Viitorul presei quality încape în buzunarul unui tabloid

Viitorul presei quality încape în buzunarul unui tabloid

Evenimentul Zilei, singurul ziar quality românesc în creştere de tiraj.

Analiza unui dezastru. Presa scrisă se zbate ca peştele pe uscat să reziste în faţa boomului online, care creşte şi înghite tot, de la ziare la televiziuni, posturi de radio şi reviste. O analiză scurtă nu are nevoie mai mult de o frază sau poate chiar de un cuvânt. Prăbuşirea e spectaculoasă. A povesti cititorilor că acum "n" ani un ziar quality vindea un million de exemplare pe zi e ca şi cum i-ai spune că guvernul va aloca lunar 1.000 de euro de membru de familie din motive de criză. Adică este incredibil. Să admirăm aşadar dezastrul care de la an la an e la cote din ce în ce mai înalte, până când totul se va prăbuşi ca un castel format din cărţi de joc. Unde este presa quality? Pe scurt, presa considerată de calitate încape în buzunarul unui tabloid. Datele furnizate de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT) sunt clare, lăsând la o parte unele umflări ale cifrelor oferite de firmele care editează gazetele. Astfel, Evenimentul zilei e singurul ziar quality care are o uşoară creştere, comparativ cu anul trecut şi cu ultimele luni. A ajuns la 19.405 exemplare, cu aproape 4000 de exemplare mai mult decât în 2011. Cu astfel de vânzări, EVZ se află pe locul patru, dar am început cu el pentru că e singurul care a înregistrat creşteri în vânzări. Cât vinde însă un tabloid? Click! este liderul categoriei şi a reuşit să comercializeze 145.849 de copii în cea mai bună lună din al doilea trimestru. Deci cu peste 50.000 de exemplare mai mult decât toate ziarele quality şi cu peste 100.000 de copii peste cel mai vândut cotidian din presa de calitate. Presa scrisă, concurată de online Concluzia. De ce s-a produs această prăbuşire? După 20 de ani în domeniu, pot afirma că imaginea a fost cea care a făcut toţi banii pierduţi. Ziarele s-au politizat, s-au îndepărtat de necazurile cititorilor, au ignorat semnalele clienţilor principali, adică tot ale cititorilor, au intrat în topul instituţiilor corupte, au scăzut la nivelul încrederii din cauza patronilor şi a intereselor vehiculate la vedere. Pe scurt, cotidianele quality n-au mai vândut marfa apreciată de cititor şi atunci s-au prăbuşit. Blogurile şi site-urile au preluat din misiunea ziarelor şi au câştigat bătălie după bătălie în timp ce gazetele au privit spre aceste isprăvi virtuale cu zâmbetul pe buze. Zâmbetele unora au rămas încremenite când au fost obligate să-şi închidă prăvălia sau să treacă pe online. E o lecţie pentru presa scrisă, care, între timp, s-a adaptat în faţa luptei cu concurenţa din online. Din păcate, acum e prea târziu, iar nu peste mulţi ani vom mai vedea gazete doar la bibliotecă. Până atunci presa de calitate trebuie să revină la misiunea iniţială, pentru ca trecerea pe online să nu o lase fără cititori. Prin dinamismul lor, blogurile şi site-urile au câştigat bătălia pentru cititori cu presa scrisă Citiţi şi:

  • Evenimentul zilei, locul întâi pe ţară la creşterea vânzărilor
  • "Evenimentul zilei", singurul ziar quality care a crescut în ultimul an!

Ne puteți urmări și pe Google News