Editura Evenimentul si Capital

Studenţii cer finanţarea facultăţilor în funcţie de performanţă. Universităţile le oferă programe de instruire expirate

Autor: | | 0 Comentarii | 360 Vizualizari

Reprezentanţii Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România cer ca din acest an universităţile să primească bani în funcţie de anumite criterii de performanţă. Ei de declară dezamăgiţi de decizia Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului superior de a da bani în funcţie de ierarhia programelor de studii şi susţin că această ierarhie a ecpirat de cel puţin un an.

Reprezentanţii Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România cer ca din acest an universităţile să primească bani în funcţie de anumite criterii de performanţă. Ei de declară dezamăgiţi de decizia Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului superior de a da bani în funcţie de ierarhia programelor de studii şi susţin că această ierarhie a ecpirat de cel puţin un an. 

 De asemenea, ne declarăm total dezamăgiți de decizia Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS), prin care acest organism consultativ al MENCȘ a decis să transmită ministerului o propunere de metodologie de finanțare a universităților pentru anul 2016 ce nu ia în considerare niciun indicator de performanță, ci care ține cont în alocarea finanțării pentru instituțiile de învățământ superior din România de o ierarhizare a programelor de studii realizată în anul 2011, care a expirat, fiind valabilă doar până în anul universitar 2014-2015 (conform Hotărârii de Guvern nr. 789/2011), și considerăm această decizie drept un pas înapoi pentru învățământul superior românesc, nu un mijloc prin care sistemul educațional românesc poate să progreseze, se arată într-un comunicat ANOSR.

Studenţii mai spun că de mulţi ani de vorbeşte despre faptul că învăţământul superior românesc trebuie să recupereze din decalajele externe însă nu s-au făcut paşi înainte în privinţa standardelor de calitate. 

De-a lungul timpului, CNFIS a propus constant, prin intermediul Rapoartelor privind starea învățământului superior românesc realizate anual de această structură, varianta alocării finanțării suplimentare a universităților (una dintre componentele bugetelor primite de universități de la bugetul de stat) în funcție de o serie de indicatori calitativi de performanță.

La începutul anului 2015 chiar s-a aprobat (prin OM 3185/11.02.2015) o metodologie de finanțare a universităților care prevedea acest lucru (alocarea finanțării suplimentare a universităților în funcție de o serie de indicatori de calitate), dar aceasta nu a avut niciun fel de efect, fiind abrogată 4 luni mai târziu, la presiunea universităților (prin OM 3888/22.06.2015), și înlocuită cu o metodologie similară cu cea din anii precedenți (și similară cu propunerea actuală a CNFIS de metodologie pentru finanțarea universităților în anul 2016), care prevedea utilizarea nu a unor indicatori calitativi transparenți pentru alocarea finanțării suplimentare a universităților, ci utilizarea, pentru a stabili această componentă a finanțării instituțiilor de învățământ superior, a ierarhizării programelor de studii realizată în anul 2011 (anul universitar 2014-2015 fiind ultimul an în care acea ierarhizare mai era valabilă, conform H. G. nr. 789/2011).

În același timp, metodologia aprobată inițial în anul 2015, în luna februarie, cea care prevedea alocarea finanțării suplimentare a universităților din România în funcție de indicatori de calitate, a fost transformată într-un document aflat „în pilotare”, CNFIS asumându-și că va colecta de la universități în decursul anului 2015 datele necesare pentru calcularea respectivilor indicatori de calitate, va analiza impactul lor asupra finanțării universităților și va realiza un raport cu propuneri de corecții (dacă e cazul). Totuși, deși și-a asumat că va fi gata înainte de finalul anului 2015, din motive încă neînțelese, CNFIS nu a finalizat acest raport nici până în prezent.

Cum CNFIS este doar un organism consultativ al Ministerului Educaţiei el doar propune ministerului o variantă a metodologiei de finanțare a universităților, iar ministerul nu este obligat să adopte această metodologie în aceeași formă.

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Educaţie

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate