Mărcile sportive germane mizează pe motoare tot mai mici

Mărcile sportive germane mizează pe motoare tot mai mici

O gamă largă de modele BMW şi Porsche, de la decapotabile cu două locuri până la SUV-uri compacte, vor fi animate, în viitorul apropiat, de motoare cu numai patru cilindri.

Presiunea pe care au exercitat-o reglementările tot mai stricte în privinţa poluării, concurenţa care s-a mişcat ceva mai repede, chiar publicul dispus să accepte mai puţin în schimbul unor taxe şi impozite substanţial inferioare i-au determinat, în cele din urmă, pe doi giganţi ai industriei auto germane, BMW şi Porsche, să accepte provocarea pe care o presupune trecerea la motoare mai mici.

Atât BMW, cât, mai ales, Porsche sunt două mărci care au mizat puternic, de-a lungul istoriei lor, pe sportivitate. În ceea ce le priveşte, procesul de downsizing (reducerea capacităţii motoarelor) presupune o echilibristică periculoasă. Clienţii vor fi dispuşi să accepte o micşorare a motoarelor, dar nu şi o scădere a performanţelor cu care au fost obişnuiţi.

Informaţiile despre noile propulsoare pe benzină cu patru cilindri BMW şi Porsche au apărut în această săptămână, aproape simultan. Concluziile pre liminare sunt pozitive.

Clasicul "şase în linie" de la BMW, în pericol

BMW recuperează terenul pierdut în detrimentul concurenţei la capitolul motoare supraalimentate pe benzină în patru cilindri.

După ce a stabilit standardul actual pentru unităţile turbodiesel de 2.0 litri (cu un agregat care produce 204 CP şi un cuplu maxim de 400 Nm), producătorul auto bavarez îşi completează portofoliul cu un motor turbo pe benzină cu aceeaşi capacitate.

Noua unitate, care va debuta, cu prilejul Salonului Auto de la Geneva, din luna martie, pe modelul X1, dezvoltă 245 de caiputere (la 5.000 rpm) şi un cuplu maxim de 350 Nm (disponibil la numai 1.250 rpm).

SUV-ul BMW X1 xDrive 28i echipat cu această unitate poate sprinta de la zero la 100 km/h în 6,1 secunde (6,5 secunde, cu transmisie automată 8+1). Cifrele indică o îmbunătăţire a per formanţelor cu 0,7 secunde, respectiv, 0,3 secunde, în comparaţie cu vechea versiune xDrive 28i, care era dotată cu un motor mai mare, de 3.0 litri (258 CP), cu şase cilindri dispuşi în linie.

Cum era de această dată de aşteptat, unitatea cu patru cilindri are nevoie de mai puţină benzină decât cea cu şase, pentru a acoperi aceeaşi distanţă. Potrivit BMW, consumul mediu al unui X1 xDrive 28i este de numai 7,9 l/100 km (faţă de 9,4 l/100 km, în cazul versiunii echipate cu motorul de 3.0 litri).

Un alt capitol la care noul motor îl surclasează pe clasicul cu "şase în linie" este amprenta poluantă: xDrive 28i (2.0) emite 183 de grame de dioxid de carbon la fiecare kilometru parcurs, cu 38 de grame mai puţin decât xDrive 28i (3.0).

După debutul pe SUV-ul compact X1, motorul turbo pe benzină de 2.0 litri este aşteptat şi pe alte modele din portofoliul BMW: Seria 1, X3, Z4 şi chiar Seria 5.

Porsche, un boxer de categorie uşoară

Viitoarele modele decapotabile Porsche vor fi animate şi de un motor cu numai patru cilindri, care este dezvoltat chiar în acest moment de producătorul auto german.

Unitatea boxer de 2.5 litri, care ar urma să dezvolte până la 360 de cai-putere - în versiunea de top, supraalimentată - este destinată, în principal, viitorului roadster Porsche (mai mic decât actualul Boxster), dezvoltat pe o platformă comună cu Volkswagen Bluesport şi un model similar Audi.

Un fost oficial Porsche a declarat pentru revista de specialitate britanică "Autocar" că noul motor cu patru cilindri dispuşi orizontal-opus poate intra la fel de bine în atenţia gamelor Boxster şi Cayman.

Deşi, pe moment, renunţarea la motoarele boxer cu şase cilindri (şi peste 3.0 litri) nu intră în discuţie, legendarul model 911 ar putea fi, la rândul său, echipat cu noua unitate, mai mică şi mai puţin poluantă, dacă situaţia o va impune.

Ne puteți urmări și pe Google News