CONTROVERSATA schemă de MINIMIS, relansată ASTĂZI! IATĂ TOATE CONDIŢIILE ca să poţi lua 100.000 de euro
- Raluca Florescu
- 15 ianuarie 2014, 13:06
Astăzi a fost lansată sesiunea de depunere de proiecte pentru schema de minimis, finanţarea care poate fi obţinută pentru un singur proiect fiind în valoare de 100.000 de euro.
Potrivit ghidului solicitantului, ajutorul se acordă în limita echivalentului în lei a valorii maxime de 100.000 euro, la cursul oficial al BNR din data publicarii HG 848/2013 în Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, pe o perioadă de 2 ani fiscali consecutivi.
Timp de zece zile, până pe 24 ianuarie, întreprinzătorii pot depune online proiecte pe site-ul http://www.aippimm.ro/ pentru a obţine finanţare pentru investiţiile realizate.
Potrivit ghidului solicitantului, emiterea acordurilor pentru finanţare se realizează de la data deschiderii sesiunii până la 30 iunie 2014, cu posibilitatea prelungirii, în limita bugetului alocat schemei.
Totodată, plata ajutorului de minimis aprobat conform acordurilor pentru finanţare emise în perioada de valabilitate a schemei se efectuează până la 31 decembrie 2015, în limita bugetului anual alocat schemei. Guvernul a alocat 250 milioane lei pentru schema de minimis în cadrul anului fiscal 2014 şi 250 milioane lei pentru anul fiscal 2015.
Ajutorul se acordă sub formă de sume nerambursabile, în procent de 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aprobate spre finanţare, mai scrie în ghid.
Conform prevederilor art. 5 alin. (1) din H.G. nr. 274/2013 cu modificările şi completările ulterioare, la depunerea Cererii de acord pentru finanţare, întreprinderile au obligaţia depunerii unei declaraţii scrise referitoare la toate ajutoarele de minimis primite pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali şi al anului fiscal în curs.
Departamentul pentru IMM-uri va informa în scris, prin OTIMMC, în calitate de furnizor, întreprinderile beneficiare cu privire la cuantumul ajutorului aprobat şi la caracterul de minimis al acestuia.
Ce condiţii trebuie îndeplinite pentru a beneficia de minimis
Conform prevederilor art. 4 din H.G. nr. 274/2013, cu modificările şi completările ulterioare, pot beneficia de ajutor de minimis întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data solicitării, următoarele condiţii:
- sunt înregistrate ca societăţi comerciale sau societăţi cooperative, sunt încadrate în categoria IMM-urilor, au sediul şi îşi desfăşoară activitatea în România; - au cel puţin 1 an calendaristic de la înfiinţare la data completării on-line a formularului de înscriere şi codul CAEN pentru care solicită finanţare este autorizat, în condiţiile legii, cu cel putin 3 luni înaintea datei completării on-line a formularului de înscriere; - nu au primit ajutoare de minimis pe o periada de 3 ani fiscali consecutivi, anul fiscal în curs şi 2 ani anteriori, sau, dacă au primit ajutoare de minimis în această perioadă, acestea cumulate nu depăşesc plafonul în lei a 200.000 euro, respeciv a 100.000 euro în cazul întreprinderilor care desfăşoară activitate în domeniul transportului rutier, indiferent de sursa de finanţare. - prezintă un plan de investiţii pentru care se solicita finantarea, cu evidentierea cheltuielilor eligibile; - prezintă un angajament ferm privind menţinerea locurilor de muncă existente la data înregistrării Formularului de înscriere online, precum şi crearea până la finalizarea investiţtiei şi menţinerea, pe o perioadă de minimum 3 ani de la finalizarea investiţiei, a locurilor de muncă pentru persoane care nu au avut contract individual de muncă în ultimele 3 luni; - nu înregistrează debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat şi ale bugetelor locale; - nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operaţională, insolvenţă, faliment sau suspendare temporară a activităţii; - nu intră în categoria "întreprinderilor în dificultate" potrivit prevederilor Cap. 2 secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004; - nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate. Cine nu poate primi ajutor
Conform prevederilor art. 3 din H.G. nr. 274/2013, cu modificările şi completările ulterioare, nu se acordă ajutoare de minimis: - întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii; - întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia primară de produse agricole; - întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în transformarea şi comercializarea produselor agricole, - atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză; - atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari; - pentru activităţi legate de exportul către ţări terţe sau către state membre ale Uniunii Europene, respectiv nu se acordă ajutoare legate direct de cantităţile exportate, ajutoare destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; - pentru folosirea mărfurilor autohtone în locul celor importate; întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul cărbunelui; - pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor; - întreprinderilor aflate în dificultate.
Nu sunt eligibile pentru a fi selectate în cadrul programului I.M.M.-urile care solicita finantare pentru activităţile excluse de normele europene, pentru care nu se poate acorda ajutor de minimis în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 379 din 28 decembrie 2006.
Precedentul apel pentru proiecte pentru schema de minimis a fost lansat în vara anului trecut, în luna august, de către Ministerul Finanțelor, care era pe atunci coordonatorul programului. Ajutoarele trebuiau acordate pe principiul primul venit, primul servit, dar serverul Ministerului de Finanțe s-a blocat, modalitatea de depunere a proiectelor fiind contestată de mulți dintre cei care au încercat să își depună cererile.
Daniel Chițoiu a declarat că sesiunea se anulează și va fi reluată, însă în 2013 nu a mai existat un nou apel pentru proiecte.