Ministerul Transporturilor nu a emis încă autorizațiile de construire și nu a aprobat proiectul tehnic pentru loturile 3 și 4 ale autostrăzii. Lucrările au încetinit, iar pe unele porțiuni stagnează de-a dreptul. Primarii din comunele traversate de autostradă susțin că statul nu mai are bani.
Ritmul lent cu care se lucrează pe loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Deva – Lugoj arată clar că vom avea de-a face cu o nouă şosea de mare viteză ce va fi terminată cu mult dincolo de termenul care fusese anunţat iniţial. Oficial se ştie că loturile de autostradă respective nu au autorizaţie de construcţie (implicit nici proiect tehnic aprobat). Neoficial, constructorii nu sunt plătiţi, iar până acum au lucrat pe banii lor.
Statul nu are bani
Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva trece prin comunele Lăpugiu de Jos şi Gurasada. Acesta este construit de asocierea Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones şi Arcadis Eurometudes SA. „Constructorii au promis că la 1 ianuarie 2014 încep în forță și că vor aborda inclusiv lucrările la podul de 970 de metri de peste Mureș. Nici vorbă de așa ceva însă. Din câte știu eu, statul nu are bani să-i plătească și de aici pleacă problema”, spune primarul din Gurasada, Silviu Nan.
În comuna Lăpugiu de Jos întârzierea este la fel de mare. Aici ar trebui construit un nod la autostradă la intersecţia cu un drum judeţean, două tuneluri lungi de 380 respectiv 530 de metri unite de un viaduct, plus patru e c o d u c - te (cu rolul de a permite animalelor sălbatice să traverseze fără riscuri autostrada). Lucrările s-au rezumat până acum doar la decopertarea stratului vegetal.
L-au oprit și pe Umbrărescu
În primăvara acestui an au început lucrările şi pe lotul 4 (Ilia – Şoimuş), licitat şi câştigat de asocierea Spedition UMB – Tehnostrade. Firmele lui Dorinel Umbrărescu au reuşit să aibă un ritm susţinut al lucrărilor pe această porţiune până în urmă cu câteva săptămâni. Lipsa autorizaţiei de construire, act pe care Ministerul Transporturilor întârzie să îl emită fără să ofere explicații, se pare că a determinat şi-n acest caz o diminuare drastică a volumului de muncă depus zilnic de constructori. „Știu că și-au dus parte din utilaje pe un șantier de pe Autostrada Transilvania și acum urmează să revină pe lotul 4. Mie mi s-a spus că zilele acestea constructorii vor relua lucrul în forță. Se lucrează pe lotul 4, dar ritmul este mult mai scăzut decât la început, în primăvară, și nici nu se compară cu ritmul în care se lucra pe autostrada Deva - Orăștie”, spune primarul comunei Ilia, Marius Omotă.
Interpelaţi de Evenimentul zile asupra cauzelor pentru care ritmul la autostradă a încetinit până aproape de stagnare, reprezentanţii Prefecturii Hunedoara spun că nu deţin încă date despre cauzele încetinirii ritmului lucrărilor pe autostrada Lugoj – Deva. Aceștia au promis însă că vor invita în judeţ reprezentanţi ai CNADNR pentru a le cere explicaţii.