Un kilometru de stradă va ajunge la 5.000.000 de euro, mai mult decât unul de autostradă. Aceasta este doar una dintre achiziţiile „cu cântec” făcute de Primăria Capitalei.
Achiziţiile publice sunt ţinute „la secret”
Autorităţile locale oferă cu greutate informaţii despre contractele publice, adesea din cauza neregulilor şi a legăturilor „de familie”.
Administraţiile locale din România suferă grav la capitolul transparenţă când vine vorba de informaţiile privind cheltuirea banului public, relevă un studiu dat publicităţii ieri, de Institutul pen tru Politici Publice (IPP) şi Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie (CRJI). În urma solicitărilor făcute de IPP în baza Legii 544/2001 privind accesul la informaţiile de interes public, majoritatea primăriilor din ţară au amânat şi uneori chiar au re fu zat furnizarea acestora, una dintre ce le mai refractare fiind primăria de la Con stanţa.
Aici, jurnaliştii de la CRJI au descoperit legături de rudenie şi interese între edilul-şef Radu Mazăre şi patronii firmelor care obţin mereu contracte cu primăria. Investigaţiile din Bucureşti arată că modernizarea Stadionului „Lia Manoliu” este cu 50 de mili oane de euro mai scumpă de cât stadionul Commerzbank Arena din Fran k furt, construit de aceeaşi companie. Drum la preţ de autostradă Pentru realizarea studiului, IPP a solicitat informaţii despre planurile anuale de achiziţii publice aprobate pe 2007 şi 2008 de 41 de consilii locale din ţară plus municipiul Bucureşti. Doar două primării (Reşiţa şi Sfântu Gheorghe) au furnizat informaţiile în termenul legal de 10 zile. Jumătate au solicitat prelungirea termenului, iar şase nu au răspuns solicitărilor.
În paralel, IPP şi CRJI le-au solicitat primăriilor din Bucureşti, Constanţa, Sibiu şi Craiova informaţii detaliate despre mai multe contracte publice de anvergură. În cazul Stadionului „Lia Manoliu”, jurnalistul Adrian Mogoş, de la CRJI, s-a lovit de o tăcere totală la Primăria Capitalei.
El a descoperit că firma germană care a câştigat licitaţia, JV Max Bolg, a concurat la licitaţie cu o compani e cu care este de fapt asociată. Investigaţia a su pra proiectului de reabilitare şi su pra lăr gire a şoselei Gheorghe Ionescu-Siseşti - Ion Ionescu de la Brad arată că drumul de 4,5 kilometri a costat 5 milioane de euro/km, cu şanse mari de a ajunge la peste 9 milioane. „Dacă pe vremea lui Videanu, primăria răspundea rapid la solicitări, în 5 -7 zile, în mandatul primarului Sorin Oprescu răspunsurile vin şi în 50 de zile. Dacă nu soliciţi informaţii în baza Legii 544, şansa de a obţine informaţii este foarte mică”, arată Adrian Mogoş.
REDUTĂ Clanul Mazăre se ţine departe de ochii presei
Primăria din Constanţa a fost singura care nu a răspuns la nicio solicitare, deşi IPP avea multe procese cu aceasta, câştigate în instanţă, arată Elena Iorga, director de programe la IPP. Jurnalista Sânziana Ionescu, de la CRJI, a constatat că toate contractele primăriei sunt bine ferite de ochii presei de către gruparea sudată în jurul primarului Radu Mazăre şi al preşedintelui consiliului judeţean Nicuşor Constantinescu.
Ea a consultat site-ul Monitorului Oficial pentru a extrage informaţiile despre câştigătorii licitaţiilor şi valoarea contractelor încheiate, descoperind că firmele abonate de ani întregi la afaceri cu primăria sunt deţinute de apropiaţi ai lui Mazăre, precum fratele său, Alexandru, sau vărul Basarab Popa. În 2008, spre exemplu, primăria a încheiat, pe patru ani, un contract de publicitate media de un milion de euro cu firma Telegraf Advertising SRL, al cărui administrator este Alexandru Constantinescu, fratele preşedintelui consiliului judeţean.