum câţiva ani nu existau criterii pentru training. Planuri pentru 2011
Anul acesta va fi unul de restructurare pentru companie. Ce va presupune restructurarea?În principal, va fi vorba de diversificarea canalelor de distribuţie, prin brokeri şi reţele.
Ce v-a împiedicat să atingeţi targeturile de prime subscrise fixate pentru anii trecuţi (compania a subscris în 2010 prime brute în valoare de 1 milion de euro, sub estimările iniţiale - n.r.)?Anii trecuţi focusul nu a fost pe piaţa din România, ci pe piaţa din Ungaria. Lansată în 2008, CIG Ungaria a obţinut o cotă de peste 20% pe piaţa produselor unit-linked în 2010. În plus, începutul nu este aşa de uşor de prognosticat.
În 2011 compania speră să obţină o creştere cu 20% a primelor subscrise, până la un volum de circa 1,2 milioane de euro.