Anunţurile de scumpire a carburanţilor, aşteptate în perioada următoare.
Reflectarea cotaţiilor internaţionale la ţiţei în preţul carburanţ ilor la pompă o vom simţi de luna viitoare, când ne putem aştepta ca preţul benzinei şi al motorinei să atingă pragul de 5 lei. Ieri, preţul petrolului a atins un nou record pe Bursele asiatice: 135,04 dolari pentru un baril de ţiţei.
O creştere de 10% pe plan internaţional determină în aproximativ 45 de zile o mărire cu 5% a preţului la pompă în România, potrivit petroliştilor. Pentru preţul de 5 lei pentru un litru de carburant era suficientă şi o cotaţie de 133 de dolari/baril pe pieţele internaţionale.
Creşterea de nestăvilit a preţurilor în benzinării este motivată de faptul că producţia internă nu acoperă necesarul de consum, iar toate companiile active pe piaţa din România, mai puţin Petrom, importă ţiţeiul pe care îl rafinează şi care ajunge apoi în benzinării. Preţurile la carburanţi au explodat în UE, deşi europenii cumpără petrol avantajaţi de monedă: dolarul, valuta în care se fac tranzacţiile petroliere, a atins maximul devalorizării din ultima lună faţă de o serie de valute.
Reacţiile „electorale“ nu au întârziat să apară: deşi nu are niciun mecanism de a controla preţurile impuse de companiile private, Varujan Vosganian, ministrul economiei şi finanţelor, a spus, ieri, că „preţurile practicate sunt o sfidare, în condiţiile în care sunt mai mari decât în ţări care nu au rezerve de petrol (precum cele de la noi, exploatate de OMV-Petrom - n.r.)“. Americanii încep să resimtă şocul
Cotaţiile pentru petrolul cu livrare în luna iulie au crescut cu aproximativ 3 dolari într-o singură zi, adică cu o valoare pe care, în trecut, o înregistrau în câţiva ani. Numai în cinci luni, preţul petrolului a urcat cu peste 40%, iar faţă de acum 10 ani, cu peste 900%. Actuala majorare este pusă pe seama deprecierii dolarului şi a informaţiilor privind scăderea stocurilor din SUA, potrivit Reuters.
Cotaţiile au atins noi recorduri în zece din ultimele 14 şedinţe de tranzacţ ionare deoarece în rândul traderilor există teama neacoperirii cererii, cu oferta ţărilor exportatoare. China este cel mai important consumator de petrol în această perioadă, iar tulbură rile pieţei sunt puse pe seama volumelor tranzacţionate de companii din afara domeniului petrolier, precum fonduri de pensii sau companii imobiliare.
Criza loveşte puternic companiile aeriene americane, care au anunţat, prin American Airlines, că vor fi obligate să anuleze zboruri, să trimită sute de oameni în şomaj şi să oblige pasagerii să transporte un singur bagaj. Analiştii americani au asistat la o majorare a galonului de petrol la peste 4 dolari şi prevăd un scenariu de necrezut pentru SUA: 10 dolari galonul, în condiţiile în care creşterea va continua.
CITIŢI ŞI: