România cheltuiește anual pentru repararea drumurilor sume ce se învârt în jurul a câteva miliarde de lei, dar doar câteva firme au acces la contractele mari
Potrivit unui document consultat de EVZ, anul trecut au existat firme care au obținut peste 100 de milioane de lei prin astfel de contracte, derulate pe cont propriu sau în asociere.
Strabag - lider de top
Topul este condus detașat de compania austriacă Strabag, unul dintre cei mai mari constructori cu lucrări în România. Anul trecut, aceasta a obținut nu mai puțin de 180 de milioane de lei din contracte cu Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale, dar și cu alte autorități ale statului. Unul dintre cele mai „grase”, de 20 de milioane de lei, a fost încheiat cu CNADNR, pentru lucrări de întreținere curentă pe timp de vară pentru rețeaua rutieră din DRDP Buzău. Alte 21 de milioane de lei a obținut pentru „lucrări de execuție pentru implementarea proiectului modernizarea și reabilitarea rețelei de străzi din comunca Saligny, județul Contanța”, autoritatea contractantă fiind comuna Saligny. Numele companiei a apărut în 2015 într-un dosar de evaziune, alături de alte firme.
Viarom - legături cu Ponta și PDL
Viarom Construct S.A, parte a grupului francez Eurovia, a câștigat în 2015 contracte de circa 110 milioane de lei. Cel mai mare, de 12,59 de milioane de lei, obținut de la CNADNR, se va derula și în acest an. Este vorba despre „Întreținere curentă pe timp de vară 2015-2016 a DRDP Cluj pentru 5DN Cluj”. Presa din Cluj a scris despre legăturile lui Marius Bădină, unul din reprezentanții firmei, cu compania deținută de familia ex-premieurlui Ponta, Exfin 2000. Bădină ar fi fost asociat de-a lungul timpului și cu Euroconstruct Trading, o firmă de casă a PDL-ului. Legăturile sale de afaceri ajung însă și la cercul de apropiați ai ex-premierului Emil Boc.
Locul vechilor regi ai asfaltului a fost luat repede de alte firme, cu puternice conexiuni politice
Telor - în top din primul an
Telor Invest este o altă firmă care a câștigat o mulțime de contracte cu statul, anul trecut. La nivel local nu se știu prea multe despre George Oliviu Cătană, unicul asociat al companiei. Presa dâmbovițeană a scris că Telor a fost înființată în luna februarie 2015. Asta nu a împiedicat-o să fie între privilegiatele contractelor cu statul. Anul trecut a câștigat licitații în valoare de 82 de milioiane de lei. Cel mai gras a vizat lucrări de „Întreținere perioadică covoare asfaltice executate la calc 2015-2016 DRDP Constanța SDN Brăila”. Contractele se derulează cu precădere în Constanța.
Autoprima - 32 de milioane pentru A2
Autoprima, firmă deținută de Iudit și Adrian Balagiu, oameni de afaceri constănțeni, a câștigat în 2015 contracte de întreținere a autostrăzii A2, în valoare de 13 milioane de lei și 19 milioane de lei. În total, Autoprima a obținut contracte în valoare de 64 de milioane de lei anul trecut. Numele patronilor au apărut arareori în presă. Legăturile politice rămân la nivel de speculații, aceștia fiind vecini cu familia fostului ministru al Transporturilor Anca Boagiu, în Constanța. În unul din contractele din 2015 firma este asociată însă cu mai sus pomenita Viarom.
Alte două firme care au obținut în 2015 contracte importante sunt Fincodrum, cu lucrări de 54 de milioane de lei și Axela Construcții SRL -39 de milioane de lei.