Breșă majoră de securitate! Care sunt amendamentele UDMR la legea spălării banilor ce vulnerabilizează siguranța cetățenilor
- Lucian Ionescu
- 28 octombrie 2018, 22:24
Parlamentul României a adoptat, pe articole, legea prin care este transpusă în legislația națională directiva europeană privind combaterea spălării banilor. Transpunerea prevederilor directivei europene în legea românească a iscat discuții și contestări, mai ales prin prisma amendamentelor depuse, care diluează semnificativ relevanța actului normativ european în materia prevenirii recrudescenței fenomenului terorist
Ceea ce a marcat atenția opiniei publice a fost modul în care a proiectul de lege privind combaterea spălării banilor și finanțării terorismului a fost modificat în cadrul Comisiei Juridice a Camerei Deputaților, potrivit transparentnews.ro
La solicitarea UDMR, proiectul de lege a fost modificat astfel încât „asociațiile și fundațiile aparținând minorităților naționale, membre ale Consiliului Minorităților Naționale” să reprezinte excepția de la litera viitoarei legi. Potrivit acesteia, asociațiile și fundațiile vor avea obligația să raporteze instituțiilor statului toți beneficiarii finali, în caz contrar putând suporta sancțiuni severe, mai puțin organizațiile minorităților naționale.
Până la aceste modificări, prevederile erau similare și pentru „asociațiile, federațiile, precum și orice alte persoane juridice de drept privat, fără scop patrimonial”, formularea care includea și forma de organizare a UDMR.
Deși toate organizațiile minorităților naționale din România vor fi subiectul unui tratament aparte din partea legii, prin amendamentele introduse de Comisia Juridică, principala beneficiară va fi UDMR, fiind de notorietate faptul că UDMR, dar și multe alte fundații maghiare afiliate, beneficiază de finanțări consistente, de ordinul milioanelor de euro, din Ungaria, bani pentru care nu trebuie să dea socoteală.
Ca să amintim un singur proiect major, UDMR a beneficiat în acest an, de consistenta sumă de un milion de euro (!), oferită de statul ungar pentru implementarea proiectului „1000 de ani în Transilvania, 100 de ani în România”, replica revizionistă a anului Centenarului Marii Uniri. Amintim în context, refuzul consecvent al UDMR de a răspunde solicitărilor unor jurnaliști maghiari ai site-ului de investigații atlatszo.hu, de a pune la dispoziția presei detalii privind modul de cheltuire a sumelor de bani alocate UDMR de statul român, deși interesul general al comunității maghiare, pe care organizația o reprezintă, ar fi tocmai transparența.
De asemenea, Mișcarea de Tineret 64 de Comitate (HVIM), interzisă pe teritoriul României prin decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție, pentru activitățile sale de tip fascist, rasist și xenofob, care a devenit cunoscută în întreaga țară, dar și pe plan internațional, pentru faptul că doi dintre exponenții săi de vârf au fost condamnați de justiție pentru tentativă de săvârșire a unui act terorist, folosea un ONG cu nume maghiar – „Szent Laszlo Serege” (Oastea Sfântului Ladislau), ca paravan pentru finanțări. Astfel, membrii HVIM puteau realiza activități de prozelitism și de recrutare de noi adepți, pentru care primeau finanțări, inclusiv de la reprezentanții UDMR din administrația locală, prin intermediul Asociației „Szent Laszlo Serege”.
Prin amendamentele acceptate atât de ușor, pe lângă situația discriminatorie și în afara prevederilor constituționale care se creează, se ridică întrebarea dacă o astfel de breșă creată în sistemul de luptă împotriva terorismului la nivel european nu va genera, în viitor, efecte a căror gravitate o putem doar intui.