Editura Evenimentul si Capital

Teoria conspirației la Oltchim. Combinatul, ținut pe butuci, ca să nu se supere benzinarii

Oltchim
Autor: | | 5 Comentarii | 3157 Vizualizari

Pentru repornirea la capacitate de 100% a Oltchim nu s-au găsit niciodată bani. Oare și pentru că, concomitent cu revigorarea combinatului, statul ar deveni un mare producător de benzină și motorină, ceea ce i-ar îngrijora pe marii investitori? Se împlinesc deja trei ani de când Oltchim este în insolvență, funcționând la doar 30% din capacitate. Compania caută cu disperare un investitor. Zilele trecute, administratorii judiciari, respectiv consorțiul format din Rominsolv și BDO Business Restructuring, au relansat ideea că Oltchim este scos la privatizare, după un număr interminabil de încercări eșuate, anul trecut. Jurnaliştii EVZ au aflat cine sunt "peţitorii" care ar vrea să preia combinatul. Însă problema cu această privatizare nu ţine de lipsa investitorilor, au constatat jurnaliştii EVZ. Lucrurile sunt complicate chiar de statul român care face ceva total inexplicabil în această situaţie.

Printre pețitori ar fi un investitor din China, compania Junlun Petroleum, și doi din România, între care SIF Transilvania și o altă companie, anonimă încă. Chinezii își doresc Oltchimul inclusiv pentru producția de PVC, care îl trasformase înainte de criză în unul dintre cei mai mari jucători din această parte a Europei, pe piața de profil.

Cu toate astea, statul nu a făcut niciun pas pentru a pregăti Oltchim în acest sens. De ce oare?

Jumătate de miliard de euro pentru Arpechim

Ca să reintre pe piața de PVC, unde era unul dintre cei mai importanți jucători din această regiune a Europei înainte de criză, Oltchim are nevoie de rafinăria Arpechim, de la Pitești. Acolo s-ar putea produce, prin fracția nafta, atât etilena, folosită la producerea PVC, cât și combustibili, adică benzină și motorină. Preluarea rafinăriei, care ar ajuta la producerea fracției nafta, ar presupune investiții de circa jumătate de miliard de euro. „Prin rafinare ar deriva însă nu doar elementele necesare pentru producerea PVC. Producția Arpechim ar însemna că se majorează cu 30% producția de combustibili de pe teritoriul României. Asta ar însemna o scădere și mai accentuată a prețurilor benzinei și motorinei, spre îngrijorarea marilor benzinari de la noi pe care statul nu ar vrea să îi supere, fie că vorbim de Petrom, Rompetrol, Lukoil”, a declarat pentru EVZ un sindicalist care dorește să rămână anonim.

Pe de altă parte însă, ca să nu inunde piața locală cu benzină și motorină, statul ar avea varianta exportului. Potrivit unei alte surse consultate de EVZ, în prezent, o piață de desfacere ar fi chiar Rusia, unde, se pare, capacitatea de a rafina pentru a obține combustibili superiori compatibili cu motorizări Euro 5 și Euro 6 este destul de scăzută. „Chiar dacă s-ar investi aproape un miliard de euro pentru complexul format din Oltchim și rafinăria Arpechim, estimez că producția anuală de combustililor ar permite statului câștige sute de milioane de de euro, la combinat, anual”, a mai declarat sursa citată pentru EVZ.

O variantă mai ieftină, dar mai puțin fezabilă

Loading...
Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Economie

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate