Timpul liber al unui angajat în care trebuie să fie la dispoziţia şefului, considerat program de muncă

Timpul liber al unui angajat în care trebuie să fie la dispoziţia şefului, considerat program de muncă

Un angajat care în timpul liber este obligat de angajator să răspundă la telefon şi să ajungă oriunde îi cere acesta din urmă într-un scurt interval trebuie considerat program de muncă, se arată într-un comunicat de presă al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.

Decizia a fost luată în cazul lui Rudy Matzak, pompier din localitatea Nievelles, Belgia, care a solicitat despăgubiri.

„Curtea statuează că angajatul care în timpul liber are îndatorirea de a răspunde la telefon angajatorului într-un interval de opt minute – condiţie care restrânge în mod semnificativ posibilitatea de a desfăşura alte activităţi – trebuie considerat program de muncă.

(...) În cazul de faţă, domnul Matzak nu numai că trebuia să fie contactabil în timpul lui liber, ci trebuia să ajungă în maximum opt minute în locul indicat de angajator. În opinia instanţei, chiar dacă locul luat în discuţie este locuinţa petentului, obligaţia de a rămâne prezent fizic într-un loc determinat de angajator şi constrângerile ce ţin de spaţiu şi timp – cum e timpul de răspuns de opt minute – sunt de natură a limita în mod obiectiv posibilitatea acestuia de a se dedica activităţilor personale şi sociale.

Ne puteți urmări și pe Google News

În lumina celor prezentate, situaţia domnului Matzak este diferită de cea a unui angajat care, în timpul lui liber, trebuie să fie pur şi simplu la dispoziţia angajatorului, în sensul că trebuie să poată fi contactat”, a arătat CJUE. Instanţa a arătat că statele membre nu se pot abate de la directiva UE care se referă la timpul de lucru şi cel de odihnă în ceea ce-i priveşte pe pompieri şi statuează că definiţia „programului de muncă” nu poate fi alta decât cea din respectiul act normativ.

În privinţa remuneraţiei, magistraţii au arată că acest aspect excede competenţei Curţii.