Taxă uriașă la UNATC! Marius Manole: ,,Din banii aştia ar trebui să le dea studenților şi talent”

Taxă uriașă la UNATC! Marius Manole: ,,Din banii aştia ar trebui să le dea studenților şi talent”

Universitatea Naţională de Artă Teatrală și Cinematografi că (UNATC) începe admiterea pentru viitorii actori, regizori şi scenarişti din România. Locurile la facultate sunt puţine, la fel ca şi perspectivele pe care le au artiştii pe piaţa muncii

Să fii actor în România este o adevărată provocare. Pe diploma de la Facultatea de Teatru eşti numit ,,prestator de activităţi artistice”, iar costurile pentru această calificare sunt mari, cu toate că, după absolvire, e greu să supravieţuieşti. Departe de bugetele filmelor de la Hollywood, actorii români se orientează de la o vreme spre teatrul independent şi scurt metraje cu buget redus.

Taxa de peste 19.000 lei pe an

UNATC oferă în acest an 96 de locuri la Facultatea de Teatru, dintre care 14 sunt cu taxă. Taxa de şcolarizare pentru specializarea Arta Actorului este de 5.000 de lei, în timp ce la Facultatea de Film taxa de şcolarizare anuală, pentru cei care nu prind loc la buget, este 19.100 de lei. La celalte facultăţi din România, taxa medie anuală, pentru cei admişi pe locurile cu plată nu depăseşte 3.500 lei. Ca exemplu, Facultatea de Drept, una dintre cele mai solicitate din cadrul Universităţii Bucureşti, are o taxă de 3.200 lei/an.

Unii studenţi caută bunăvoinţa caselor de producţie ca să înveţe

Costurile ridicate de şcolarizare din cadrul facultăţilor de la UNATC pot avea un argument solid: studenţii au nevoie de diverse materiale didactice, uneori scumpe, ca să înveţe. Este cazul studenţilor la Film, care, într-o eră digitală, încă învaţă cinematografia pe peliculă. Cu toate acestea, casele de producţii primesc destule solicitări de la studenţi pentru practică ,,Nu am o legătură strânsă cu UNATC, dar îmi amintesc că în urmă cu ceva ani, studenţii apelau la bunăvoinţa tatălui meu, care are o casă de producţie, ca să poată exersa şi să înveţe. A învăţa înseamnă că uneori poţi strica şi greşi. Este bine să verificăm că, într-adevăr, banii din taxe se regăsesc şi în materialele de care au nevoie studenţii să înveţe”, spune Medeea Marinescu, actriţă TNB.

 

Ajungi pe scenă doar dacă ştii cu cine să te înţelegi

Pe de altă parte, candidaţii la un loc la UNTAC, nu doresc să vorbească foarte mult despre domeniu pentru că ,,toată lumea se cunoaşte cu toată lumea şi pot apărea probleme”. Una dintre candidatele, din acest an, la Facultatea de Teatru are deja experienţă cu oamenii din industrie. ,,Este ştiut că cele mai mari şanse la admitere le au cei care în liceu au făcut teatru şi au intrat în contact cu lumea teatrului. La festivaluri, tinerii interacţionează cu asistenţii de la UNATC şi chiar cu profesorii. În mod evident, comisia îi recunoaşte pe unii dintre candidaţi. Nu cred că asta ar fi problema, din contră, e un avantaj pentru un viitor actor să participe într-o trupă de teatru în liceu. Ceea ce e de remarcat este că, cel mai des, pe scenă şi în distribuţii ajung doar cei care se înţeleg bine cu diverşi regizori. Nimeni nu riscă să spună anumite realităţi, pentru că oricum este un domeniu cumva închis.”

Foto: Medeea Marinescu, actriță TNB

Cei mai mulţi absolvenţi fac animaţie pentru copii

Puţini sunt cei care după ce au terminat facultatea sunt distribuţi în spectacole. Cei mai mulţi dintre ei prind petreceri de copii, acolo unde fac animaţie pentru 150-200 de lei pe eveniment. ,

,Adevărul este că niciun teatru nu-i aşteaptă cu braţele deschise”, spune Medeea Marinescu.

Această realitate este confirmată şi de Marius Manole ,,Este adevărat că teatrele sunt blocate, cu toate că eu sunt angajat la T.N.B. şi teatrul independent pentru mine este o alternativă, pentru actorii mai tineri, asta e cam singura şansă.”

Foto: Marius Manole, actor TNB

,,De banii aştia ar trebui să le dea şi talent”

Cu toate că pe tineri îi încurajează să îşi urmeze pasiunea, actriţa de la TNB rămâne conectată la realitatea românească „E bine ca tinerii să-şi urmeze pasiunea, dacă simt că vor să facă asta.Nu trebuie să rămâi cu regretul că nu ai încercat să faci ceva ce îţi face plăcere.Pe de altă parte, dacă rentează sau nu actoria, e o întrebare complicată. Ce meserie rentează în România, înafară de parlamentar? ”.

Dincolo de UNATC, Marius Manole recomandă şi şcolile de teatru din provincie ,,Eu nu am o mare legătură cu UNATC, am terminat la Iaşi, unde este o şcoală foarte bună. Taxa asta mi se pare imensă, trebuie să le dea şi talent în banii aştia. Tinerii care vor să devină actori trebuie să fie absolut siguri, indiferent de risc. Nu trebuie să li se pară că e interesant. Teatrul nu îl faci pentru bani. Dacă au microbul acesta, să-şi urmeze pasiunea”.