Editura Evenimentul si Capital

Opinia cititorului. Florentin Deac: Taximetrie și maxi-șmecherie

ziar_main
Autor: | | 0 Comentarii | 350 Vizualizari

V-aţi întrebat vreodată de ce firmele de taxi au în unele oraşe exact acelaşi preţ?

De ce firmele de taxi nu au taxiuri proprii şi le folosesc pe cele ale amărâţilor înscrişi cu maşina la serviciu? De ce există mii de taxiuri la o populaţie relativ mică? De ce şoferii îşi plătesc singuri instructajul de protecţia muncii? Dacă v-aţi pus măcar o întrebare din genul de mai sus probabil ştiţi şi răspunsul: datorită impertinenţei celor care oferă o prestare servicii dincolo de limita legii, evazionist, cu pile politice sau pus rapid pe căpătuiala patronilor. Să le luăm pe rând şi să exemplificăm cu situaţia întâlnită într-un municipiu reşedinţă de judeţ. Legea concurenţei stabileşte clar că firmele care pun preţ unic încalcă legea şi pot primi 10 la sută din cifra de afaceri amendă. Ce se întâmplă în târg? Funcţionează luni în şir cartelul 1,5 lei. Unii au curaj să scrie de acest cartel care grupa 7 firme de taxi, mai puţin una purtând numele unui personaj de desene animate. Insul de la Consiliul concurenţei, şef peste două judeţe, se înfiinţează speriat la presă: Uite ce mi-aţi făcut, acum Bucureştiul îmi cere să fac anchetă! Ancheta nu duce la nimic, iar la solicitarea unui răspuns omul de la concurenţă zice: Daţi-mi o dovadă scrisă, ca şi cum mai suntem în epoca fraţilor de cruce care încalc legea şi se şi iscălesc pentru asta cu sânge, pentru că pe el nu îl duce să verifice la metrologie ziua în care sute de taximetrişti au cerut modificarea tarifului! Tot în târg, pe care îl luăm de referinţă pentru situaţia întâlnită în mai multe oraşe, şoferii de taxi se plâng că trebuie să îi dea şefului 5 lei lunar, fără chitanţă, pentru… instructajul muncii. Desigur, ITM ne confirmă bănuielile că banii se iau ilegal, dar până să se termine vreo anchetă şefa ITM e umflată pentru abuz în serviciu şi trimisă în judecată pentru că a ciripit la neterminaţii creştini şi democraţi cu care a fost în partid. Firma care a refuzat cartelul 1,5 lei - cea cu nume de personaj Disney - e în centrul unui scandal, după atribuirea a încă 10 licenţe. Pentru a încerca să blocheze acele licenţe, câţiva patroni scot sute de taximetrişti în stradă, de parcă la 1.000 de licenţe taxi mai însemna ceva 10 în plus! Mai târziu aveam să aflăm miza reală: o licenţă de taximetrie costa un şofer şi 2.000 de euro, bani care trebuiau daţi patronului, posibil, deci, 20.000 de euro pierduţi de unii după cele 10 licenţe care nu au ajuns la ei. Târguşorul nostru (târg prin denumire, nu peiorativ) - definitoriu pentru cel puţin o parte din România - are şi firme care nu au maşini proprii, pentru că taximetria se poate face după ureche: ai maşină şi carnet de minimum 3 ani, te facem taximetrist, iar tu cotizezi la şef şi te priveşte reparaţiile propriei maşini! Târgul nostru definitoriu avea maximum 30 de şoferi de taxi în 1989, pentru ca în 2014 să fie peste 1.000. Populaţia oraşului fiind aproape identică, ceea ce a crescut a fost populaţia de… taximetrişti, care a ajuns cam la 1 la sută, o adevărată armată auto! După toate astea aţi putea concluziona că o bună afacere este să vă faceţi… patron de firmă de taxi! Tot ce vă lipseşte e conexiunea la primărie, la vreun hoţoman politic şi primiţi şi licenţele pe care le puteţi da, gratuit sau nu, celor care ajung să vă lucreze ca nişte robi. Să vorbim de evaziune, de încălcarea legii concurenţei, de carteluri? Doar dacă vă prinde cineva, în rest sunteţi cetăţeni onorabili (sic)! Oricum, populaţia îşi vede de ale ei, nimeni nu vă toarnă, doar presa mai mârâie, dar de pomană, pentru că instituţiile statului nu vor sau nu sunt lăsate să muncească. Mai vreţi şi alte aberaţii din domeniu, în afara celor legate de taxe percepute ilegale, de licenţe pe amici politici? Tariful de noapte, care e mai mare decât cel de zi, tariful de pornire egal cu un kilometru parcurs. Vi se va spune că tariful de pornire e pentru descurajarea celor care vor distanţe scurte, dar şi dacă comandaţi pe distanţe de 1-2 km şi plătiţi şi taxa respectivă unii şoferi se comportă tot de parcă v-ar fi dus gratuit! P.S. Tot respectul şoferilor de taxi care lucrează legal, care îşi cunosc drepturile, care nu sunt şi nu pot fi şantajaţi de patroni şi care îşi fac meseria cinstit!

Lovitura neasteptata pentru Rares Bogdan! Ce a spus candidatul PNL dupa vot

Pagina 1 din 2


Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Opinii EVZ

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI