Dacia, liderul exporturilor, merge cu frâna trasă

Dacia, liderul exporturilor, merge cu frâna trasă

Schimbarea gusturilor consumatorilor poate fi doar una dintre cauzele creșterii reduse a vânzărilor Dacia

Dacia a anunțat o scădere cu aproape 10% a vânzărilor din Franța în perioada ianuarie-aprilie a acestui an, față de același interval al anului trecut. Și asta pe o piață franceză în creștere, unde mărci precum Mercedes- Benz, BMW și Ford au înregistrat avansuri semnificative. Scăderi sunt și pe alte piețe europene. Una dintre explicații este legată de schimbarea obiceiurilor consumatorilor, odată cu revenirea economiilor la nivelul întregului continent.

„Pe măsură ce ieșim din criză, consumatorii nu mai sunt atât de atrași de raportul calitate/preț, ci mai degrabă de noile tehnologii, de un grad de sofisticare mai mare al unei mașini”, a declarat pentru EVZ Cristian Pârvan, secretar general în cadrul Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). Potrivit acestuia, nici Ford nu o duce grozav, „altfel nu ar fi trebuit să facă concedieri la Craiova”.

Mașinile electrice, tot mai ieftine

Pe măsură ce prețul noilor tehnologii devine tot mai ieftin, consumatorii vor tot mai mult de la o mașină ieftină, nu „doar să aibă volan”, consideră Pârvan. Un exemplu în acest sens este Tesla, unde o baterie pentru automobil, care trebuia să coste inițial 10.000 de dolari, a ajuns să coste sub 5.000.

Industria auto este foarte competitivă și foarte sensibilă la schimbări, fiind asemănătoare cu industria IT. Din criză, consumatorii au ieșit mai sofisticați, mai atenți la tehnologiile nepoluante și par mai dispuși să cheltuie mai mult.

Ce au răspuns oficialii Dacia

De cealaltă parte, oficialii Dacia susțin că această scădere este doar un fenomen conjunctural, dictat de dinamica pieței, nicidecum unul de durată.

„Scăderile din Franța și Germania au fost compensate de creșterile din piețe importante precum Italia, Spania și Marea Britanie. La jumătatea anului vom avea o imagine mai clară”, au declarat pentru EVZ oficiali ai companiei. La nivel de grup, Renault a înregistrat o creștere a vânzărilor în primele patru luni în Franța cu circa 3%.

În primul trimestru, la nivel global, vânzările brandului Renault au înregistrat un avans de aproape 12%, in timp ce Dacia a avut un avans de numai 4,3%. De asemenea, creșterea vânzărilor autoturismelor Dacia în UE s-a redus de aproape 10 ori în primele trei luni ale acestui an față de 2014. Și înmatriculările de autoturisme Dacia noi în Germania au scăzut cu 6,6% în primul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, la 10.672 unități, întro piață în urcare cu 6,4%.

Dacia este una dintre cele mai mari companii din România și cel mai important exportator. Numărul salariaților care lucrează la Pitești este de circa 13.000.