INTERVIUL ZILEI. Daniel Funeriu, iniţiatorul programului "Şcoala altfel": "Acord nota 8 pentru acest an"

INTERVIUL ZILEI. Daniel Funeriu, iniţiatorul programului "Şcoala altfel": "Acord nota 8 pentru acest an"

Iniţiatorul proiectului care a scos plictiseala din şcoli în această săptămână crede că, dacă astfel de iniţiative ar fi existat de mai mult timp, şcoala românească ar fi fost mult mai avansată astăzi.

Daniel Funeriu, iniţiatorul programului "Şcoala altfel", care s-a încheiat ieri, se declară mulţumit de felul în care au decurs lucrurile, dar cere părinţilor să se implice mai mult în astfel de activităţi. Pentru prima ediţie a acestui program, Funeriu acordă notă 8.

EVZ: Ce concluzii aţi tras la încheierea săptămânii "Şcoala altfel"? Daniel Funeriu: Că a fost o măsură foarte bună. A deschis câmpul unor activităţi care alminteri nu ar fi avut loc în şcoli. De asemenea, am urmărit creşterea entuziasmului elevilor pentru aceste activităţi şi cred că s-a reuşit. Împreună cu rigoarea de la ba­ca­laureat şi reintroducerea învăţă­mân­tului profesional, săptămâna "Şcoala altfel" este un element de cotitură în modul în care este concepută şcoala românească. Cât de bine au înţeles elevii şi profesorii scopul acestui program? În mare măsură. Multe şcoli au înţeles obiectivele şi s-au organizat corespunzător. Desigur, în primul an de punere în practică pot să existe şi lucruri sub-optimale, dar este important să instaurăm o tradiţie a acestor activităţi şi să conştientizăm necesitatea lor. "Şcoala Altfel" trebuie să continue. Ce v-a bucurat şi ce v-a mâhnit din ceea ce aţi văzut în această săptămână? M-au bucurat entuziasmul şi deschiderea copiilor. M-au bucurat diversitatea acţiunilor şi dezinvoltura elevilor. Am participat la mai multe activităţi şi am sesizat faptul că multe cadre didactice şi-au luat în serios misiunea, iar elevilor le-a plăcut foarte mult acest lucru. M-a mâhnit faptul că nu s-a făcut suficient peste tot în ceea ce-i priveşte pe elevii defavorizaţi, or acest program avea şi scopul de a le aduce acestora o rază de lumină. De asemenea, aş fi dorit să văd acţiuni concertate în ceea ce-i priveşte pe elevii cu dizabilităţi.

Mai mulţi profesori s-au plâns că pregătirea acestui program le-a îngreunat munca. Ce le spuneţi acestora? Nu ţin minte ca învăţătoarea mea, când eram elev, să se fi plâns când ne ducea în Grădina Botanică, nici când vizitam diferite firme, nici când ne ducea la activităţi sportive după orele de curs, nici când repetam piesele de teatru după ore. Or, aceste activităţi ne-au deschis orizonturi poate mai mari decât lecţiile pe care le făceam cu o oarecare rutină. Cred că avem mult mai multe cadre didactice generoase şi responsabile decât cadre didactice închise într-un egoism al trecutului. Părinţii ar trebui să se implice mai mult în şcoală, inclusiv pentru organizarea acestor activităţi şi sunt convins că o vor face în timp. Ce activitate v-a atras atenţia din cele pe care le-aţi văzut? Desigur, activităţi de voluntariat în favoarea protecţiei mediului şi a persoanelor dezavantajate. Pe o scară de la 1 la 10, cât de mulţumit sunteţi de desfăşurarea programului? Ştiţi că eu sunt foarte exigent! Aş spune 8. Aş mai spune ceva: dacă astfel de acţiuni, şi altele pe care le-am implementat, precum învăţământul profesional, clasa pregătitoare, Şcoala Discovery, măsuri stricte la bac, examen la universităţi, ar fi fost începute acum 20 de ani, sunt convins că învăţământul ar fi fost altundeva. Mulţi părinţi s-au plâns că unele activităţi au fost costisitoare: excursii, vizite, concursuri plătite etc. Cei care nu au dat bani au stat în clasă pentru alte acţiuni, mai puţin interesante. Cum s-ar putea evita astfel de situaţii? Majoritatea primăriilor sau consiliior judeţene au dispus reduceri şi facilităţi la muzee, activităţi artistice etc. Şcolile care în derularea activită­ţilor nu i-au inclus pe copiii cu dificul­tăţi financiare trebuie să corecteze urgent acest lucru. S-au minimizat multe costuri, dar aş mai spune un lucru care îmi pare esenţial: în curând vin alegerile locale şi cetăţenii trebuie să ştie că primăriile şi consiliile ju­deţene finanţează majoritatea cheltuielilor legate de şcoală. Îi îndemn pe părinţi să-i voteze pe candidaţii care investesc în şcoală, în after-school-uri, şi nu pe cei care investesc în acţiuni electorale. "Avem mai multe cadre didactice generoase şi responsabile decât cadre didactice închise într-un egoism al trecutului.“ DANIEL FUNERIU, consilier prezidenţial

CV

DANIEL FUNERIU, consilier

  • A ocupat funcţia de ministru al Educaţiei în perioada 2009-2012.
  • A fost cercetător la Universitatea Tehnică din Munchen, Germania.
  • În 2002-2006 a fost cercetător ştiinţific la "National Institute of Advanced Industrial Science and Technology", Osaka, Japonia.
  • În 1999-2002 a fost cercetător ştiinţific la "Scripps Research Institute", La Jolla, California.
  • În 1998-1999 a fost conferenţiar la "Collège de France", Paris, Franţa.
  • În 1995-1998 a fost asistent la "Université Louis Pasteur", Strasbourg, Franţa.

Ne puteți urmări și pe Google News