Editura Evenimentul si Capital

Un prim-ministru desemnat în Republica Moldova și responsabilitatea de a reclădi încrederea | PULSUL PLANETEI

Iulian Chifu
Autor: | | 0 Comentarii | 1063 Vizualizari

La Chișinău divergențele politice, legale, instituționale sunt la apogeu, odată ce ziua de 14 ianuarie era ultima zi în care trebuia desemnat candidatul de prim ministru al Republicii Moldova.

Asta pentru că prevederile constituționale îi acordă acestuia 15 zile pentru a forma cabinetul și a veni cu Guvernul și programul în plen, după consultări cu partidele, iar la 29 ianuarie expiră un alt termen constituțional, cel al celor 90 de zile fără cabinet la Chișinău, fapt ce duce la dizolvarea Parlamentului și la alegeri anticipate. Cum a trecut abia un an de la precendentele alegeri, desfășurate la 30 noiembrie 2014, presiunea e și mai importantă asupra parlamentarilor care riscă să-și scurteze mandatul cu circa 3 ani.

Ciocnirile de voințe și ambiții care ar fi mult mai bine utilizate în întreprinderi mai constructive, au dus la o situație imposibilă, de șah etern, care obliga Președintele Republicii Moldova să nominalizeze un candidat în două variante: dacă există o majoritate constituită care susținea un anumit candidat sau, dacă nu, să nominalizeze el, pe propria sa responsabilitate, candidatul de Premier. De aici discuțile s-au amplificat și nuanțat între calitatea candidatului de premier, care ar trebui să îndeplinească niște criterii potrivit unei hotărâri a Curții Constituționale, și existența reală a susținerii sale – declarația inițială a formării majorității nu menționa persoana premierului, iar când și acest pas a fost realizat, pe o nouă listă de semnături, au început retragerile, în cursul zilei de 14 ianuarie, a semnatarilor din partea PLDM.

În final, Președintele a optat pentru un ultimatum: dacă până la ora 21 majoritatea vine cu un candidat de premier cu semnăturile de susținere, atunci acesta urmează să fie desemnat potrivit legii, dacă îndeplinește condițiile. În caz contrar, Președintele își rezervă dreptul de a nominaliza el însuși a doua candidatură a unui premier, care să negocieze cu partidele formarea unei viitoare majorități. Un gest interpretat drept un pas în spate făcut de Președinte după ce el respinsese pe motivul deciziei Curții Constituționale, prima variantă, pe Vladimir Plahotniuc.

Această bătălie ce rupe societatea din Republica Moldova în două, ca și forțele pro-europene, mai este desfășurată și în contextul în care în stradă sunt diferite mitinguri cu diverse coloraturi, acum rămânând să protesteze doar oponenții lui Plahotniuc pro-europeni sau pro-ruși/anti- sistem. Sub presiunea străzii, orice acțiune poate degenera în violență, fără să mai vorbim că un asemenea recurs la stradă oferă oportunități pentru acțiuni mai puțini prietenești a unora dintre numeroșii actori implicați în destabilizarea Republicii Moldova.

La ora închiderii ediției nu avem un deznodământ. Cert este că orice gest brutal sau radical va fi contabilizat în detrimentul celui care îl face, și vorbim aici de un blame game, o „pasare a vinei”, ca și cum părțile au convenit deja ieșirea în anticipate, cu orice risc, inclusiv cel al reorientării strategice a Republicii Moldova, iar acum se poziționează pentru a putea da vina una pe celălaltă pentru acest deznodământ. O joacă de-a șoarecele și pisica, un comportament ieftin îndreptat strict spre imagine, și fără nici o relevanță pentru cetățeanul Republicii Moldova, care va plăti toate aceste aventuri.

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Opinii EVZ

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate