Topul EVZ: Care sunt cele mai „cu moţ” şcoli din ţară

Topul EVZ: Care sunt cele mai „cu moţ” şcoli din ţară

Calitatea pedagogilor, siguranţa şi, nu în ultimul rând, poziţionarea cât mai aproape de centrul oraşelor. Acestea sunt, susţin specialiştii, criteriile după care se ghidează părinţii atunci când îşi înscriu copiii în clasa întâi.

Înghesuiala la înscrierea în clasa I a micuţilor de 6-7 ani ia sfârşit astăzi. Deşi locuri ar fi suficiente pentru toţi, ca în fiecare an, în multe şcoli din marile oraşe, cererile au depăşit cu mult numărul copiilor care ar putea încăpea în sălile de clasă.

De ce se întâmplă asta şi ce caută, de fapt, părinţii atunci când iau cu asalt o anumită unitate de învăţământ? Pentru a răspunde la aceste întrebări, EVZ a consultat specialişti din Ministerul Educaţiei, din inspectoratele şcolare şi din Societatea Academică Română. A fost alcătuit, astfel, un top al celor mai căutate şcoli din ţară. Pentru că s-a luat în considerare, în primul rând, numărul cererilor, cele mai multe dintre instituţiile ce se vor regăsi în clasament sunt din Capitală, urmate de cele din Iaşi, Timişoara şi Sibiu. Au contat însă şi facilităţile oferite de şcoală, corpul profesoral şi rezultatele obţinute de copii.

Concluzia: pe lângă siguranţă, calitatea educaţiei şi a dascălilor şi poziţionarea cât mai aproape de „buricul târgului”, cei mai mulţi dintre părinţi aleg să-şi ducă copilul în clasa I la acea şcoală care - în opinia lor - îi va asigura admiterea cu succes în orice facultate.

Ne puteți urmări și pe Google News

Şcoala nr. 11 şi Colegiul „Goethe”, primele în top

Deşi specialiştii au întocmit un „top 10” al celor mai importante şcoli din Bucureşti, primul loc este ocupat de două unităţi de învăţământ imposibil de departajat: Şcoala nr. 11 „Heliade Rădulescu” şi Colegiul German „Goethe”.

LOCUL I - „HELIADE RĂDULESCU” sau „o şcoală de nota 11”. În realitate, o casă-muzeu, cu flori roşii la ferestre, situată pe Strada Monetăriei - în imediata vecinătate a Muzeului Ţăranului Român şi la o aruncătură de băţ de sediul guvernului. Interiorul e la fel de „cald” ca şi imaginea pe care o oferă clădirea la exterior: scări din lemn şi clase colorate, în care se înghesuie până la 36 de elevi.

„Şcoala vedetelor”, curtată cu mult înainte de înscriere

Directoarea Victoria Barbu - aflată la conducerea şcolii de mai bine de 15 ani - ştie exact de ce părinţii „curtează” instituţia şi cu doi ani înainte ca micuţii lor să împlinească vârsta minimă pentru a ocupa un loc în bănci.

„Şcoala e fie în drumul părinţilor către serviciu, fie aproape de casele lor. În plus, îşi simt copiii mai în siguranţă aici, pentru că avem o singură intrare, şi pentru profesori, şi pentru copii. Apoi, majoritatea caută să vină la anumiţi învăţători. E drept că am reuşit să avem doar învăţătoare titulare foarte bune, majoritatea au luat nota maximă la titularizare”, spune, mândră, Victoria Barbu.

Apropierea de casă şi siguranţa nu sunt însă suficiente pentru toţi părinţii. Un exemplu în acest sens este şi Mădălina Podoleanu, care vine zilnic din Corbeanca (Ilfov) în Capitală pentru a-şi aduce băieţelul la Şcoala nr. 11.

„Încă de la grădiniţă am început să căutăm. La această şcoală copiii au rezultate bune la concursuri. Şi, îmi place felul cum învăţătoarea ştie să-i facă să înveţe cu plăcere”, spune mămica.

Deşi gurile „rele” o numesc „şcoala vedetelor” - întrucât nu există an în care aici să nu fie înscris copilul vreunui politician, actor, cântăreţ sau om de televiziune - Şcoala nr. 11 este aleasă de părinţi şi pentru că pot scăpa de griji până la terminarea liceului.

„Majoritatea vor continuitate, iar cei mai mulţi elevi ai noştri ajung la liceele pe care şi le doresc, intră la unul dintre liceele înscrise la primele trei opţiuni. E adevărat că mulţi dintre părinţi au studii superioare, dar eu fac şi multe şedinţe cu ei şi îi învăţ cum să completeze formularul de înscriere. Sunt însă şi copii foarte buni”, conchide directoarea.

LOCUL I - COLEGIUL „GOETHE” sau calitatea nemţească. „Părinţii apreciază disciplina, corectitudinea, respectarea regulilor. Acestea sunt primele lucruri la care se gândesc ştiind că e o şcoală germană, iar nemţii sunt renumiţi pentru aceste calităţi”, motivează directoarea Ileana Burloiu cererea de locuri în clasa I mai mare decât oferta.

Practic, la colegiul cu predare bilingvă (româno-germană), situat în apropiere de Piaţa Romană din Capitală, s-au înghesuit pe liste 170 de prichindei. Doar 100 dintre ei vor fi selectaţi însă, în urma examenului la limba germană.

Absolvenţii, „vânaţi” de universităţi germane

Şi, dacă tot e vorba despre procente, directoarea mai are o certificare a calităţii: „Peste 95% dintre elevi intră cu note foarte mari la liceu. Cei mai mulţi continuă însă aici. Mă gândesc, totuşi, că e posibil ca, pe viitor, să apară un nou fenomen: alegerea liceelor din afara graniţelor. Am avut doar doi copii care au făcut acest pas până acum, dar, ţinând cont de faptul că bacalaureatul nostru e recunoscut în şcolile germane partenere, din afara graniţelor, ar putea fi un scenariu plauzibil”.

Chiar dacă nu aleg un liceu din Germania, mulţi dintre absolvenţii Colegiului „Goethe” sunt „vânaţi”, la finalul a 12 clase, de universităţile din spaţiul german, dar şi de alte instituţii de învăţământ superior din străinătate, care organizează şi învăţământ în limba germană.

„Suntem centru de aplicaţie pentru Universitatea din Hanovra. Noi îi selectăm elevii după bareme trimise de ei, iar copiii sunt primiţi acolo fără probleme”, adaugă directoarea.

Şi, dacă celor 250 de ani de tradiţie „germană” li se adaugă rezultatele obţinute de elevi la olimpiade se obţine tabloul unei şcoli de prestigiu. „Elevii noştri de minoritate germană ajung ca, în gimnaziu, să obţină rezultate la olimpiadele de limba română”, punctează Ileana Burloiu.

LOCUL II - „PIA BRĂTIANU”, şcoala unde talentul „se învaţă”. Deşi ocupă locul secund în top, Şcoala nr. 17 „Pia Brătianu”, din zona Kiseleff, a reuşit să adune sub acelaşi acoperiş sute de copii talentaţi la orice: desene, picturi, icoane, olimpiade.

Profesorii fac diferenţa

Pe primul loc într-un top al „calităţilor” şcolii, directoarea Marilena Stoica ar pune însă dascălii. „Avem învăţători şi profesori bine pregătiţi. Marea majoritate sunt titulari. Un părinte nu vine însă cu termenul «titular » în minte, important este ca dascălul respectiv să-şi facă trea ba. Uneori, vin cu o idee fixă: aceea că vor la o anumită învăţătoare. Apoi, se conving însă că e bine şi la celelalte”, explică directoarea.

Potrivit acesteia, un atu, care- i determină pe părinţi să aleagă şcoala - este şi clasa de engleză intensiv. Ca un semn al distincţiei, elevii poartă uniformă şi „sunt recunoscuţi de la distanţă”, adaugă Marilena Stoica. Prin urmare, nu e de mirare că, în fiecare an, primeşte cu 40% mai multe cereri de înscriere în clasa I decât numărul de locuri disponibile.

LOCUL III - ŞCOALA CENTRALĂ, unde clasa I contează pentru reuşita la bacalaureat. Există vreun părinte care, în prima zi de şcoală, se gândeşte cum „ţâncul” său va lua bacalaureatul francofon cu notă mare?

Oricât de ciudat sună, se pare că există cel puţin 100 de astfel de părinţi. La bacalaureat se gândesc, de fapt, mare parte dintre cei care-şi înscriu copiii la Şcoala Centrală.

Din tată-n fiu

Situată la doi paşi de Grădina Icoanei, în apropierea Parcului Ioanid, din centrul Capitalei, cu o curte interioară spaţioasă (dar, închisă momentan pentru reparaţii), Şcoala Centrală poate fi considerată „o şcoală verde”.

Aspectul contează însă mai puţin în plasarea ei pe locul trei în top decât numărul mare de părinţi care insistă ca şi copiii lor să aibă parte de aceeaşi „învăţătură” primită de ei la instituţia de învăţământ.

„Personal, am ca elevi copii ai foştilor elevi”, spune directoarea Maria Cojescu. „Un motiv serios pentru care vin atâţia copii la noi este însă filiera de studii francofone, şcoala noastră având un rol important în promovarea învăţământului bilingv francofon. Elevii noştri au, încă din clasa I, cursuri opţionale de franceză, predate de profesor”, arată directorul.

Dacă se adaugă însă cantina, regimul semiinternat şi chiar un internat cu 18 locuri, e de înţeles de ce şi copiii din împrejurimile Capitalei aleg Şcoala Centrală.

Directoarea susţine însă că nu are nevoie de o reclamă mai bună ca aceea pe care o fac elevii şcolii. „Foştii noştri elevi merg la facultăţi din spaţiul francofon, iar foarte mulţi dintre ei sunt persoane publice cunoscute”, conchide dascălul.

TOP 10

Cele mai căutate şcoli din Bucureşti

Chiar dacă au contat şi siguranţa sau calitatea dascălilor, cele mai căutate şcoli din Capitală rămân cele poziţionate mai aproape de centru. Aici, numărul cererilor de înscriere în clasa I depuse îl depăşeşte pe cel al locurilor disponibile şi cu până la 70%.

Astfel, cele mai disputate şcoli (în funcţie de procentul cu care cererea depăşeşte oferta) sunt:

  • Şcoala nr. 11 „Heliade Rădulescu” Colegiul German „Goethe”
  • Şcoala nr. 17 „Pia Brătianu”
  • Şcoala Centrală
  • Şcoala nr. 79
  • Liceul „Nicolae Iorga”
  • Şcoala nr. 10 „Maria Rosetti”
  • Şcoala nr. 194
  • Şcoala nr. 150
  • Şcoala nr. 146
  • Şcoala nr. 45 „Titu Maiorescu”

TIMIŞOARA

Aceleaşi trei licee an de an

Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş, „bătaia” cea mai aprigă pentru un loc în clasa I se înregistrează, anual, la Liceul Pedagogic „Carmen Sylva”, Colegiul Naţional „C.D. Loga” şi Colegiul Naţional Bănăţean.

„Prin tradiţie, cele trei şcoli au profesori extraordinar de buni, iar elevii lor au câştigat, de-a lungul timpului, nenumărate premii la concursuri şi olimpiade, inclusiv internaţionale. Un alt aspect care le califică drept primele şcoli din judeţ e procentajul foarte ridicat de intrare la facultate al absolvenţilor acestora”, explică Dumitru Tomoni, inspector şcolar general adjunct.

Liceul Pedagogic „Carmen Sylva” a fost de-a lungul timpului principala instituţie de formare a învăţătorilor şi educatorilor din Timişoara. Colegiul Naţional „C.D. Loga” este una din cele mai prestigioase instituţii de învăţământ preuniversitar din oraş.

În prezent, colegiul funcţionează cu 52 de clase dintre care 25 de liceu şi şcolarizează 1.370 de elevi în mai multe profile de cultură generală: Matematică-Informatică, Ştiinţele Naturii, Chimie, Filologie, Ştiinţe Sociale. Colegiul Naţional Bănăţean e prima şcoală din ţară care a primit calificativul „şcoală europeană”.

Pe lângă avantajul de a studia cu profesori de renume, elevii colegiului au la dispoziţie o cantină şi un internat, pentru cei din afara oraşului. (Georgeta Petrovici)

IAŞI

Liceele cu blazon, pe primul loc

Părinţii care vor să îşi înscrie copiii în clasa I se orientează în general spre liceele cu blazon, care au şi clase primare, şi gimnaziale.

Astfel, în topul preferinţelor se află Colegiul Naţional „Costache Negruzzi”, Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” şi Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”.

„La clasa I numărul solicitărilor e dublu faţă de locurile existente. Vom rămâne la trei clase cu un total de 85-90 de elevi”, spune Camelia Gavrilă, director la „Negruzzi”.

În schimb, părinţii care optează strict pentru şcolile generale se ghidează după învăţător, profesor de limbă română, matematică, limbă străină şi diriginte. Cele mai căutate şcoli generale sunt Şcoala nr. 23 din cartierul Cantemir, Şcoala nr. 15 din zona Gării şi Şcoala nr. 22 din cartierul Tătăraşi. La toate aceste trei şcoli generale locurile au fost completate încă din prima zi de înscrieri.

„În acest an nu am putut acoperi toate cererile. Contează încă foarte mult învăţătorul”, afirmă Corina Apostol, director al Şcolii nr. 23.

La rândul ei, directoarea Şcolii nr. 15, Adriana Istrimschi, consideră că instituţia pe care o conduce este foarte căutată datorită rezultatelor foarte bune înregistrate la olimpiade şi la examenele de admitere la liceu.

În schimb, atunci când vine vorba despre învăţământul gimnazial sau liceal, pe primele trei locuri se află colegiile naţionale „Negruzzi”,„Naţional” şi „Emil Racoviţă”. (Maria Craus)

SIBIU

Şcolile bune, deja „luate”

Încă din primele două-trei zile, cele mai căutate Şcoli din Sibiu şi-au ocupat deja locurile pentru clasa I. E vorba despre Şcoala „Regina Maria”, Şcoala nr. 6 sau Şcoala nr. 4.

„Noi avem pentru elevii de clasa întâi doar trei clase, pentru că numai atât ne permite spaţiul. Cererea este foarte mare, dar, în momentul în care am primit şi acceptat cele 90 de dosare pentru tot atâtea locuri, am început să îndrumăm părinţii către alte şcoli”, spune Aurelia Roca, directorul adjunct al Şcolii „Regina Maria”.

Instituţia de învăţământ este considerată cea mai bună din rândul celor gimnaziale de pe raza municipiului Sibiu.

„Ne recomandă atât rezultatele elevilor noştri, cât şi proiectele aflate în derulare. De exemplu, în ziua în care a fost grevă, elevii care au dorit au venit să stea de vorbă cu reprezentanţii Comisiei Europene pe teme de mediu. Am avut invitat şi un renumit fizician italian”, mai spune Aurelia Roca.

Bunul renume al şcolii i-a determinat pe părinţi să înfiinţeze Asociaţia Cresus, prin intermediul căreia sunt strânşi bani necesari finanţării unor proiecte ale instituţiei de învăţământ. pe de altă parte, potrivit Inspectoratului Şcolar Judeţean Sibiu, noul plan de şcolarizare prevede ca în judeţ să fie comasate patru şcoli, iar în municipiul Sibiu, şapte, ceea ce va duce la o concurenţă şi mai acerbă. (Traian Deleanu)